سلامت نیوز : اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید كه اجازه داده‌اید فناوری بر تمام جنبه‌های زندگی‌تان حكومت كند باید هرچه زودتر این شرایط را تغییر دهید چون ناگزیر به اختلالی موسوم به «استرس دیجیتالی» مبتلا خواهید شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ هرچند استفاده از رایانه‌ها و تلفن‌های همراه در عصر حاضر مزایای بسیاری برای انسانها دارد و نقش مهمی در زندگی آنها ایفا می‌كند اما نباید اجازه دهیم كه این وسایل و ابزار دیجیتالی و مصنوعی بر زندگی ما حاكم شوند.

آیا آخرین باری كه ارتباط خود را واقعا با دنیای دیجیتال قطع كرده‌اید، به خاطر می‌آورید؟متخصصان سلامت عمومی در این مقاله به چند نكته مفید و كاربردی برای مقابله با استرس دیجیتالی اشاره كرده‌اند كه به قرار زیر است:

- پس از اتمام ساعت كاری تمام ابزار و وسایل دیجیتالی مرتبط با كار را خاموش كنید. وقتی مدام یعنی حتی پس از پایان ساعت كار در دسترس هستید به سادگی مشكلات را به سوی خود می‌خوانید. هرچند پاسخ دادن به موارد ضروری بلامانع است اما در موارد غیراضطراری می‌توان كار را به روز بعد موكول كرد.

- تا حد امكان تلاش كنید با اطرافیان، همكاران، دوستان و آشنایان و اعضای خانواده خود ارتباط رو در رو داشته باشید. در روابط مرسوم از طریق ایمیل، شبكه‌های اجتماعی یا پیامك تشخیص منظور یا احساس واقعی فرد مخاطب كار دشواری است بعلاوه انتظار كشیدن برای دریافت پاسخ نیز می‌تواند اضطراب آور باشد. پس مگر در مواقع ضروری ارتباط رو در رو را به هر شیوه دیگری ترجیح دهید.

- در مورد وارد كردن اسامی افراد در فهرست تماس‌های خود اندكی با احتیاط عمل كنید. دریافت انبوهی از پیغام‌های به روز شده در سایت‌های اجتماعی و یا ایمیل‌هایی از طرف افرادی كه با آنها راحت نیستید بویژه در ساعات پیك كاری می‌تواند آزاردهنده باشد و به استرس شما بیفزاید. سر خود را با ارتباطات اضافی شلوغ نكنید. برای این منظور می‌توانید فهرست تماس‌های كاری را از تماس‌های شخصی و خانوادگی جدا كنید تا از آشفتگی ذهنی خود در این رابطه بكاهید.

- برای استفاده از ابزار دیجیتال و سایت‌های اجتماعی ولع نداشته باشید و زندگی خود را از این وسایل لبریز نكنید. فقط به موارد ضروری اكتفا كنید و اگر از در اختیار داشتن هر یك از آنها دچار استرس می‌شوید، بدانید كه یك جای كارتان ایراد دارد باید برای رفع آن تلاش كنید.

- همیشه در دسترس نباشید. مطالعات نشان می‌دهد كه بسیاری از ما زمان فوق العاده‌ای را صرف گشتن در دنیای مجازی یا تلفن همراه می‌كنیم. این روش نه تنها به روابط شما آسیب می‌رساند بلكه در واقع باعث می‌شود فرصت زندگی اجتماعی را از دست بدهید. بنابراین كارشناسان توصیه می‌كنند حتی المقدور یك ساعت در روز را بدون وجود لوازم دیجیتالی بگذرانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha