جمعه ۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۹
کد خبر: 57204
سلامت نیوز: یک متخصص تغذیه گفت: منشأ اغلب آلرژی‌های غذایی انواع ماهی و میگو، تخم مرغ و یا مغزهای خوراکی است که آلرژی غذایی را تشدید می‌کنند.
شیوا فرجی در گفت‌وگو با فارس در مورد دلایل ایجاد آلرژی غذایی در افراد به ویژه کودکان اظهار داشت: در آلرژی غذایی یک شرایط خاص فیزیولوژیک برای سیستم ایمنی بدن اتفاق می‌افتد که فرد با خوردن یک ترکیب غذایی خاص که اغلب پروتئین است حساسیت پیدا می‌کند.

وی به علائم آلرژی غذایی اشاره کرد و گفت: معمولا آلرژی غذایی با یک سری علائم مانند عطسه، خارش، تهوع، استفراغ، سردرد، انقباض عضلات و یا حتی آسم همراه است.

وی ادامه داد: ممکن است این علائم در موارد شدید بلافاصله پس از خوردن غذا بروز کند یا تا 48 ساعت پس از آن در بدن فرد با علائمی مانند کهیر خود را نشان دهد.

عضو انجمن تغذیه ایران تأکید کرد: اگر آلرژی غذایی را به موقع و درست تشخیص دهیم تنها با حذف مواد غذایی آلرژی‌زا می‌توان آن را مهار کرد و از عوارض بعدی آن جلوگیری کنیم چرا که در آلرژی‌های شدید ممکن است در بدن فرد شوک ایجاد شود و با بسته شدن راه تنفسی به مرگ او بینجامد.

فرجی اغلب غذاهای دریایی مانند ماهی، میگو، صدف، همچنین تخم مرغ و انواع مغزها مانند بادام زمینی را از جمله مواد غذایی بر شمرد که آلرژی شدید مواد غذایی ایجاد می‌کنند.

وی تصریح کرد: اما طبق برآوردهای انجام شده تخم مرغ و یک ماده پروتئینی به نام لیزوزین که ممکن است در پنیر استفاده شود بیشترین رنج آلرژی‌زایی را داشته‌اند.

وی گفت: می‌توان با بررسی غذایی ۲ تا 4 هفته‌ای و اینکه فرد با خوردن هر ماده غذایی چه علائم آلرژیکی ممکن است داشته باشد میزان آلرژی افراد به هر ماده غذایی برآورد کرد همچنین آزمایش خون هم می‌تواند در تشخیص آلرژی به ما کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha