پنجشنبه ۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۴

دوباره آمارها با یکدیگر به جنگ و گریز مشغولند، آمار کشفیات مواد مخدر و آمار کسانی که روز روشن خود را با استفاده از این مواد، شب تار کرده‌اند.

این مواد را چه کسانی می‌کشند؟
سلامت نیوز : دوباره آمارها با یکدیگر به جنگ و گریز مشغولند، آمار کشفیات مواد مخدر و آمار کسانی که روز روشن خود را با استفاده از این مواد، شب تار کرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ حالا رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر تاکید کرده است در سال 91، روزی نزدیک به یک و نیم تن مواد مخدر را کشف کرده‌ایم، یعنی ، روزی هزار و دویست و بیست و هشت کیلو افیون.به گفته علی مویدی 132 هزار قاچاقچی و هزار و 100 باند مواد مخدر هم در ارتباط با این کشفیات، قلع و قمع شده‌اند. طبق معمول ماده مخدر تریاک، در صدر کشفیات مربوط به افیون‌ها در ایران است. آن هم دست کم 165 تن در شش ماه، یعنی روزی بیش از 900 کیلوگرم تریاک به دست پلیس می‌افتد.رییس پلیس مبارزه با موادمخدر گفت حالا دیگر استان‌های مرزی و غیر مرزی فرق نمی‌کند. همه مناطق مرزی و مركزی ایران صحنه مبارزه پلیس با قاچاقچیان موادمخدر شده است. به گفته وی در حال حاضر كشفیات در استان‌های غیر مرزی 30 درصد افزایش نشان می‌دهد.
 

جالب اینجاست، اکنون دیگر استان‌های شرقی نیستند که رکورددار کشفیات مواد مخدر شده‌اند، بلکه استان جنوبی هرمزگان به دلیل داشتن مرز آبی، رکورددار کشفیات مواد مخدر در امسال است، به گزارش پلیس، هرمزگان با 17 درصد از كشفیات و مرزبانی ناجا با 16 درصد كشفیات در راس استان‌ها و رده‌های انتظامی دارای بیشترین كشفیات بوده‌اند.
این چنین که پیداست پلیس مبارزه با موادمخدر متوجه شده است اکنون كه در مرز خشكی با افغانستان شاهد كمترین ورود موادمخدر به كشور هستیم، این مسیر به سمت پاكستان و آب‌های آزاد كشیده شده است و امروزه شاهد تغییر مسیر موادمخدر هستیم. برای همین مرزهای آبی جنوب کشور، عرصه ترانزیت و قاچاق مواد مخدر شده‌اند.
در این بین، پاکستان، جای افغانستان را گرفته و اینطور که پیداست با تلاش‌های پلیس، كمتر از 30 درصد از مواد از سمت افغانستان وارد كشور می‌شود و بیشتر این مواد یعنی 70 درصد مابقی از طریق پاكستان و آب‌‌های آزاد وارد می‌شود.

رکورد معتادان شکسته شد

اما این مواد، به جز معتادان آن سوی آب‌ها، مشتریان فراوانی در داخل کشور دارد. آماری که وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده است، نشان می‌دهد تعداد معتادانی که هر روزه به مواد مخدر مراجعه می‌کنند و به اصطلاح «وابسته و دایمی» هستند، به دو میلیون و 200 هزار نفر افزایش یافته است.به گفته غلامعباس ناصحی، مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت آخرین آمار تعداد معتادان کشور ۲ میلیون و تا 2/2 میلیون نفر است که مصرف روزانه مواد مخدر دارند.وی منبع آخرین آمار خود را ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد و گفت وزارت بهداشت به جز این آمار، آمار دیگری ندارد.

با وجود این، منبع مذکور، نسبت به این اعلام تعداد معتادان واکنش نشان داد و گفت چنین چیزی نیست و آمار اصلی تعداد معتادان وابسته و دایمی کشور، بین یک تا یک میلیون و 200 هزار نفر است. البته در این میان 800 هزار نفر هم به صورت تفننی از مواد مخدر استفاده می‌کنند.هر چند به نظر می‌رسد در بحث آمار مربوط به معتادان، ارقام واقعی به دلیل فقدان پوشش همه جانبه سرشماری معتادان، امکان پذیر نیست، ولی تعداد اعلام شده اول از سوی مدیر کل سلامت وزارت بهداشت، به رقم واقعی معتادان، نزدیکتر از چیزی است که دو روز بعد با عنوان «اصلاحیه آمار معتادان» روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت، یعنی یک میلیون و 200 هزار معتاد دایمی و 800 هزار معتاد تفننی.

تریاک را ول‌کن، شیشه را دریاب

اعلام آمار کشفیات و معتادان، در حالی سر مسئولان مبارزه با مواد مخدر را گرم کرده است که برخی منابع مستقل می‌گویند جوانان معتاد، دیگر چندان تمایلی به مصرف تریاک و مشتقات آن ندارند و به سمت مواد مخدر صنعتی و شیمیایی رفته‌اند.رییس انجمن مددکاران اجتماعی معتقد است حمل آسان و همچنین مصرف آسان این مواد باعث می‌شود که جذابیت بیشتری برای جوانان ایجاد شود و به طور طبیعی افرادی که گرایش به مصرف مواد مخدر دارند به این مواد رجوع می‌کنند.
به گفته حسن موسوی چلک یکی از شگردهای مافیای مواد مخدر این است که تغییر رویکرد می‌دهد و در دوران کنونی گسترش و توسعه مواد مخدر شیمیایی و صنعتی پیشرفت زیادی داشته است و به راحتی در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

این مددکار اجتماعی، بهترین روش برای مقابله با این آسیب اجتماعی که نسل جوان جامعه را گرفتار خود کرده است، آموزش می‌داند و به همین دلیل تاکید دارد وظیفه آموزش و پرورش در این زمینه بسیار سنگین است.وی به پر رنگ بودن نقش آموزش و پرورش اشاره می‌کند: آموزش ضروری‌ترین مسئله برای مقابله با چنین معضلی است و با آموزش و پیشگیری می‌توان شاهد کاهش این آسیب در جامعه باشیم.

پاسکاری مجوز مراکز ترک

برای درمان معتادان، دولت باید مجوز به مردم و نهادهای مردمی بدهد تا امکان ایجاد مراکز ترک اعتیاد به وجود بیاید. در حال حاضر، سه سازمان بهزیستی، ستاد مقابله با مواد مخدر و وزارت بهداشت، امکان صدور این قبیل مجوزها را دارند. با وجوداین به نظر می‌رسد در موقعیت کنونی، پاسکاری برای دادن مجوز مراکز ترک بین این نهادها، سرعت ایجاد مراکز درمانی را کم کرده است.

حتی کار به جایی رسیده است که ستاد مبارزه با مواد مخدر به بهزیستی و وزارت بهداشت خرده می‌گیرد که چرا پاسخ به درخواست مجوزها را کش می‌دهد.
معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گوید باید روند صدور مجوز تاسیس، راه‌اندازی و بهره‌برداری مراکز درمان و کاهش آسیب معتادان تسهیل و ‌وزارت بهداشت و بهزیستی باید پاسخ مثبت یا منفی خود را به این درخواست‌ها یک ماهه اعلام کنند.

بابک دین‌پرست معتقد است: با توجه به تصویب و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی مراکز مجاز درمان و کاهش آسیب اعتیاد به مواد مخدر و روان‌گردان‌ها، موضوع تبصره یک ماده 15 اصلاحیه قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر، امید است تا تمام دستگاه‌های متولی در این امر، در مورد تسهیل روند صدور مجوز تاسیس، راه‌اندازی و بهره‌برداری مراکز درمان و کاهش آسیب اقدام کنند.

به گفته وی با ابلاغ آیین‌نامه اجرایی مراکز مجاز درمان و کاهش آسیب ماده 15 قانون، هیچ‌گونه بهانه‌ای برای تأخیر در رسیدگی به پرونده متقاضیان دریافت مجوز برای این مراکز پذیرفتنی نیست و دو دستگاه متولی حوزه درمان معتادان و کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد، یعنی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان بهزیستی، موظف هستند در بازه زمانی مشخص‌شده در آیین‌نامه مذکور، نسبت به تعیین تکلیف درخواست متقاضیان اقدام کنند.

دین‌پرست خطاب به متقاضیان دریافت مجوز راه‌اندازی مراکز درمان و کاهش آسیب ماده 15 قانون که به درخواست‌های آنان در موعد مقرر رسیدگی نشده است، توصیه می‌کند مستندات مربوط را برای بررسی و پیگیری‌های قانونی، در اختیار دبیرخانه‌های شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان خودقرار دهند و مراتب را از آن طریق پیگیری کنند.این طور که پیداست کمک گرفتن از مردم برای مقابله با غول اعتیاد در زمینه های مختلف پیشگیری، مصون سازی و درمان در دستور کار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته و تسهیل در دادن مجوز مراکز ترک، قدم اول برای مشارکت دادن مردم در این کار بزرگ است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha