سلامت نیوز : مدیر كل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت تاكید كرد: باید شرایطی فراهم شود كه كودكانمان، كودكی كنند تا در آینده بزرگانی باشند كه به معنای واقعی كلمه بتوانند بزرگی كنند. این امر مهم ممكن نیست مگر از طریق همدلی و همكاری خانواده و دست‌اندركاران مربوطه در تمام سطوح كشور.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دكتر محمداسماعیل مطلق در آستانه هفته ملی كودك (15 تا 21 مهر ماه) در نشستی خبری با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت اصلاح شاخص‌های بهداشتی كشور از جمله كاهش مرگ كودكان، گفت: به دنبال انجام این اقدامات در سال گذشته تنها 150 كودك در كشور به دلیل بیماری‌های اسهالی جان خود را از دست دادند این در حالی است كه در سال 59 و به دنبال حمله رژیم بعث عراق به شهرهای مختلف خوزستان از جمله آبادان و ماهشهر، حدود 34 كودك تنها در این استان جان خود را به دلیل بیماری‌های اسهالی از دست دادند.

وی با بیان این كه در برنامه‌ریزی و مراقبت از كودكان سیری منطقی در كشور داشته‌ایم، افزود: با توجه به برنامه‌های غنی در زمینه كاهش مرگ و میر و ارتقای سطح سلامت و شاخص‌های رشدی كودكان در سال‌های پس از انقلاب توجه بسیار زیادی به ارتقای سطح تكامل كودكان داشته‌ایم.

به گفته دكتر مطلق، قبل از انقلاب و تا سال 1361 میزان مرگ كودكان زیر پنج سال 140 در هزار تولد زنده بود كه این شاخص در سال 90 به 20 در هزار تولد زنده كاهش یافته است. همچنین در سال‌های قبل از انقلاب مرگ كودكان زیر یك سال 110 در هزار تولد زنده بود و این شاخص در سال 90 به زیر 18 در هزار تولد زنده كاهش یافته است. همچنین شاخص‌های كم وزنی، كوتاه قدی و لاغری كودكان در سال 1374 به ترتب 19، 25 و 8 درصد بوده است كه این شاخص‌ها در سال 1389 به ترتیب به 5، 9 و 4 درصد كاهش یافته است.

وی تاكید كرد: «تكامل» در كودكان موضوعی همه جانبه است كه تمام ابعاد را شامل می‌شود و تنها به متغیرهای سلامت تغذیه، آموزش، اجتماع و عواطف روحی و روانی محدود نمی‌شود. تمام این مباحث در زندگی كودك به یكدیگر بافته شده است و پیشرفت در یك حیطه پیشرفت سایر حیطه‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بنابراین مداخلات باید دربرگیرنده توجه به تكامل فیزیكی، ذهنی، هیجانی – اجتماعی و روحی و معنوی باشد.

مطلق، رشد مغزی كودك را محور تكامل و آینده وی و جامعه عنوان كرد و گفت: مغز نوزاد در بدو تولد به طور متوسط دارای 100 میلیارد سلول عصبی است. مغز در این زمان توانمندی بالفعل كم و بالقوه بسیار بالایی دارد. سلول‌های عصبی برای افزایش توانمندی مغز ناگزیر از ارتباط با یكدیگر هستند؛ به طوری كه هر سلول عصبی به طور بالقوه می‌تواند با 15 هزار سلول دیگر ارتباط برقرار كند. هر چه این ارتباط زیادتر باشد مغز كودك توانمندتر و كودك از عملكرد بهتری برخوردار خواهد شد.

وی افزود: 4 درصد از رشد مغزی كودك در سال اول تولد، 70 – 80 درصد آن تا سه سالگی و بیش از 90 درصد آن تا 8 سالگی خواهد بود. بر ای اساس سال‌های آغازین زندگی سال‌های فرصت برای كودك، خانواده و جامعه است. اما متاسفانه با وجود نیاز كودك در این سال‌ها، بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها از سوی خانواده و جامعه در سال‌های پس از ورود به مدرسه انجام می‌شود. این موضوع نیاز به اصلاح دارد.

مدیركل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت همچنین از تدوین پیش نویس سند ملی رشد و تكامل همه جانبه كودكان خبر داد و گفت: این سند 16 مهر ماه همزمان با روز جهانی كودك رونمایی می‌شود تا مراحل تصویب و اجرایی شدن را طی كند.وی همچنین گفت: پیش نویس برنامه جامع اجرای رشد و تكامل همه جانبه كودكان در انتهای سال 90 تصویب شد كه برای سیر مراحل تصویب در شورای عالی سلامت به دبیرخانه این شورا ارسال شده است.

گفتنی است، در نشست خبری روز جهانی كودك كه از سوی وزارت بهداشت و در دانشگاه علوم پزشكی تهران برگزار شد، الوندی، دبیر مرجع ملی كنواسیون حقوق كودك وزارت دادگستری، عباسی، مدیركل امور بانوان وزارت كشور، دكتر رخساره فضلی، مشاور معاون آموزش ابتدایی و رییس گروه سیاستگذاری و نظارت پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش، حمیدرضا الوند، مدیر دفتر امور كودكان و نوجوانان سازمان بهزیستی، دكتر اعتماد سعید، عضو شورای سیاستگذاری صدا و سیما، محمد صفی الدین، نماینده یونیسف در ایران، سرهنگ نعمت الله رفیعی، مدیركل مشاركت عمومی معاونت اجتماعی ناجا، مسعود شریفی، سرپرست اداره كل روابط عمومی امور فرهنگی و اجتماعی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، علی منیری، مدیركل كودكان و نوجوانان هلال احمر،دكتر مشیانه حدادی، رییس اداره پیشگیری از حوادث اورژانس كشور، دكتر سید حامد بركاتی، رییس اداره كودكان وزارت بهداشت و دكتر خسروی، عضو شورای سیاستگذاری جامعه ایمن حضور داشته و اقدامات انجام شده برای كودكان در حوزه كاری خود را تشریح كردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha