سلامت نیوز: خانه‌های دانشجویی نیازمند نظارت ویژه‌تر والدین و مسئولان دانشگاه‌هامعاون فرهنگی دانشگاه گیلان گفت: خوابگاه ها مکان های خوبی برای ارتباط برقرار کردن با دانشجویان و ارتقای سطح آگاهی های آنها در خصوص پیشگیری از اعتیاد است.


دکتر ایرج شاکری نیا در گفتگو با ایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین با بیان اینکه طرح بومی سازی که توسط وزارت علوم به انجام رسیده یکی از راهکارهای موثر مقابله با گرایش دانشجویان به آسیب های اجتماعی است، اظهار داشت: زمانی که دانشجو در کنار خانواده باشد نظارت بییشتری بر او صورت می گیرد و کمتر احتمال گرایش به آسیب های اجتماعی دارد.


وی با اشاره به وظایف دانشگاه ها در زمینه پیشگیری از اعتیاد دانشجویان اظهار داشت: باید سطح آگاهی دانشجویان به ویژه دانشجویان ترم اولی را نسبت به مواد مخدر و عوارض آن بالا ببریم و یکی از اولین اقدامات باید استفاده از اردوی پیش دانشگاهی باشد که با حضور متخصصان و کارشناسان امر اطلاعات لازم به دانشجویان جدیدالورود ارائه شود.


شاکری نیا با تاکید بر لزوم پیگیری و نظارت خانواده ها بر وضعیت فرزندان دانشجوی‌شان، خاطرنشان کرد: تا زمانی که فرزندان دانش آموز هستند حساسیت بر روی آنها زیاد است و خانواده بر کار دانش آموزان خود نظارت بیشتری دارند اما برخی خانواده ها با قبولی فرزندشان در دانشگاه دیگر نظارتی بر او اعمال نمی‌کنند. این می تواند به دلیل اعتماد زیاد به دانشگاه باشد اما در هر صورت آسیب رسان و خطرزاست زیرا مشخص نیست جوان در این فاصله چند ماهه از دانش آموزی تا دانشجویی آنقدر توانمند شده باشد که از خود در مقابل آسیب های اجتماعی به ویژه اعتیاد محافظت کند.


وی با تاکید بر برگزاری کارگاه های آموزشی برای اساتید و مدیران خوابگاه ها در زمینه پیشگیری از اعتیاد بیان داشت: خوابگاه ها مکان های خوبی برای آشنا کردن دانشجویان با مقوله آسیب های اجتماعی است به همن دلیل مدیران خوابگاه ها باید آموزش های لازم را در این زمینه دریافت داشته باشند. ضمن اینکه نهادهای دیگر دانشگاه ها مانند گروه‌های روانشناسی، نمایندگی نهاد رهبری در دانشگاه و مراکز مشاوره می توانند در این زمینه وارد شوند و اطلاعات لازم را به دانشجویان بدهند.


شاکری نیا اجرای طرح فرهنگ، پویایی و سلامت وزارت علوم را یکی از راه های خوب اطلاع رسانی در خصوص اعتیاد ذکر کرد وافزود: اجرای این برنامه ها با بودجه بیشتر و همچنن انتشار نشریاتی مانند پییشگیری نوین در میان دانشجویان و اساتید باعث بالاتر رفتن سطح آگاهی ها در مورد پیشگیری از اعتیاد می شود و تاثیرات خوبی در کاهش آسیب دارد.


این روانشناس با اشاره به حضور برخی دانشجوان در خانه های دانشجویی اجاره‌ای اضافه کرد: این خانه ها  نیاز به نگاه ویژه ای دارند زیرا عموما خارج از دسترس دانشگاه اند و حساسیت ها و آسیب های خاص خود را دارند. از این رو باید به برقراری تعامل با دانشجویان ساکن این خانه ها توجه بیشتری شود.


وی ادامه داد: در این موارد وظیفه خانواده ها سنگین تر است و آنها باید بر رفتار و اعمال فرزندان خود که در خانه های دانشجوی زندگی می کنند بیشتر نظارت کنند. به طور مثال بررسی محله ای که خانه در آن قرار دارد، هم خانه‌ای‌های دانشجو و ارتباط با آنها، تحقیق درباره صاحبخانه و همچنین ارتباط بیشتر با دانشگاه می تواند در این زمینه موثر باشد. البته این کنترل ها باید نامحسوس باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha