رییس مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی تاکید کرد:« مطابق نتایج تحقیقات در دنیا تا کنون، می توان PRP را نوعی درمان کمکی برای ریزش مو به حساب آورد و قطعا جایگزینی برای پیوند مو محسوب نمی شود.»

آیا PRP  می تواند جایگزین پیوند مو شود؟
سلامت نیوز: رییس مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی تاکید کرد:« مطابق  نتایج تحقیقات در دنیا تا کنون، می توان  PRP  را نوعی درمان کمکی برای ریزش مو به حساب آورد و قطعا جایگزینی برای پیوند مو محسوب نمی شود.»
دکتر محمدعلی نیلفروش زاده در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز گفت: « یکی از مهمترین مسائل در زیبایی هر فرد خط رویش مو در پیشانی فرد است که به مرور زمان و با افزایش سن پیشانی بلندتر می شود و موهای جلوی سر نازک تر می گردد. این مشکل علی رغم داشتن پوست خوب و جوان می تواند در ظاهر فرد خصوصا مردان تاثیر بسزایی داشته باشد و نتایج عمل  پیوند مو در جوانی فرد او را متحیر گرداند.»
وی ادامه داد:« به جرات می توان گفت عمل پیوند مو برای فردی که با گذشت زمان پیشانی بلندی پیدا کرده است می تواند سن ظاهری فرد را به شدت کاهش دهد ولی باید توجه داشت که هرکدام از دو روش پیوند مو و prp جایگاه خود را دارند و هیچکدام جایگزین دیگری نیست خصوصا در کاشت مو طراحی خط رویش به فرم دلخواه قابل انجام است و افرادی می توانند کاندید آن باشند  که دارای ناحیه دهنده مناسب در پشت سر باشند.»
وی افزود:« از طرفی در دنیا برخی محققین جهت تحریک رشد موهای کاشته شده از روش PRP استفاده می کنند از جمله مطالعات کلینیکی چاپ شده در این مورد محدود به تحقیقات در مورد کاربرد این روش در افراد تحت درمان با پیوند مو بوده است که در برزیل با بهبودی 15% در قطر و تعداد موها همراه بوده و در مکزیک تاثیر واضحی نداشته است و سایر مطالعات به بررسی این تکنیک در نمونه حیوانی پرداخته است و با توجه به محدود بودن مطالعات نمی توان آن را بطور کامل رد یا تایید کرد.»
این متخصص پوست و مو خاطرنشان کرد:«در زمینه  تحریک رشد موهای کاشته شده با روش prp طرح های تحقیقاتی متعددی در مرکز تحقیقات پوست و سلولهای بنیادی با همکاری کلینیک جردن در حال انجام است ومطابق  نتایج تحقیقات در دنیا تاکنون می توان  PRPرا نوعی درمان کمکی برای ریزش مو به حساب آورد و قطعا جایگزینی برای پیوند مو محسوب نمی شود.»
وی در توضیح بیشتر گفت:« پیوند مو عمل جراحی است كه  به صورت سرپایی و  با بیحسی موضعی انجام می شود. در این عمل در روش FUT  یک نوار باریک از ناحیه پشت سر برداشته شده و به واحدهای فولیکولی تقسیم شده و در قسمت جلوی سر کاشته می شود. این روش یک عمل راحت، قابل پیش بینی ونتایج آن مورد رضایت اکثر بیماران می باشد. هر چند  که این عمل بسیار ساده و بی خطر می باشد ولی رعایت کامل نکات ایمنی به منظور حفظ سلامت بیمار و رسیدن به بالا ترین درصد رشد موهای کاشته شده در الویت قرار می گیرد.عمل در مکانی انجام می شود که تجهیزات جراحی آن کامل بوده و علایم حیاتی بیمار مرتب کنترل می شود.»
دکتر نیلفروش زاده ادامه داد:«به دلیل ظرافت زیاد عمل و بالا بردن سرعت، عمل پیوند مو توسط یک تیم چند نفره انجام می شود.این عمل 4 تا 6 ساعت طول می کشد. بطور كلی  می توان مراحل مختلف پیوند مو را به مرحله مقدماتی، مرحله برداشت گرافت از پشت سر، مرحله آماده کردن ناحیه گیرنده مو، مرحله آماده کردن گرافت های فولیکولی و در نهایت مرحله کاشت گرافت های ظریف تقسیم كرد.»
وی افزود:« در روش F.U.E گرافت های كاشته شده توسط یك پانچ 1 میلی متری از پشت سر برداشته می شوند و سوراخهای كوچكی بین موها به جا می ماند به طوری كه احتیاج به بخیه ندارند. و به همین جهت به عنوان پیوند موی بدون بخیه و پانسمان معروف است.»
ریاست مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی در ادامه به خبرنگار سلامت نیوز:« در مورد روش prp، پلاکت ها اجسام کروی یا بیضوی شکل کوچکی هستند که از قطعه قطعه شدن سیتوپلاسم سلول های بزرگی به نام مگاکاریوسیت در مغز استخوان حاصل می شوند و بعد از آن به هیچ رده سلولی دیگری تمایز نمی یابند و به لحاظ اینکه فاقد هسته هستند جزء تشکیلات غیر سلولی به حساب می آیند و سلول نامیده نمی شوند. بنابراین نمی تواند سلول بنیادی محسوب شود.»
وی افزود:« کاربرد PRP بصورت تجربی از سال 1990 آغاز شد و در ترمیم جراحی های چشم و صورت و جراحی زیبایی، جراحی قلب و سوختگی و زخم به کار می رفت.
آخرین کاربرد PRP کاربرد زیبایی آن در بهبود پوست آسیب دیده و پیر است. پلاکت وقتی خارج از خون و در بافت قرار می گیرد، بوسیله مواد شیمیایی متفاوتی فعال می شود و فاکتورهای رشد از خود آزاد می کند که باعث جذب سلول های بنیادی به محل آسیب می شود. این فاکتورهای رشد باعث تقسیم و تمایز بیشتر سلول های بنیادی به سمت تولید کراتینوسیتها، فیبروبلاستها و پیش سازهای سلول چربی می شود.»
نیلفروش زاده ادامه داد:«نتیجه این عمل ساخت عروق جدید، کلاژن، الاستین و ماتریکس خارج سلولی است. این روش که توسط بیماران زیادی نیز مورد قبول واقع شده است بدلیل اینکه از خود شخص گرفته می شود، شانس انتقال بیماریهایی مثل HIV و هپاتیت را ندارد.
PRP در واقع تغلیظ اتولوگ پلاکت در حجم کوچکی از پلاسما است و اگر بطور معمول و متوسط پلاکت نرمال خون 000/200 عدد در میکرولیتر است، در PRP این تعداد به 000/000/1 می رسد و حجمی معادل cc5 از پلاسما را به خود اختصاص می دهد.»
وی تاکید کرد:«کاربرد PRP در درمان طاسی ایده ای نو محسوب می شود.از طرفی  این روش با تزریق سلول های بنیادی فولیکول مو که تنها در مراکز معتبر و برجسته دنیا و فقط در یک مرکز تحقیقاتی در ایران آن هم در فاز حیوانی در حال انجام است کاملا متفاوت است. تکنیک کاشت سلول های بنیادی فولیکول مو همزمان در آمریکا در 2 موسسه  تحقیقاتی در حال انجام است که یکی از آنها  ISHRS آمریکا (انجمن بین المللی  پیوند مو) که  با همکاری مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی دانشگاه تهران و موسسه رویان در حال انجام این پروژه است.»
رییس مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی خاطرنشان کرد:«این پروژه در حال حاضر در فاز حیوانی با نتایج قابل قبولی همراه بوده است ولی در انسان نتایج قابل قبولی نداشته است که امید است در آینده نزدیک بتوان تحولی در درمان ریزش مو ایجاد کرد. در حالیکه متاسفانه تعدادی از مراکز از عبارت سلولهای بنیادی جهت عوام فریبی استفاده می کنند. بیماران محترم باید توجه کنند که فریب این عبارات را نخورند و کاری نکنند که بدنبال آن پشیمانی همراه باشد.»





برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    1 0
    پزشك هايي كه كاشت مو انجام مي دهند آيا بايد شماره نظام پزشكي داشته باشند؟ الان توي سطح شهر تهران پر شده از تبليغات متعدد كاشت مو كه نميشه به راحتي انتخاب درستي داشت