سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۶
کد خبر: 57036
سلامت نیوز : زندگی خانوادگی در گذر قرن‌ها كم‌كم دچار تغییراتی شده و متناسب با این تحولات، شكل و شمایل رابطه میان زن و مرد در خانواده نیز كم وبیش تغییر كرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ در خانواده سنتی كمتر عنصر عشق و علاقه رمانتیك زن و مرد به هم به عنوان یكی از عناصر اصلی و مهم در ازدواج و تشكیل خانواده مورد توجه قرار گرفته است.در سنت ایرانی، خانواده پسر برای ازدواج به دنبال دختری می‌گردد كه از خانواده‌ای خوشنام باشد و فوت و فن خانه‌داری و شوهرداری را خوب بداند و در مقابل، خانواده دختران به خواستگاری جواب مثبت می‌دهند كه خانواده‌دار باشد و مهم‌تر از آن بتواند از پس مدیریت یك زندگی مستقل بر بیاید.

در واقع ازدواج سنتی بیشتر به معنای برقراری پیوند میان دو خانواده است تا دو فرد و طبعا در این نوع ازدواج، رابطه میان زن و مرد كمتر رابطه عاشقانه به معنای امروزی آن خواهد بود و انتظار هم نمی‌رود چنین باشد.رابطه زن و شوهر در این نوع خانواده، رابطه میان زن و مردی است كه هر یك در زندگی نقشی را به عهده گرفته‌اند و متعهدند با مسوولیت‌پذیری و فداكاری نقش‌شان را بخوبی ایفا كنند.

در این شكل از رابطه ممكن است صمیمیت فردی میان زن و مرد كمتر باشد و ابراز عشق و علاقه میان‌شان كمتر به‌طور صریح و بی‌واسطه صورت گیرد اما رابطه زن و شوهری در این شكل پایدار و با دوام است.زن و مرد در این نوع از خانواده سال‌های سال كنار هم زندگی می‌كنند، مصائب زندگی را تاب می‌آورند و سعی می‌كنند نقش‌شان را بخوبی ایفا كنند.

در دهه‌های اخیر شكلی از خانواده در نقاط مختلف جهان و از جمله ایران رواج یافته است كه در آن معیار و ملاك اصلی تشكیل خانواده، عشقی دانسته می‌شود كه قبل از ازدواج میان زن و مرد شكل می‌گیرد. عشقی با سویه‌های رمانتیك كه تماشای فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی نیز آن را تشویق و تبلیغ می‌كند.در خانواده‌ای كه بر پایه عشق رمانتیك شكل می‌گیرد، بر خلاف نوع قبلی خانواده، پیوند میان دو فرد برقرار می‌شود و نه لزوما دو خانواده.

زندگی این نوع از خانواده‌ها براساس علاقه فردی مفرط شكل گرفته و به همین دلیل زن و مرد در این نوع از خانواده‌ها نیاز دارند همواره از این موضوع اطمینان خاطر یابند كه علاقه اولیه در همه ادوار زندگی تداوم دارد. رابطه بین زن و مرد در این نوع خانواده صمیمی‌تر و نزدیك‌تر است و زن و شوهر انتظارات عاطفی بسیاری از طرف مقابل خود دارند.این انتظارات فراوان عاطفی، زندگی خانوادگی را شیرین و هیجان‌انگیزتر می‌كند، اما به همان اندازه موجب شكنندگی هر چه بیشتر رابطه نیز می‌شود. چرا كه انتظارات فراوان عاطفی ممكن است به دلایل مختلف به طور كامل پاسخ داده نشوند و این شاید به معنای پایان رابطه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha