سلامت نیوز : یک متخصص اخلاق پزشکی با بیان این مطلب که در جوامع امروزی محدود بودن منابع پزشکی یکی از مشکلات عمده در تصمیم گیری محسوب می‌شود، گفت: زمانی که پزشک آگاهی یابد استفاده از تخت بیمارستان، دستگاه تنفس مصنوعی و ارائه درمان‌های تهاجمی نتیجه درمانی ندارد، باید استفاده از این امکانات را در اختیار بیماران بدحال دیگری که احتمال سود بردن از این امکانات را دارند قرار دهد.

دکتر علیرضا باقری در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به منشور حقوق بیمار که درسال 1388 به تصویب وزارت بهداشت رسیده، اظهار داشت: علی رغم این كه ارائه درمان‌های تهاجمی در مورد یک بیمار بی‌نتیجه باشد اما مراقبت‌های پزشکی هیچ گاه بدون نتیجه نخواهد بود و باید مراقبت‌ها در مراحل پایان حیات بیمار در غالب طب تسکینی ارائه شود تا بیمار در درد و رنج به سر نبرد.

وی با اشاره به این که سلامتی هر بیمار حتی پس از ترخیص، برای پزشک اهمیت بالایی دارد، افزود: محدود بودن تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌ها یکی از مشکلات عمده در تصمیم گیری محسوب می‌شود و زمانی که پزشک آگاهی یابد که برای مثال استفاده از تخت، دستگاه تنفس و ارائه درمان‌های تهاجمی برای بیمار در مراحل پایان حیات بدون نتیجه است، می تواند این امکانات را در اختیار بیمار بدحال دیگری که اقدامات درمانی برای وی نتیجه بخش است قرار دهد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: اگر پزشک و تیم پزشکی یک بیمارستان در مورد ارائه درمان به یک بیمار در مراحل پایان حیات به این تشخیص برسند که ادامه درمان های تهاجمی، بی نتیجه است بیمار را برای دریافت درمان های تسکینی از بیمارستان ترخیص می کنند.

دكتر باقری با اشاره به این که وجود پروتکل پزشکی در تصمیم گیری بیماران در مراحل پایان حیات باعث اعتماد بین جامعه و نظام سلامت در کشور می شود، بیان داشت: در بسیاری از کشورها پروتکل پزشکی در این زمینه توسط یک گروه مجرب شامل متخصصین اقتصاد درمان، مددکاری، اخلاق پزشکی، علمای دینی، انجمن های حمایت از بیماران و سیاست گذاران سلامت که در آن عضویت دارند، تشکیل می شود.

وی خاطرنشان كرد: با وجود یک چنین پروتکلی پزشک راحت‌تر در مورد درمان بیماری که در مرحله پایانی عمر خود است تصمیم می‌گیرد. همچنین خانواده بیمار نیز راحت‌تر این تصمیم را می پذیرند و در صورت عدم وجود یک چنین اساسنامه‌ای تصمیم گیری با نظر پزشک دوم یا با کمک کمیته اخلاق بیمارستان بررسی می‌شود.

این متخصص اخلاق پزشكی با اشاره به نتایج یک پژوهش که در آن دخالت مسئله هزینه بیمارستان در تصمیم گیری پزشک و تیم پزشکی مطرح شده بود، آن را محدود دانست و تصریح کرد: بسیاری از بیمارانی که در مراحل پایان عمر خود هستند به علت وسعت مشکلات بالینی، احتیاج به مراقبت ویژه در بیمارستان دارند که بعید است بیمارستان‌های دولتی و خصوصی بخواهند تنها بر اساس دریافت هزینه‌های درمانی از اینگونه بیماران نگهداری کنند.

این متخصص اخلاق پزشکی با اشاره به مرکز طب تسکینی فارس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در این مرکز از بیمارانی که ارائه درمان‌های طبی برای آنها بدون نتیجه است و همچنان به مراقبتهای پزشکی نیاز دارند، خدمات مراقبتی در غالب مشاوره به خانواده بیماران در مراحل پایان حیات داده می شود.

دکتر باقری با تاکید بر اهمیت ارائه مراقبت های پزشکی در غالب طب تسکینی و گسترش این طب در بیمارستان‌های کشور خاطرنشان کرد: بحث آموزش عمومی در زمینه ارائه مراقبت‌های پزشکی در جامعه و قبل از بروز بیماری ضروری است چرا که آموزش در زمان بیماری برای بیمار و خانواده بیماری که در مراحل پایان حیات قرار دارد بسیار دشوار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha