بچه‌ها خوابیدن را دوست ندارند براین اساس والدین باید آرامش خود را حفظ و از عصبانیت و پرخاشگری پرهیز كنند.

عصبانیت و پرخاشگری، راهكار مناسبی برای خواباندن كودكان نیست

سلامت نیوز : یك دكترای روانشناسی كودك گفت: بچه‌ها خوابیدن را دوست ندارند براین اساس والدین باید آرامش خود را حفظ و از عصبانیت و پرخاشگری پرهیز كنند.

دكتر محمد زارع نیستانك در گفت‌وگو ایسنا ، با اشاره با اینكه عوارض عصبی در کودکان به طرق مختلفی نمایان می شود، گفت: در كودكان اضطراب و ترس نقش اصلی را ایفا می کند.وی با تاكید بر اینكه تضادهای درونی کودک علت اصلی بروز واکنش‌های عصبی است، یادآورشد: مهمترین عامل ایجاد عوارض عصبی در کودکان محیط نامناسب خانواده و رفتارهای نامتعال والدین در قبال آنهاست.

این دكترای روانشناسی كودك با بیان اینكه در محیط های خانواده‌ای که صفا و صمیمیت و آرامش حاکم است بندرت حالات غیرعادی بویژه واکنش‌های عصبی در فرزندان دیده می شود، گفت: عوامل مختلفی در بروز زمینه‌های عصبی در كودكان نقش دارد كه این عوامل پس از خانواده ممكن است عواملی مانند شرایط نامناسب محیطی، مهد کودک، دبستان و همچنین نحوه رفتار با همسالان با آنان ازعوامل تاثیرگذار است.

دكتر زارع نیستانك با تاكید براینكه اختلال خواب از مشکلاتی است که والدین در طول تحول کودک خود با آن مواجه هستند، گفت: این اختلال معمولا به دو صورت تظاهر می کند، یک نوع آن دشواری در به خواب رفتن و نوع دیگرعدم توانایی در ادامه خواب است.وی در ادامه افزود: در برخی موارد این حالات غیرعادی نیستند ولی اگر ادامه یابند و یا شدت پیدا کند غیرعادی تلقی می شوند.

این دكترای روانشناسی كودك با بیان اینكه معمولا بچه‌ها خوابیدن را دوست ندارند، گفت: پدر و مادر به دستاویزهایی که بچه‌ها برای نخوابیدن از آنها استفاده می کنند آگاهی کامل دارند و برای برخی از آنها ساعت خوابیدن بچه‌ها همراه با ناراحتی و بعضا توأم با نزاع و درگیری است، در واقع برای کودکان خردسال خوابیدن یک نوع جدایی از والدین بشمار می رود و در نتیجه با اضطراب جدایی همراه است.

وی با بیان اینكه در برخی موارد کودک تصور می کند اگر بخوابد ممکن است حادثه ناگواری برای والدینش روی دهد، گفت: برای رفع این اضطراب والدین باید اولا آرامش خود را حفظ كرده و ازعصبانیت و پرخاشگری پرهیز كنند، با آرامش کودک خود را به اتاق خوابش راهنمایی كنند، کودک می تواند عروسک یا اسباب بازی مورد علاقه اش را همراه خود به رختخواب ببرد.

دكتر زارع نیستانك خاطرنشان كرد: والدین باید نسبت به این ناراحتی فرزند خود حالت بی تفاوتی داشته یا می توانند از پاداش استفاده نمایند.وی گفت: برخی از بچه‌ها اصولا کم خوابند لذا والدین نباید آنها را مجبور کنند که در طول روز بخوابند. یکی ازعوارض بی خوابی این است که اغلب کودک صبح‌ها به سختی از خواب بیدار می شود و اگر او را برای رفتن به مدرسه با تحكم بیدار کنند، كودك با بهانه گیری از رفتن به مدرسه امتناع می کند.

دكتر محمد زارع نیستانك یادآور شد: اختلال خواب در 4 تا 6 سالگی از شدت بیشتری برخوردار است، در این دوره کودک تصور می کند که اتاق او پر از اشخاص و حیوانات تخیلی هستند بخصوص اگر شاهد برنامه‌های تخیلی و ترسناک باشد، در چنین شرایطی هرگز كودك را تمسخر نكنید و احساسات آنها را نادیده نگیرید، برای آنها توضیح دهید که روح و حیوانات تخیلی مانند هیولا در کمد و زیر تخت او وجود ندارد و همه آنها خیالبافی است، در ضمن به کودکان اجازه‌ی تماشای فیلم‌های ترسناک و دلهره آمیز را ندهید زیرا هنوز از لحاظ شناختی به مرحله‌ای نرسیده‌اند که واقعیات و تخیلات را از هم تمیز دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha