پنجشنبه ۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 57137

بحران کمبود پرستار تا بدان جا رسید که مسئولان چاره‌ای جز اعلام عمومی برای استخدام این نیروها نیابند.

کمبود پرستار در بیمارستان‌های دولتی

سلامت نیوز : بحران کمبود پرستار تا بدان جا رسید که مسئولان چاره‌ای جز اعلام عمومی برای استخدام این نیروها نیابند. رئیس سازمان نظام پرستاری روز گذشته از استخدام 24 ساعته پرستاران متقاضی استخدام خبر داد. خبری که هر چند در نگاه اول، در حمایت از پرستاران به نظر می‌رسد اما واقعیت حکایت تلخ دیگری از کمبود پرستار در دانشگاه‌های علوم پزشکی دارد. با اینکه پیش از این فعالان این حوزه، بارها نسبت به کمبود پرستار هشدار داده و خواستار فراهم کردن شرایط بهتر برای ماندگاری پرستاران در بیمارستان‌ها شده بودند اما غفلت از این موضوع به جایی رسید که اکنون رئیس سازمان نظام پرستاری از ضرب‌الاجل استخدام یک هزار پرستار خبر می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ غضنفر میرزابیگی می‌گوید:«نیاز مراکز درمانی بیمارستانهای تهران به پرستار به حدی است که حتی می‌توان گفت، پرستاران جویای کار اگر امروز درخواست خود را بدهند، فردا سر کار خواهند بود و با توجه به نیاز مبرم این مراکز از امتیازات و مزایای بهتری نسبت به گذشته نیز برخوردار می‌شوند.» به گزارش مهر، او نیاز مراکز درمانی تهران را حداقل یک هزار پرستار عنوان می‌کند. رئیس سازمان نظام پرستاری می‌گوید:«هر چه به سمت شهرهای کوچکتر می‌رویم تعداد پرستاران متقاضی شغل بیشتر هستند و در عوض هر چه به سمت شهرهای بزرگ‌تر می‌رویم، نیاز و ظرفیت استخدام بیشتر است در حالی که تعداد کافی پرستار جویای کار وجود ندارد.» بر‌اساس اعلام او دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی با مشکل کمبود پرستار مواجه هستند.

«در مذاکراتی که با مسئولان دو دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید‌بهشتی داشتیم، این دو دانشگاه اعلام کردند که درمجموع به بیش از هزار پرستار برای استخدام نیاز دارند. لذا این امکان وجود دارد که حتی پرستاران جویای کار در شهرهای دیگر نیز به سرعت در مراکز درمانی وابسته به این دانشگاهها جذب و بکارگیری شوند.» به گفته میرزابیگی هر یک از این دانشگاههای علوم پزشکی حداقل 500 تا 600 ظرفیت خالی برای جذب پرستار دارند، در حالی که در تهران این تعداد متقاضی پرستار برای استخدام وجود ندارد؛ بنابراین پرستاران جویای کار شهرهای دیگر می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند. رئیس سازمان نظام پرستاری در عین حال یادآور می‌شود که مشکل کمبود پرستار تنها برای بیمارستان‌های دولتی نیست چرا که در حال حاضر مراکز درمانی نیروهای مسلح، تأمین اجتماعی و حتی بیمارستانهای خصوصی نیز نیاز مبرمی به تأمین کادر پرستاری دارند. او تاکید می‌کند:« پرستاران متقاضی استخدام در بیمارستانهای تهران برای اعلام درخواست خود می‌توانند از طریق هیات مدیره‌های نظام پرستاری شهر خود، یا مراکز کارآفرینی دانشگاه علوم پزشکی استان خود یا مراجعه به دفاتر پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی، علاقه‌مندی خود را برای استخدام در تهران اعلام کنند.»میرزابیگی که در سمت رئیس دفتر اشتغال و کارآفرینی وزارت بهداشت نیز مشغول به فعالیت است، اعلام می‌کند که دفاتر کارآفرینی دانشگاههای علوم پزشکی زمینه استخدام پرستاران را در اسرع وقت فراهم می‌کنند، استخدام پرستاران در این مرحله فعلاً به صورت قراردادی است اما آنها در آزمونهای استخدامی وزارت بهداشت در آینده در اولویت استخدام خواهند بود.

رئیس سازمان نظام پرستاری در شرایطی عنوان می‌کند که استخدام پرستار در مراکز درمانی در واقع بر‌اساس 3 ظرفیت قانونی است که شامل اجرای قانون ارتقای بهره وری کارکنان بالینی نظام سلامت (کاهش ساعت کاری پرستاران)، تأمین پرستار برای مراکز درمانی جدید التأسیس دولتی و جایگزینی پرستاران بازنشسته انجام می‌شود؛ اما واقعیت حکایت تلخی از عدم موافقت با بازنشستگی پرستاران بالای 25سال سابقه کار، اجرایی نشدن کامل قانون ارتقای بهره‌وری و اجرا نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری دارد. همه اینها باعث شد تا اعلام ضرب‌الاجل استخدام پرستاران، خبر مسرت بخشی برای گروه‌های پرستاری نباشد. محمد شریفی مقدم ــ دبیر‌کل خانه پرستار ــ در گفت و گو با آرمان از سیاست جدید وزارت بهداشت برای استخدام پرستاران انتقاد می‌کند. به اعتقاد او، ضرب‌الاجل استخدام پرستاران نه تنها اتفاق خوبی نیست، بلکه نشان از وقوع یک مشکل در حوزه پرستاری کشور دارد. او توضیح می‌دهد:« علت اینکه چرا وزارت بهداشت تصمیم گرفته که ظرف 24 ساعت یک هزار پرستار را استخدام کند مهم تر از خود استخدام است. این اتفاق در وزارت بهداشت در حالی رخ می‌دهد که سایر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها برای استخدام با مشکلات متعددی مواجه هستند و باید سال‌ها در انتظار باشند تا استخدام صورت گیرد.»

پرستاران تمایلی به استخدام ندارند

او این پرسش را مطرح می‌کند که چرا به یکباره به این تعداد پرستار نیاز پیدا شد؟! « این اتفاقات نشان می‌دهد که پرستاران تمایلی به استخدام ندارند.» دبیر کل خانه پرستار بر این نظر است که وزارت بهداشت به جای اینکه برای استخدام پرستارچنین شرایطی بگذارد، سیاست‌های نادرستی را که منجر به ایجاد کمبود پرستار شده اصلاح کند.«متاسفانه در وزارت بهداشت سیاست پزشک سالاری حاکم است و به سایر گروه‌ها اجازه عملکرد مطلوب نمی‌دهد از سوی دیگر میزان حقوق‌ها پرستاران پایین است، هم اکنون پرستاران 600 هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند که 150 هزار تومان آن نیز اسفند سال گذشته اضافه شد. تمام این اتفاق‌ها در شرایطی رخ می‌دهد که شغل پرستاران جزء مشاغل سخت و زیان آور است و شب کاری دارند.» به گفته او، این شرایط باعث شده تا پرستاران تمایلی به ادامه همکاری در این حرفه نداشته باشند. به همه اینها باید اجرا نشدن درست قانون بهره وری خدمات پرستاری و اجرا نشدن قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری با گذشت 5 سال از تصویب را اضافه کرد. شریفی مقدم با بیان اینکه از میان فارغ‌التحصیلان رشته پرستاری حدود 30 درصد از اشتغال در این حرفه انصراف می‌دهند، ادامه می‌دهد:« مابقی فارغ التحصیلان نیز ترجیح می‌دهند در سازمان‌های دیگر مشغول به کار شوند یا مهاجرت کنند یا در نهایت خانه‌نشین شوند.»

مخالفت با بازنشستگی پیش از موعد پرستاران

به اعتقاد دبیر کل خانه پرستار، وزارت بهداشت هیچ وقت به اندازه امروز با مشکل کمبود پرستار مواجه نبوده است: « پرستاران اکنون در شرایطی استخدام می‌شوند که بر‌اساس اعلام دولت، هیچ استخدامی صورت نمی‌گیرد. از این رو پرستاران به‌عنوان نیروهای حاکمیت استخدام می‌شوند اما این امتیاز، باز هم پرستاران را برای استخدام تشویق نمی‌کند.»او به این نکته اشاره می‌کند که اگر قانون ارتقای بهره وری به معنای واقعی کلمه اجرا می‌شد و قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیز عملیاتی می‌شد به طور قطع این وزارتخانه با مشکل کمبود پرستار مواجه نمی‌شد: «در حال حاضر حقوق اعضای هیات علمی بیمارستان‌ها 300 برابر پرستاران است، 65 درصد درآمد یک بیمارستان به این افراد که تنها 5 درصد کادر بیمارستان را تشکیل می‌دهند، پرداخت می‌شود، 10 درصد به ریاست بیمارستان، 5 درصد به دانشگاه و تنها 20 درصد به 95 درصد کادر بیمارستان که پرستاران در گروه آنها قرار دارند، اختصاص پیدا می‌کند.» شریفی مقدم وزارت بهداشت را مسئول ایجاد این شرایط می‌داند:« افراد زیادی به من مراجعه می‌کنند که با وجود 28 سال سابقه کار، به‌دلیل آسیب‌های ناشی از این حرفه و بیماری درخواست بازنشستگی داده‌اند اما با وجود قانون 5 سال بخشودگی، با بازنشستگیشان مخالفت شده است، این اتفاق بدلیل کمبود نیرو رخ می‌دهد.»او وضعیت نیروی انسانی در بیمارستان‌های خصوصی را مطلوب تر می‌داند.« در بیمارستان‌های خصوصی مشکلات دیگری وجود دارد با این حال کمبود پرستار نیاز جدی آنها نیست.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha