چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۹
سلامت نیوز : رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر از کاهش 50 درصدی غرق‌شدگی در سواحل دریای خزر در تابستان امسال خبر داد و گفت: بیشترین میزان غرق‌شدگی با 22 مورد در سواحل رامسر اتفاق افتاده است. محمود مظفر در نشستی خبری و در پاسخ به «وطن امروز» درباره آمار غرق شدگان در تابستان امسال اظهار داشت: آمار منتشره از سوی سازمان پزشكی‌قانونی در سال گذشته 450نفر بود كه این آمار در 3ماهه تابستان سال جاری به 222نفر رسید. وی اضافه كرد: طرح کاهش غریق در سواحل دریای خزر از 16 تیر تا 31 شهریورماه اجرا شد و هدف اصلی آن کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث دریایی، ارائه خدمات تخصصی امداد و نجات دریایی، ایمن‌سازی نقاط پرخطر خارج از طرح و اعلام نقاط پرخطر برای اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی است. وی افزود: تعداد 160 پست ثابت، موقت و سیار در 21 استان در مواقع عادی پیش‌بینی شده است. این تعداد پست در طول اجرای طرح 243 مورد در ایام تعطیلی بوده است. رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر به مقایسه عملیات‌های انجام شده در طرح تابستان 90 با 91 پرداخت و عنوان کرد: در سال 90، 4 هزار و 222 عملیات امداد و نجات انجام شده که این تعداد در سال 91 به 8 هزار و 424 مورد رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ در سال 90 حدود 19 هزار و 871 نفر دچار حادثه شدند که در سال 91 به 62 هزار و 90 نفر افزایش یافت. در سال 90، 12 هزار و 638 نفر نجات یافتند که در سال 91 این تعدد به 10 هزار و 618 نفر کاهش پیدا کرد. همچنین در سال 90 یکهزار و 98 نفر اسکان یافتند که در سال 91 این میزان به 99 هزار و 828 نفر افزایش یافت. وی مجموع خدمات امدادی ارائه شده را 530 هزار و 469 مورد اعلام کرد و افزود: میانگین زمان حضور در صحنه عملیات حوادث جاده‌ای از اطلاع به جمعیت تا حضور در صحنه 8 دقیقه و 17 ثانیه و مدت زمان عملیات در حوادث جاده‌ای نیز 55 دقیقه و 54 ثانیه بود. رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر در ادامه بیان کرد: 5 هزار و 210 عملیات نجات غریق و مراجعات حضوری در طرح تابستانه گزارش شده ‌که 2 هزار و 902 عملیات آن داخل طرح سالم‌سازی بوده است. همچنین در 202 عملیات نجات غریق 115 نفر از داخل آب نجات پیدا کردند و 60 نفر به مراکز درمانی انتقال داده شدند. تعداد مراجعات حضوری به پست‌های امدادی طرح نیز 5 هزار و 8 نفر بوده ‌که از این تعداد 34 نفر به مراکز درمانی انتقال داده شده و بقیه به صورت سرپایی درمان شده‌اند. وی افزود:‌ در سواحل نوشهر 508 مورد مراجعه‌کننده داشتیم که خوشبختانه با این تعداد آمار هیچ مورد فوتی وجود نداشت.

در ادامه این نشست محمد‌جواد جعفریان، رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر گفت: ۳ میلیون و ۹۳۷ هزار مسافر در تابستان ۹۱ به پست‌های راهنمایی سازمان جوانان مراجعه کرده‌اند که افزایش ۵۵ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. وی با اشاره به اینکه در کنار خدمات تخصصی جهت پیشگیری از غرق‌شدگی در دریای شمال و سواحل دریای خزر غیر از اقدامات عملی با فقر فرهنگی مواجه هستیم، تصریح کرد: هدف‌گیری سازمان در طرح امسال و سال گذشته معرفی طرح دریا و آشنایی مردم با مناطق امن و همچنین بهره‌برداری از دریا بدون ایجاد حادثه بوده است. وی با تاکید بر اینکه از تجربیات گذشته در این طرح استفاده شد، افزود: در 3 استان شمالی کشور (مازندران، گیلان و گلستان) ۱۰۰ پست به فاصله ۶ کیلومتر با حضور جوانان فعال شد. رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر اینکه برای نخستین‌بار نقشه نقاط پرخطر تهیه و در اختیار مسافران قرار گرفت، تصریح کرد: کار دیگر این سازمان توزیع جلیقه‌های امانی برای مردم بود که از کیفیت مناسبی برخوردار بودند.

جعفریان با بیان اینکه ۷۰ هزار جلیقه امانی بین مردم توزیع شده است، گفت: با مشکل برگشت این جلیقه‌ها مواجه بودیم اما خیلی مهم نیست، چرا که معتقدیم هرچه بیشتر در این زمینه هزینه شود تعداد غرق‌شدگان کاهش می‌یابد. به گفته رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر، نزدیک به ۴ هزار نفر از اعضای سازمان جوانان در طرح تابستانه فعال بودند که ۵۲ درصد آنها را بانوان تشکیل داده‌اند. وی با اشاره به دیگر برنامه‌های‌ سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر خاطرنشان کرد: آموزش ۲ هزار نفر امدادگر نجات غریق را با همکاری فدراسیون شنا و نجات غریق در دستورکار قرار داده‌ایم. وی در پایان به ایجاد کمپین یک میلیون امضا برای آزادی کارکنان جمعیت هلال احمر ربوده شده در لیبی اشاره کرد و افزود: در حوزه فعالیت‌های سایبری و غیرحضوری اعضا فعالیت خوبی انجام شده که در حوادث ثمربخش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha