سلامت نیوز : یك فوق تخصص جراحی پلاستیك با بیان این‌كه تبلیغات نقش بسزایی در افزایش جراحی‌های زیبایی دارند، ‌اظهار كرد: متاسفانه در تبلیغات، این جراحی‌ها، عمل‌هایی بدون عارضه و تضمینی معرفی می‌شوند.

دكتر آرش بیرقی طوسی در گفت‌و‌گو با (ایسنا) ، با تاكید بر این‌كه هیچ‌چیز در پزشكی 100 درصد و بدون عارضه نیست، افزود: حتی در بروشور مطمئن‌ترین داروها نیزعوارضی ذكر شده است.وی در خصوص تبلیغات شركت‌های تولید كننده لوازم پزشكی، تصریح كرد: تبلیغات این شركت‌ها در راستای منافع مالی آنها صورت می‌گیرد و این دستگاه‌ها فقط جنبه كمكی دارند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی مشهد در ادامه گفت: بسیاری از این دستگاه‌ها جدید هستند و عوارض آنها بعدا مشخص خواهد شد؛ مهم این است كه پزشكی كه از این‌ها استفاده می‌كند، ‌تخصص لازم را در این زمینه داشته باشد.وی در ادامه به دلایل دیگر افزایش تمایل به انجام این جراحی‌ها در سطح جامعه پرداخت و اظهاركرد: سطح رفاهی مردم یكی دیگراز این دلایل است؛ با توجه به بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی مردم، افراد به یك سری مسائل غیرضروری و تجملاتی متمایل شده‌اند كه جراحی‌های زیبایی از این دسته‌اند.

بیرقی در خصوص افرادی كه خواستار انجام این جراحی‌ها هستند، ‌بیان كرد: عده‌ای از این افراد واقعا به انجام این جراحی‌ها نیاز دارند؛ اما عده دیگر افرادی هستند كه با مشكل و یا عدم موفقیتی در زندگی مواجه بوده و می‏خواهند با انجام این جراحی‌ها یا ایجاد تغییر در خود به نوع دیگری مشكل خود را برطرف كنند.

وی ادامه داد: عمل زیبایی باید در فردی انجام شود كه مشكل دیگری نداشته، ‌زندگی با ثبات و پایداری دارد،‌ از حمایت اطرافیان و خانواده برخوردار است و توان روحی برای انجام این عمل را دارد؛ چرا كه خود این جراحی‌ها مشكلاتی را برای فرد به ارمغان خواهد آورد به ویژه زمان مورد نیاز برای بهبودی ممكن است گاها تا یك سال به طول انجامد.

این فوق تخصص جراحی پلاستیك در پاسخ به سوالی در خصوص فرهنگ‌سازی برای كاهش این جراحی‌ها و انجام آنها تنها در مواقع ضرورت، گفت: یك مساله نظارت بر تبلیغات است كه مقابله با این امر با توجه به هزینه و درخواست زیادی كه افراد و شركت‌ها در این زمینه دارند، بسیار دشوار است و در این خصوص نقش سازمان‌های ناظر در تبلیغات باید بسیار پررنگ‌تر باشد.

وی افزود: به مردم نیز باید توصیه شود كه در این زمینه تحقیق كافی انجام دهند و تنها به پیروی و تقلید كوركورانه از دیگران نپردازند؛ چرا كه شرایط هر فرد با افراد دیگر متفاوت است.بیرقی اضافه كرد: باید به این نكته توجه داشت كه نفی كامل این جراحی‌ها نیز مشكل‌ساز خواهد بود؛ نباید آنقدر مردم را ترساند كه در مواقع ضرورت هم تن به این كار ندهند، همانطور كه نباید آنقدر آنها را تشویق كرد كه در موارد غیرضروری و از روی هوس این جراحی‌ها را انجام دهند.

وی در خاتمه اظهار كرد: معیار مشخصی برای تشخیص ضرورت این جراحی‌ها وجود ندارد و تا حدودی سلیقه افراد در آن دخیل است، باید در صورت وجود اشکالات عمده در زیبایی اقدام به اینگونه اعمال شود و می‌توان از نقایص جزئی چشم‌پوشی كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha