سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۷
کد خبر: 57016

سلامت نیوز : معاون داروی سازمان غذا و داروبا بیان اینكه اغلب به دلیل عدم امكان انجام تبلیغات و بازاریابی دارویی، حق داروی ایرانی پایمال می‌شود، گفت: از جمله عوارض عدم گردش منطقی مالی در داروخانه‌ها، حركت به سمت تجاری‌سازی داروخانه‌هاست.

دكتر محمدرضا شانه‌ساز در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره لزوم تجدیدنظر در قیمت‌گذاری دارو به عنوان راهكاری برای حل بخشی از مشكلات اقتصادی داروخانه‌ها عنوان كرد: این بازنگری سال گذشته با همكاری سازمان حمایت از حقوق مصرف‌كنندگان انجام شد.

وی ادامه داد: قیمت دارو در كشور بالا نیست به گونه‌ای كه می‌توان گفت از جمله پایین‌ترین قیمت‌های دارو در سطح جهان، مربوط به ایران است. اگر نمی‌توانیم ارائه خدمات مشاوره‌ای را در داروخانه‌ به نحو احسن ارائه كنیم و داروخانه‌دار مجبور است به علت ضعف اقتصادی 100 تا 150 نسخه در روز تحویل بدهد، یكی از دلایلش پایین بودن قیمت داروست و به همین علت عملا امكان ندارد وی بتواند خدمات مشاوره‌ای ارائه دهد، اگر هم بخواهد تعداد داروسازانش را اضافه كند، از نظر اقتصادی نمی‌تواند آنها را تامین كند.

شانه‌ساز افزود: در این بازنگری برای ارزش دانش فنی و زحمات تكنولوژیك سهم بیشتری در نظر گرفته شد تا بخشی از هزینه‌ها توسط داروساز، كارخانه‌، شركت‌های تولیدكننده و پخش را جبران كند ولی همچنان پایین‌ترین قیمت دارو را داریم و اصرار برای پایین بودن قیمت، دسترسی راحت مردم به دارو و وارد آمدن فشار كمتر به سازمان‌های بیمه‌گر است.

معاون داروی سازمان غذا و دارو ضمن تاكید بر تقویت سیستم بیمه‌ای، گفت: در قیمت‌گذاری دارو، بایستی به هزینه ماركتینگ نیز توجه كرد. بسیاری از داروهای خارجی كه عنوان می‌شود از كیفیت خوبی برخوردار هستند، 50 درصد هزینه ماركتینگ، بازاریابی و تبلیغات دارند كه این هزینه تقریبا در ایران صفر است.وی افزود: البته نمی‌توانیم هم تبلیغات انجام دهیم، زیرا بودجه‌ای برای آن در قیمت‌گذاری در نظر گرفته نمی‌شود. به همین علت مردم، پزشكان و بسیاری دیگر، فریاد می‌زنند جنس خارجی بهتر است و داروی ایرانی كیفیت ندارد.

شانه‌ساز با بیان اینكه یكی از مسائلی كه باعث می‌شود حق داروی ایرانی پایمال شود، این است كه امكان تبلیغات برایش وجود ندارد،افزود: از جمله عوارض عدم گردش منطقی مالی در داروخانه‌ها، حركت به سمت تجاری‌سازی داروخانه‌هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha