چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۸

سلامت نیوز : مشاور وزیر بهداشت با اشاره به اجرای برنامه كنترل فشار خون در بخش روستایی، تاكید كرد: بروز فشار خون در جمعیت روستایی سه درصد كاهش یافته است ولی در حال حاضر 20 درصد جمعیت كشور دچار فشار خون بالا هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دكترحسن آقاجانی در اولین كنگره مشترك قلب و عروق ایران كه در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، با بیان اینكه مطابق آمارهای موجود سالانه 17 میلیون نفر در دنیا به علت سكته‌های قلبی جان خود را از دست می‌دهند، گفت: پیش بینی می‌شود تا سال 2015 این آمار به 64 میلیون نفر برسد كه 20 میلیون آن مربوط به كاردیووسكولار خواهد بود.

به گفته وی توزیع جغرافیایی مرگ و میر به سمت كشورهای در حال توسعه در حركت است.مشاور وزیر بهداشت با اشاره به اینكه نرخ مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی 171 در هر 100 هزار نفر جمعیت است، عنوان كرد: 40 درصد از این میزان، مربوط به سكته‌های قلبی است. در همین راستا وزارت بهداشت اقداماتی را انجام داده است كه ممنوعیت تبلیغات كالاهای آسیب رسان به سلامت از جمله آن‌هاست.

وی افزود: ازهفته گذشته دستگاه‌های ذیربط ملزم شده‌اند كه كالاهای آسیب رسان تبلیغ نشود.آقاجانی به اشاره به اینكه بیش از یك سوم مرگ‌ها به علت بیماری كاردیووسكولار اتفاق می‌افتند، گفت: به همین علت بررسی ریسك فاكتورها در تمامی استان‌ها مطرح شد كه اكنون در 30 استان كشور هر ساله وضعیت ریسك فاكتورها بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین وضعیت ریسك فاكتورها در كشور و در جمعیت 15 سال به بالای كشور بررسی شد و نتایج به دست آمده نشان داد كه تنها 4 درصد از جمعیت كشور هیچ ریسك فاكتوری ندارند و 96 درصد از مردم حداقل یكی از ریسك فاكتورها را دارند.مشاور وزیر بهداشت با اشاره به اجرای برنامه كنترل فشار خون در بخش روستایی تاكید كرد: بروز فشار خون در جمعیت روستایی سه درصد كاهش یافته است ولی در حال حاضر 20 درصد جمعیت كشور دچار فشار خون بالا هستند.

وی گفت: درخصوص كلسترول، جمعیت روستایی شرایط بهتری نسبت به جمعیت شهری دارد؛ ولی به طور كلی نزدیك به 90 درصد از جمیعت كشور ما مصرف پنج نوبت سبزی را علی‌رغم وفور سبزیجات در كشور رعایت نمی كنند.آقاجانی با اشاره به اینكه طبق آمارهای سال 2011 ، 50 درصد زنان و 32 درصد مردان دچار بی‌تحركی ه، گفت: همچنین21 درصد مردان و یك درصد زنان، سیگاری هستند كه به طور میانگین ، 11 درصد جمعیت بالای 15 سال را در بر می‌گیرد.مشاور وزیر بهداشت در پایان با اشاره به اینكه خوشبختانه دستگاه‌های آنژیوگرافی در همه استان‌های كشور وجود دارد، عنوان كرد: در تهران 66 دستگاه آنژیوگرافی داریم كه براساس شاخص‌های كشورهای اروپایی می تواند 33 میلیون جمعیت را پوشش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha