سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 57014

سلامت نیوز : دومین نشست متخصصین ارتودنسی ایران، روز پنج شنبه ششم مهرماه 91 با هدف فرهنگسازی عمومی نسبت به درمانهای ارتودنسی در هتل ارم تهران برگزار می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دكتر مسعود داوودیان دبیر اجرایی دومین نشست متخصصین ارتودنسی درباره علت برگزاری این نشست اظهار كرد: مدتی طولانی است که متخصصین ارتودنسی کشور شاهد فعالیت غیرعلمی برخی دندانپزشکان غیرمتخصص در حیطه درمانهای ارتودنسی ثابت هستند كه اغلب این پزشكان پس از گذراندن دوره‌ای چند ماهه در کلاس‌های غیرقانونی افراد غیرمتخصص اقدام به انجام ارتودنسی ثابت می‌کنند.

به گفته وی این در حالی است كه انجام این درمان به گذراندن دوره‌ای تخصصی به مدت 3 سال نیاز دارد كه در دانشگاه‌های معتبر کشور تحت نظارت اساتید به نام آکادمیک پس از پایان دوره دندانپزشکی عمومی صورت می‌گیرد.وی ادامه داد: به همین منظور از آنجا كه متاسفانه عزمی قانونی و جدی از سوی متولیان سلامت کشور در برخورد با این معضل بهداشتی وجود ندارد، مدتی است متخصصین ارتودنسی کشور در تلاش‌ هستند برای فرهنگ سازی گسترده در سطح جامعه نسبت به کاهش بروز این قبیل گرفتاری‌های غیرقابل جبران جلساتی هر سه ماه یك بار به همراه بحث و نظر تشكیل دهند.

داوودیان با بیان اینكه درمانهای غیرعلمی به دلیل هزینه پایینی كه دارند افراد بسیاری را به خود جذب می‌كنند، افزود: از مهمترین آثار مخرب این قبیل كارها، کاهش اعتماد به درمانهای ارتودنسی با بروز عوارضی نظیر تحلیل ریشه و لثه دندانها، کشیدن نابجای دندانها، باقی ماندن فضای دندانهای کشیده شده، باقی ماندن اثر براکت‌های ارتودنسی روی دندانها و ... است.

وی ادامه داد: درمان توسط افراد غیرمتخصص به گونه‌ای رواج پیدا كرده که هر کدام از متخصصین ارتودنسی به صورت روزمره با مواردی از این دست برمی خورند که متاسفانه در برخی موارد نیز امکان درمان مجدد و رفع این مشکلات وجود ندارد.دبیر اجرایی دومین نشست متخصصین ارتودنسی اظهار كرد: بیشتر بیماران از این نکته که دندانپزشک معالجشان متخصص ارتودنسی است یا خیر، اطلاعی ندارند و تنها بر اساس مشاهده عنوان "ارتودنسی" روی تابلوی مطب و یا مشاهده برخی بیماران دندانپزشک که سیم و براکت بر روی دندانهایشان دارند گمان می‌كنند كه این دندانپزشكان متخصص‌ هستند.

داوودیان بهترین روش برای افتراق دندانپزشک عمومی از متخصص ارتودنسی را بررسی وجود عنوان "متخصص ارتودنسی" روی تابلو و مهر دندانپزشک موردنظر دانست و افزود: بیماران می‌توانند با مراجعه به تارنمای انجمن ارتودنتیست‌های ایران (www.iao.ir) نسبت به وجود دندانپزشک خود در لیست متخصصین ارتودنسی کشور اطلاع حاصل کنند.وی در پایان از حضور نزدیک به 50 متخصص ارتودنسی از سراسر كشور در این نشست خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha