سلامت نیوز : مدیر کل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت گفت: گزارش و آمار سایت سازمان ثبت احوال کشور در مورد جمعیت کشور و مرگ و میر کودکان صحیح نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر محمداسماعیل مطلق اظهار داشت: با توجه به گزارش "بررسی شاخصهای جمعیتی ایران و مقایسه آن با کشورهای همسایه و تاکید بر رتبه هر شاخص در بین کشورهای همسایه و جهان" که در سایت سازمان ثبت احوال کشور درج شده است، یادآوری نکاتی ضروری است. اول اینکه نرخ ولادت ایران و سایر کشورها در سال 2010 در صفحه 17 این گزارش با نرخ ولادت صفحه 18 همخوانی ندارد.

وی افزود: برابر آخرین آمار سازمانهای مرتبط با سازمان ملل در سال 2010 برآورد مرگ کودکان زیر 5 سال و زیر یک سال در ایران به ترتیب 22 و 26 به ازای هر 1000 تولد زنده برآورد شده است، در حالی که در بررسی ملی سال 1389 (MIDHS) متوسط اعداد مذکور برای 5 سال به ترتیب 22 و 20 اعلام شده است و اعداد مذکور با عدد اعلامی نقل شده از سازمان های بین المللی توسط سازمان ثبت احوال یعنی اعداد 32 و 27 تفاوت فاحش دارد.

مطلق ادامه داد: در صفحه 15 گزارش، جمعیت آسیای جنوب غربی با 593415 میلیون نفر ذکر شده که اشتباه است.

وی گفت: در صفحه 19 این گزارش نیز قید شده ساختار کنونی هرم سنی کشور ایران منطبق با هرم سنی کشورهای توسعه یافته است. هرم سنی کشورهای توسعه یافته، به دنبال ساختار پیر جمعیت استوانه ای شکل است، در حالی که ساختار سنی جمعیت ما هنوز پیر نبوده و هرم سنی کشور نیز به این شکل نیست.

مدیر کل دفتر سلامت خانواده و جمعیت اضافه کرد: در صفحات 24 و 25 گزارش، نرخ باروری کشور بر اساس سرشماری سال 1385 رقم 4/1 اعلام شده در حالی که نرخ باروری کشور بر اساس Data Sheet سال 1385 مرکز آمار ایران رقم 78/1 برآورد شده است. همچنین برآورد وزارت بهداشت نیز در سال یاد شده رقم 96/1 را نشان می دهد.

مطلق خواستار اصلاح این آمار در سایت مذکور شد و گفت: انتظار می رود که در فرآیند تهیه و انتشار چنین گزارش هایی که علاوه بر اهمیت آماری بیانگر چهره و وجهه کشور و نظام سلامت است، هماهنگی های کارشناسی با تمامی ذینفعان انجام شود. دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت آمادگی دارد نشستی تخصصی با حضور کارشناسان مرتبط از دو حوزه و متخصصان صاحبنظر دانشگاهی جهت روشن تر شدن هرچه بیشتر این موضوع برگزار کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha