سلامت نیوز: انجمن جهانی سلامت جنسی، هر ساله روز چهارم سپتامبر را به عنوان روز جهانی سلامت جنسی گرامی‌ می‌دارد و به مناسبت این روز پیام‌هایی برای ارتقای سلامت جنسی كه یكی از حوزه‌های مهم سلامت عمومی، سلامت خانواده و جامعه است، منتشر می‌كند...

 پیام امسال عبارت است از: «در دنیای تفاوت‌ها، سلامت جنسی برای همگان». مبنای پیام امسال، تفاوت‌ انسان‌ها در زمینه‌های مختلف است كه نباید باعث تبعیض در برخورداری از سلامت جنسی شود. در این دیدگاه، سلامت جنسی بدون در نظر گرفتن تفاوت‌های فردی حق همگان است.

سازمان جهانی بهداشت سلامت جنسی را اینگونه تعریف می‌کند: «سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی مربوط به فعالیت جنسی، نه صرفا نبود بیماری، اختلال عملکرد یا معلولیت». سلامت جنسی نیازمند نگرش مثبت به این موضوع است و شامل بهره‌مندی افراد از رابطه جنسی رضایت‌بخش، مطمئن، بی‌خطر و دور از اجبار و خشونت است.

سلامت جنسی رویكردهای مختلف زیست‌پزشكی، بالینی، آموزشی، بهداشتی، اخلاقی و حقوقی دارد. همچنین موضوع‌هایی مانند فیزیولوژی و کالبدشناسی ‌باروری و جنسی در انسان، مشكلات جسمانی در زنان و مردان مربوط به رابطه جنسی، بیماری‌های مقاربتی و پیشگیری از آنها و رفتارهای جنسی و اختلال‌های جنسی زناشویی را دربرمی‌گیرد.

آموزش سلامت جنسی به تسهیل زندگی سالم جنسی برای همگان كمك می‌كند. مداخله‌ها و اقدام‌های مربوطه در كلینیك‌های سلامت جنسی برای حفظ سلامت جنسی افراد است و درنهایت تحقیقات سلامت و رفتارهای جنسی نیز برای تولید علوم مبتنی بر شواهد ضروری است تا افراد را در حفظ و بقای سلامت جنسی یاری كند.

سلامت جنسی و خانواده


یكی از مهم‌ترین مولفه‌های زندگی مشترك، ارتباط جنسی سالم و رضایت‌بخش زوجین است. با توجه به اهمیت خانواده در جامعه ایرانی و نقش سلامت جنسی زوجین در تداوم و عملكرد مثبت خانواده و پیشگیری از ایجاد مشكلات زناشویی، توجه به ارتقای سلامت جنسی در سطوح مختلف فردی و اجتماعی حائزاهمیت است. اهمیت پرداختن به موضوع‌هایی مانند «آموزش سلامت جنسی به زوج‌های در آستانه ازدواج، آموزش پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی و ایدز، پیشگیری، مشاوره و درمان اختلالات جنسی و ناهنجاری در رفتارهای جنسی و پیشگیری از رفتارهای پرخطر جنسی، پیشگیری از آزار و خشونت‌های جنسی» امروزه
بیش از پیش نمایان است.

باید توجه كرد كه سلامت جنسی فقط منحصر به دوران باروری افراد نمی‌شود، بلكه سلامت از دوران جنینی و بدو تولد تا زمان مرگ در زنان و مردان اهمیت دارد بنابراین در همه مراحل زندگی باید به جنبه‌های مختلف سلامت جنسی افراد و پیشگیری و درمان رفتارهایی كه بر آن آثار نامطلوب دارد پرداخته شود.


سلامت جنسی و جوانان


توجه به جوانان و نوجوانان به عنوان گروهی كه در هر جامعه‌ای ممكن است رفتارهایی داشته باشند كه سلامت جنسی آنها را تهدید كند امری ضروری است. در جامعه ایران به علت اهمیت خانواده و تحكیم آن و نقش روابط جنسی سالم و رضایت‌بخش زوجین، بیشتر آموزش‌ها متوجه زوجین در شرف ازدواج یا افراد همسردار است. تحقیقات نشان داده‌اند كه گروهی از جوانان و نوجوانان (كه اقلیت قابل‌توجهی نیز هستند) قبل از ازدواج رفتارهای جنسی پرخطر دارند و ممكن است خود و شریك آینده زندگی‌شان را در معرض بیماری‌های مهم و خطرناك مقاربتی و تماس با ویروس ایدز قرار دهند و حتی به مشكلات روانی مربوط به رفتارهای ناهنجار جنسی دچار شوند. در حالی كه نباید این موضوع را نادیده گرفت اگرچه برخلاف عرف و هنجارهای جامعه است. اهمیت این موضوع وقتی بیشتر مشخص می‌شود كه توجه داشته باشیم دسترسی به رسانه‌های مختلف جهانی كه رفتارهای پرخطر جنسی را ترویج می‌كنند در حالی كه ارزش‌ها و باید و نباید‌ها را منتقل نمی‌كنند حتی در جامعه ما برای درصد زیادی از جوانان و نوجوانان فراهم است، بنابراین آموزش این گروه از جامعه برای مصون شدن در مقابل خطرات مربوط به اینگونه ارتباطات، كسب مهارت‌های لازم برای امتناع از خطرات فوق و همچنین مجهز كردن مسوولان و مشاوران مدارس و والدین برای رویارویی صحیح با موضوع سلامت جنسی جوانان و نوجوانان و تربیت جنسی صحیح كودكان كه با ارزش‌های خانوادگی و دینی درهم‌آمیخته باشد، كمك خوبی به حفظ و ارتقای سلامت جنسی این گروه خواهد كرد.


آموزش جنسی نوجوانان و جوانان

دادن اطلاعات در خصوص موضوعات سلامت جنسی متناسب با سن جوانان همراه ارزش‌های دینی و خانوادگی توسط والدین و مشاوران مدارس می‌تواند نقش بسیار مهمی ‌در پیشگیری از خطرهای مربوط به سلامت جنسی در این گروه داشته باشد. بسیاری از والدین، مشاوران و معلمان مدارس از طرح موضوعات فوق عاجز شده و فاقد مهارت‌ها و اطلاعات لازم در این خصوص هستند و گاه عكس‌العمل‌های نادرست آنها و نداشتن مهارت ارتباطی باعث می‌شود كودكان برای سوالات خود به آنها مراجعه نکنند و اطلاعات فوق را به شکل اغلب ناصحیح و گمراه‌کننده از دوستان خود كسب كنند. اطلاعاتی كه با انتقال ارزش‌ها همراه نیستند و اثرات مخربی خواهند داشت بنابراین بهتر است كه والدین به معلومات و مهارت‌های ارتباطی با فرزندانشان در خصوص سلامت جنسی مجهز شوند تا در مواقع مورد نیاز بتوانند پاسخ سوال فرزندانشان را به نحو صحیح و اصولی با انتقال ارزش‌ها بدهند و راه ارتباطی خود و فرزند را در این خصوص همواره باز نگه دارند كه در موارد بعدی نیز فرزندان برای دریافت كمك و اطلاعات به والدین خود مراجعه كنند. البته نقش مشاوران مدارس و كتب در این خصوص نیز نباید نادیده گرفته شود. همچنین بسیاری از باورهای غلط در خصوص موضوعات جنسی از همین دوران كودكی و نوجوانی شكل می‌گیرند و بر عملكرد جنسی در دوران بزرگسالی نیز تاثیر می‌گذارند بنابراین آموزش سلامت جنسی متناسب با سن كودكان و نوجوانان و با توجه به نیازهای اطلاعاتی و مهارتی آنان به همراه ارزش‌ها، در بهبود سلامت جنسی آنها در دوران جوانی و بزرگسالی نقش زیادی خواهد داشت.

یكی از نگرانی‌هایی كه وجود دارد، ترس از تاثیر نامطلوب و تشویقی این نوع اطلاعات بر رفتارهای جنسی جوانان است؛ در حالی كه تحقیقات فراوان در این خصوص نشان داده که دادن اطلاعات همراه تبیین ارزش‌ها نقش حفاظتی دارد. بهتر است متناسب با شرایط محیطی كنونی، برای جوانان و سلامت آنها برنامه‌ریزی كنیم و هرگونه مداخله و برنامه‌ای همراه تحقیق و پایش برای ارزیابی اثربخشی آن طراحی شود تا قادر شویم موثرترین مداخله‌های سازگار با فرهنگ (بومی‌سازی‌شده) را اجرایی و به سلامت جنسی جوانان و درنهایت نسل‌های بعدی كمك کنیم.
منبع: هفته نامه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha