سلامت نیوز : رییس بیمارستان فوق تخصصی چشم فارابی تاكید كرد: انجام لیزیك برای بیماران مبتلا به قوز قرنیه ممنوع است و تنها در مواردی كه بیماری كنترل شده و خفیف باشد با تشخیص چشم پزشكی كه تجربه كافی دارد با رعایت برخی موارد خاص، در بیماران بسیار نادر قابل انجام است.

دكترمحمود جباروند درگفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان این كه قوز قرنیه یك بیماری ژنتیكی است و معمولا در دهه دوم زندگی و از سنین نوجوانی تظاهر می‌كند، گفت: در این بیماری، قرنیه نازک شده و حالت مخروطی پیدا می‌کند. نازک شدن و تغییر حالت قرنیه از کروی به مخروطی منجر به ایجاد نزدیک بینی، آستیگماتیسم نامنظم و در نتیجه کاهش دید می‌شود.

رییس بیمارستان فوق تخصصی چشم فارابی با اشاره به اینكه در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی در حوزه درمان قوز قرنیه اتفاق افتاده است، گفت: اكنون راهكارهای درمانی متفاوتی برای این بیماری وجود دارد كه انجام پیوند قرنیه از جمله آنهاست.

جباروند قوز قرنیه را شایع‌ترین علت پیوند قرنیه دانست و گفت: افرادی كه دچار قوز قرنیه هستند و بیماری‌شان پیشرفت كرده و به كدورت قرنیه منجر شده است بایستی به چشم‌پزشك مراجعه كنند. خوشبختانه به كمك روش‌های جراحی و با كار گذاشتن ایمپلنت‌های داخل قرنیه می‌توان قوز قرنیه را اصلاح كرد البته این در شرایطی است كه ضخامت قرنیه از دست نرفته و امكان این كار را به جراح بدهد.

این فوق تخصص قرنیه افزود: در مورد بیمارانی كه ضخامت‌ قرنیه كمتری دارند و نمی‌توان برایشان از ایمپلنت‌های قرنیه استفاده كرد به ناچار از روش‌های پیوند قرنیه كمك می‌گیریم.جباروند درباره تفاوت پیوند لایه‌ای و پیوند كامل توضیح داد: درپیوند لایه‌ای، لایه قدامی قرنیه را برمی‌دارند و یك لایه ضخیم‌تر آن را به قرنیه پیوند می‌زنند، البته پیوند قرنیه برای اشخاصی كه مبتلا به قوزقرنیه همراه با كدورت‌های شدید هستند، انجام می‌شود.

وی با بیان اینكه در پیوند كامل قرنیه به طوركلی ضخامت قرنیه را برمی‌داریم، گفت: این دسته از پیوندها به پیوند قرنیه نفوذی مشهورهستند. بعد از انجام عمل پیوند دید این افراد بهبود پیدا می‌كند. البته ممكن است استفاده ازعینك پس از عمل لازم شود.

رییس بیمارستان فوق تخصصی چشم فارابی با اشاره به روش جدید CXL برای درمان قوز قرنیه، عنوان كرد: در این روش اشعه ماورای بنفش به همراه قطره ریبوفلامین به چشم تابانده می‌شود. واكنش این دو با یكدیگر باعث استحكام بخشیدن به قرنیه شده و ازپیشرفت بیماری جلوگیری می‌كند.

جباروند در پاسخ به این پرسش كه آیا انجام عمل لیزیك برای این بیماران مجاز است، اظهار كرد: لیزیك برای بیماران مبتلا به قوز قرنیه ممنوع است و تنها در مواردی از بیماری كه كنترل شده و خفیف باشد با تشخیص چشم پزشكی كه تجربه كافی دارد، با رعایت برخی موارد خاص و در بیماران بسیار نادر قابل انجام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha