گرانی دارو به دلیل نوسانات بازار ارز و نبود یك قیمت ثابت و تعیین‌شده، بیشتر در بخش داروهای خاص دیده می‌شود. افزایش قیمت ارز در ماه‌های اخیر به شدت صنعت دارویی را تحت تاثیر قرار داده است...

سلامت نیوز: گرانی دارو به دلیل نوسانات بازار ارز و نبود یك قیمت ثابت و تعیین‌شده، بیشتر در بخش داروهای خاص دیده می‌شود. افزایش قیمت ارز در ماه‌های اخیر به شدت صنعت دارویی را تحت تاثیر قرار داده است...

در این چند ماهه درصدی به نرخ ارز اضافه شده كه به همان میزان بر قیمت تولید داروی داخل کشور اثر گذاشته است، زیرا برخی مواد اولیه داروهای تولید داخل و همچنین تجهیزات مورد نیاز صنعت دارویی از خارج تامین می‌شود که قیمت ارز بر آن تاثیر مستقیمی دارد.

هم‌اکنون حدود 96 درصد داروهای مصرفی، داخل کشور تولید و تنها حدود 4 درصد از خارج وارد می‌شود، این در حالی است که متاسفانه هزینه واردات 4 درصدی دارو به کشور، حدود 40 درصد کل بودجه بخش دارو است.

نكته مهم اینكه واردات دارو به داخل کشور از لحاظ اقتصادی مرقوم به صرفه نیست و از طرفی ایران هنوز توانایی ساخت برخی از داروها را ندارد چرا كه علم و تکنولوژی بخشی از داروها در انحصار شرکت‌های خارجی است، از این‌رو کشور مجبور به وارد کردن این‌گونه داروهاست.

برای مبارزه با افزایش قیمت دارو بانك مركزی باید بتواند مقداری ارز با نرخ دولتی برای شرکت‌های دارویی اختصاص بدهد تا صنعت دارویی آسیب نبیند در غیر این صورت نبود ارز دولتی باعث می‌شود واردكنندگان دارو برای جلوگیری از ورشكستگی قیمت داروهای خود را بالا ببرند كه این مساله سلامت جامعه را به خطر خواهد انداخت و اگر قیمت دارو تغییری نداشته باشد، این صنعت با مشكلات مالی روبرو خواهد شد.

دكتر حسن تامینی لیچانی/عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی
منبع: هفته نامه سپید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha