یك مطالعه تایید می‌كند، افراد مبتلا به ویروس هپاتیت سی (‪ (HCV‬با خطر شدید ابتلا به دیابت نوع دو یا دیابت بزرگسالی روبرو هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازسرویس خبرهای بهداشتی رویترز، محققان تایوانی نشان دادند كه این خطر در افراد جوانی كه اضافه وزن دارند فوق‌العاده بالا است.

دكتر "چانگ- شان وانگ" از "دانشگاه ملی یانگ مینگ" در تایپه و همكارانش در مجله آمریكایی "اپیدمیولوژی" نوشتند، بنابراین غربالگری برای پیشگیری از دیابت در افراد مبتلا به ویروس هپاتیت سی (‪ (HCV‬به ویژه برای بیماران سنگین وزن‌تر یا مبتلا به سایر عوامل خطرزای ابتلا به دیابت می‌تواند زودتر از سنین ‪ ۴۵‬سالگی یا بیشتر كه پیش از این تصور می‌شد، آغاز شود.

یافته‌های حاصل از تحقیق این محققان در تایید مطالعات قبلی است كه نشان داده‌اند آلودگی به ویروس هپاتیت سی با ابتلا به دیابت به شدت ارتباط دارد.

این گروه تایوانی گزارش دادند، پس از مطالعه خطرات ابتلا به دیابت بر اساس سن، دیده شد كه در میان افراد آلوده به ویروس هپاتیت سی، جوانان با خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری روبرو بودند.

خطر ابتلا به دیابت در افرادی كه به ویروس هپاتیت سی آلوده بودند و اضافه وزن داشتند یا چاق بودند، تقریبا سه برابر احتمال ابتلای افرادی كه به این ویروس مبتلا نبودند و وزن عادی داشتند.

آنها نتیجه گرفتند كه افراد مبتلا به ویروس هپاتیت سی به ویژه آنهاییكه به سایر عوامل خطر ساز ابتلا به دیابت برخوردارند باید غربالگری برای تشخیص دیابت را از سنین پایین تر آغاز كنند.

این مطالعه در شماره ‪ ۱۵‬ژوئیه ‪ ۲۰۰۷‬مجله آمریكایی "اپیدمیولوژی" (‪ (Epidemiology‬منتشر شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha