عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، از تدوین طرح یک فوریتی ممنوعیت به کارگیری از سلاح سرد خبر داد و گفت: هم‌اکنون استفاده از سلاح سرد، عامل ۶۰ درصد از قتل‌های خیابانی است.

سلاح سرد، وسیله ۶۰ درصد از قتل‌های خیابانی
سلامت نیوز: عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، از تدوین طرح یک فوریتی ممنوعیت به کارگیری از سلاح سرد خبر داد و گفت: هم‌اکنون استفاده از سلاح سرد، عامل ۶۰ درصد از قتل‌های خیابانی است.

ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با خانه ملت، از تدوین طرح  یک فوریتی ممنوعیت به کارگیری از سلاح سرد خبر داد و تصریح کرد: امروز حدود ۳۱ نفر از نمایندگان یک فوریت این طرح را امضاء کردند و هیأت رئیسه هم این طرح را به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ابلاغ کرد، از این‌رو در هفته‌های آینده این طرح در کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نماینده مردم نجف‌آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه طرح ممنوعیت به کارگیری از سلاح سرد تنها برای جمع‌آوری انواع سلاح‌ سرد غیرمتعارف تدوین شده است، گفت: در دوره هشتم نیز طرحی با موضوع منع فروش سلاح سرد تدوین شد، اما به‌علت تغییر دوره مجلس این طرح مسکوت ماند.

وی با تأکید بر اینکه طرح ممنوعیت به کارگیری از سلاح سرد، طرحی ویژه و کاربردی برای جامعه کنونی است، یاد‌آور شد: در این طرح تغییرات بسیاری داده شده است، اما اصل این طرح با طرح قبلی یکسان است.

این نماینده مجلس نهم، با اشاره به وقوع ۶۰ درصد از قتل‌های خیابانی به‌وسیله سلاح‌های سرد، گفت: متأسفانه بسیاری از قتل‌ها، تجاوزات و زورگیری‌ها با سلاح سرد انجام می‌شود، که این آمار زنگ خطری برای جامعه قلمداد می‌شود.

ابوترابی با بیان اینکه هم‌اکنون بر اساس ضرورت جامعه باید ساخت، توزیع و فروش سلاح سرد در کشور کنترل شود، تصریح کرد: در قانون جدید تنها باید برای مصارف غیر جرم‌خیز مانند نمایش و صادرات اجازه توزیع و فروش داده می‌شود.

وی با اعلام اینکه در طرح ممنوعیت به کارگیری از سلاح سرد دو مجازات نیز در نظر گرفته شده است، افزود: حبس از ۹۶ روز تا ۶ ماه و جزای نقدی از یک میلیون تومان تا سه میلیون جزء مجازات‌های این قانون است، از طرف دیگر قضات می‌توانند در موارد نزاع‌های عمومی حکم به قصاص دهند.

دبیر دوم کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، خواستار بررسی هر چه سریع‌تر طرح ممنوعیت به کارگیری از سلاح سرد در این کمیسیون شد و گفت: به‌طور حتم تصویب و اجرای این طرح می‌تواند در کاهش میزان جرایم کشور نقش به‌سزایی داشته باشد.

در حالی که اکثر قریب به اتفاق این دسته از مجرمان مرد هستند، اخیراً شاهد هستیم مجرمان زن هم چاقو حمل کرده و از این سلاح استفاده می‌کنند. از سوی دیگر بررسی پرونده های جرایم بوقوع پیوسته با کارد نیز نشان می‌دهد مجرمان در شیوه رخداد جرم در چند مورد با هم مشترکاتی دارند. ضمن اینکه معمولاً افراد مزبور نیز سابقه‌دارند. اگرچه اخیراً زورگیرانی که دستگیر می‌شوند؛ بدون سابقه هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha