چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 57082
سلامت نیوز :پژوهش‌های جدید نشان داده است مصرف پیاپی استامینوفن و ایبوپروفن احتمال ناشنوایی را در زنان افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ دكتر شرون كورهان و همكارانش در بیمارستان «بیرگهام و زنان» ماساچوست آمریكا، در بررسی پرونده و اطلاعات 14 ساله 62 هزار و 261 زن 31 تا 48 ساله به این نتیجه رسیده‌اند كه شنوایی 100هزار و 12 نفر از آنها، یعنی در میان هر شش زن كمابیش یك نفر تحلیل رفته است.

در این پرونده‌ها كه حاوی اطلاعات دارویی زنان فوق طی سال‌های 1995 تا 2009 میلادی: 13 درصد زنان مصرف‌كننده قرص ایبوپروفن دو یا سه روز در هفته 21 درصد چهار تا پنج روز، 24 درصد نیز بین شش تا هفت روز از این مسكن دارویی برای التیام درد بهره گرفته بودند.

كورهان هنگام بیان این نتایج گفته است كه احتمالا داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی سبب كاهش جریان خون در حلزون گوش شده و كاركرد آن را مختل می‌كند.وی همچنین تائید كرده قرص استامینوفن نیز عوامل محافظت‌كننده از حلزون گوش را از بین می‌برد.

گرچه دانشمندان یادشده مشخص كرده‌اند ارتباطی میان مصرف داروی آسپرین و كاهش یا از دست رفتن شنوایی میان زنان ندیده‌اند، همین یافته‌ها بیانگر ارتباط مستقیم افزایش مقدار مصرف داروهای فوق با كاهش یا از دست دادن شنوایی در زنان قلمداد می‌شود.

مسكن‌ها معمولا در دو شاخه عام طبقه‌بندی می‌شوند؛ تسكین‌دهنده‌ها كه داروهایی چون استامینوفن، پانادول، تایلنول و مانند آن را دربرمی‌گیرد و ضدالتهاب‌های غیر استروئیدی كه شامل ایبوپروفن، آسپرین، ناپروكسن و... است. استامینوفن علاوه بر نقشی كه در تسكین درد دارد، دارویی تب‌بر است و برای خرید آن نیازی به نسخه پزشك نیست.

از همین رو به هر دو منظور تب‌بر و مسكن در دسترس همگان قرار دارد و جزو داروهایی است كه مردم بیشتر در برابر بروز تب، درد یا هنگام ابتلا به سردردهای خفیف به خرید و مصرف آن روی می‌آورند.

ایبوپروفن نیز جزو داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی است و در موارد بروز علائم آرتریت یا التهاب مفصل، نقرس و دیسمنوره مصرف می‌شود و چون به عنوان تب‌بر و تسكین‌دهنده درد در میان مردم معروف شده، همچون استامینوفن جزو خریدهای معمول آنها برای التیام دردهای ناشی از التهاب است.

این دارو بیشتر تحت عنوان اصلی خود با عنوان بروفن هم معروف است. نورفن، موترین، ادویل از دیگر نام‌های تجاری یا ژنریك آن است كه ظاهرا همین اثرات را در پی می‌آورد.با این‌كه سازمان بهداشت جهانی مسكن بروفن را در فهرست داروهای اساسی و مورد نیاز برای هر مركز درمانی قرار داده، به نظر می‌رسد كه زنان باید احتیاط بیشتری در مصرف آن كنند.

چندی پیش نیز پژوهشگران علوم پزشكی دانشگاه كپنهاگ در دانمارك طی تحقیقات خود متوجه شدند كه مسكن‌های رایج میان مردم، اگر بیش از 1.600 میلی‌گرم در هفته مصرف شود عوارض جبران‌ناپذیری را در پی خواهد داشت.

آنها با بررسی سوابق 84 هزار دانماركی كه از سكته اول خود جان سالم به در برده بودند به این نتیجه رسیدند كه در صورت مصرف زیاد چنین مسكن‌هایی یا مصرف طولانی‌مدت آنها، بخصوص پس از حملات قلبی یا سكته‌های مغزی، ریسك سكته و حمله مجدد تا حد زیادی افزایش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha