سلامت نیوز : روز دوشنبه آمار تازه‌ای درباره تعداد معتادان در کشور از سوی معاون وزیر بهداشت اعلام شد که از آخرین آمار اعلام شده نزدیک به یک میلیون نفر بیشتر بود. غلامعباس ناصحی، آمار معتادان کشور را 2 میلیون و 200 هزار نفر اعلام کرد این در‌حالی است که آمارهای اعلام شده از سوی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر حکایت از آن دارد که 1میلیون و 200 هزار معتاد و نزدیک به 800 هزار معتاد تفننی در کشور وجود دارد.

محمدباقر صابری زفرقندی، مدیركل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد‌مخدر در گفت‌وگو با آرمان تاکید می‌کند که به نظر او آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت چندان تفاوتی با آمار ستاد مبارزه با مواد‌مخدر ندارد و بیشتر از آن که نشانی از مغایرت داشته باشد، نشان‌دهنده دیدگاه‌ها و تعریف‌های مختلف در خصوص سوء مصرف مواد است. آنچه در پی می‌آید پاسخ‌های این مدیر ستاد مبارزه با مواد‌مخدر است، پیرامون آمار تعداد معتادان در کشور.

وزارت بهداشت آمار تازه‌ای درباره تعداد معتادان در کشور اعلام کرده‌است. بر اساس این آمار ما یک میلیون نفر به تعداد معتادان اضافه شده است. نظر ستاد مبارزه با مواد‌مخدر در این زمینه چیست؟

آن‌چه که در ستاد به عنوان آمار رسمی تعداد افرادی که دچار سوء‌مصرف مواد هستند مطرح است همان آماری است که بر اساس یک طرح مطالعه‌ای در سال86 به‌دست آمده و تغییری هم نکرده است.

یعنی شما آمار 2 میلیون و 200 هزار نفری را که وزارت بهداشت اعلام کرده را رد می‌کنید؟

بهتر است نوع سوال را تغییر بدهیم یعنی ابتدا این موضوع را در نظر بگیریم که آمار مطرح شده وزارت بهداشت از چه منبعی است.

معاون وزیر بهداشت که این آمار را اعلام کرده، تاکید کرده که رقم 2میلیون و 200هزار نفر مورد تایید ستاد مبارزه با مواد‌مخدر هم هست.

آماری که ما داریم نشان از سوء‌مصرف مواد در میان 1 میلیون و 200 هزار نفر دارد و البته 800 هزار نفر هم به طور تفننی درگیر موضوع مواد‌مخدر هستند، این آمار، نتایج یک ارزیابی سریع وضعیت اعتیاد در ایران هستند که در سال 86 انجام شده، در حال حاضر نیز آخرین آمار دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد‌مخدر همین رقم را نشان می‌دهد و اتفاق تازه‌ای نیفتاده‌است.

اما آقای دکتر، الگوی مصرف در کشور ما از مخدرهایی همچون تریاک به مخدرهای محرک رسیده و نشان از این دارد که باید تعداد معتادان نیز به همین نسبت افزایش داشته باشد، شما این موضوع را تایید نمی‌کنید؟

ببینید تغییر در الگوی مصرف لزوما به‌معنای افزایش تعداد معتادان در کشور نیست. هنوز هم با وجود همه این تغییرات اصلی‌ترین مخدر مصرفی در ایران تریاک است. اگر چه مصرف مواد صنعتی و محرک‌ها قابل اعتنا شده‌اند اما این به‌معنای آن نیست که لزوما به آمار معتادان کشور افزوده شده باشد. ممکن است بعضی از معتادان از چند ماده مخدر استفاده کنند. به‌عنوان مثال در اروپا یک الگوی مصرف مواد این است که در کنار مخدر از الکل هم استفاده می‌کنند. ما هم در کشور معتادانی داریم که همزمان از چند نوع مخدر استفاده می‌کنند؛ مثلا شیشه و تریاک.

پس تکلیف آماری که وزارت بهداشت اعلام کرده، چه می‌شود؟

من فکر می‌کنم که یا در بیان مطلب اشتباهی به وجود آمده و یا در انعکاس آن در خبرگزاری.

بر اساس قانون، مسئولیت اعلام آمار تعداد معتادان با چه نهادی است؟

بر اساس قانون، دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد‌مخدر تنها نهادی است که می‌تواند این آمار را اعلام کند. البته یک نکته دیگر هم هست و آن این که ممکن است این اختلاف آماری مربوط به تفاوت تعریف‌های این دو نهاد از سوءمصرف‌کننده‌های مواد‌مخدر در کشور باشد. تعریف یک فرد معتاد و به‌طور دقیق‌تر کسی که دچار سوء‌مصرف مواد‌مخدر بوده، ممکن است به‌لحاظ علمی در نهادها و مجامع مختلف متفاوت باشد. در همین آماری هم که اعلام شده، احتمالا تاکید بر تعداد کل افرادی بوده که دچار سوء‌مصرف هستند و اگر این‌طور باشد اختلاف فاحشی بین آمار دبیرخانه ستاد و این آمار نیست.

دیروز هم خبری اعلام شده بود درباره کاشت ماری‌جوانا در آپارتمان‌های تهران، شما در این باره نظری دارید؟

نه! طبیعتا این موضوع در حوزه مقابله با تولید و مصرف مواد می‌گنجد و مسئولان مربوطه باید پاسخگوی آن باشند.

اما آیا موضوع مصرف ماری‌جوانا در کشور در حوزه درمان هم نگرانی‌هایی را ایجاد کرده باشد؟

ببینید به‌طور کلی وضعیت مصرف مواد‌مخدر در ایران به این صورت است که اولویت اصلی با تریاک است، بعد از آن خانواده حشیش که ماری‌جوانا هم در این بخش قرار دارد، بعد از آن محرک‌های صنعتی مثل شیشه و در مرحله بعدی، داروهای نسخه شده. بر اساس همین الگوی میزان مصرف، اهمیت‌های درمانی مطرح است؛ به این معنی که با وجود چنین مدلی، درمان سوء‌مصرف تریاک در اولویت قرار دارد اما این به معنی نادیده گرفتن دیگر انواع مخدرها نیست.

یکی از روش‌های درمان اعتیاد به تریاک در ایران، روش متادون‌درمانی است که اتفاقاً استقبال زیادی هم از آن شده. اما نگرانی‌هایی هم وجود دارد درباره این که معتادان در مسیر ترک‌اعتیاد خود، دچار اعتیاد به متادون نشوند، نگاه شما به این نگرانی چیست؟

یکی از روش‌های درمان سوء‌مصرف مواد، درمان با متادون است. این روش بر پایه تحقیقات علمی که در سراسر جهان انجام شده عملیاتی می‌شود و مثل هر روش دیگری هم ممکن است عوارضی هم داشته باشد اما نمی‌شود در اصل علمی‌بودن روش شک کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha