سلامت نیوز: مدیر عامل کانون حمایت از بیماران هموفیلی ایران گفت: هیچ کشوری حق ندارد در بازی های سیاسی، خود سلامت یک ملت را به بازی بگیرد.

احمد قویدل در گفت و گو با ایسنا، موفقیت داروسازان ایرانی در زمینه تولید فاکتور 7 برای بیماران هموفیلی را تحولی بزرگ علمی در کشور توصیف کرد و افزود: فضایی که هم اکنون در رابطه با تولید داروهای مورد نیاز بیماران هموفیلی در کشور ایجاد شده یک فرصت بسیار بزرگ است در جهت اینکه جهشی در حوزه صنعت کشور بوجود بیاید. در واقع یکی از مختصات خوب این تحول این است که بصورت علمی به این موضوع پرداخته می شود و سیستمی به نام اداره نظارت بر دارو و یا پیوند اساتید حوزه علمی و حوزه تجارت دقیق تر و روشن تر اجرا می شود.

مسئولان وزارت بهداشت سری به درمانگاه‌های بیماران هموفیلی بزنند


وی همچنین به اظهارات اخیر معاون غذا و دارو وزارت بهداشت مبنی بر اینکه تاکنون بیماران هموفیلی با هیچ کمبود دارویی مواجه نشدند واکنش نشان داد و افزود: به اعتقاد من این کم لطفی برخی از مسئولان در حوزه وزارت بهداشت را نشان می دهد. اگر این مسئولان سری به مراکز بیمارستانی بزنند در حقیقت متوجه می شوند طی سه ماه گذشته واقعا کمبودهای جدی دارویی به این بیماران صدمه زده است.

مدیر عامل کانون حمایت از بیماران هموفیلی ایران یادآور شد: من بصورت خاص می گویم یکی از مسئولان دفاتر من که بیمار هموفیلی هم است در این مدت به دلیل کمبود دارو، کرایا هم مصرف کرده یعنی چیزی که 15 سال مصرف نمی شده است بنابراین اینکه ما دیدگاهمان این باشد که مشکلی متوجه این بیماران نشده است بی انصافی محسوب می شود اگر مشکلی نیست چرا وزارت بهداشت طی بخشنامه ای، قابل تعویق انداختن اعمال جراحی را تعطیل کرده است و یا اینکه یک باره یک صف 200 نفره در بیمارستان امام تشکیل می شود.

قویدل در ادامه به افرادی که در حوزه تولید دارو در کشور فعالیت دارند توصیه کرد: این افراد باید دقت کنند اگر بخواهند در حوزه هموفیلی دارو تولید کنند بدانند که بیماران هموفیلی یک تجربه صدمه دیده از گذشته در رابطه با داروهای داخلی داشته اند بنابراین باید به سهم خود تلاش کنند که اعتماد سازی را بین این بیماران در رابطه با این داروها بوجود آورند.

تمامی فاکتورهای انعقادی بیماران تحت پوشش بیمه قرار گرفتند


مدیر عامل کانون حمایت از بیماران هموفیلی ایران در خصوص بیمه داروهای انعقادی بیماران هموفیلی گفت: اساسا تمامی فاکتورهای انعقادی بجز فاکتور 13 تحت پوشش بیمه است و امیدوارم فاکتور 7 هم بصورت صد در صد تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.

وی در ادامه میزان دسترسی بیماران هموفیلی به داروهای مورد نیاز در کشور را 1.6 درصد دانست و افزود: در حال حاضر میزان دسترسی بیماران هموفیلی ایران به دارو 1.6 درصد است ولی حداقل استاندارد جهانی عدد یک است و دسترسی کشورهای اروپایی و آمریکایی 5 تا 8 است بنابراین کشور ما باید چند گام جدی بردارد تا بیماران به جای اینکه بعد از خونریزی، دارو تزریق کنند قبل از خونریزی تزریق کنند و در چنین نقطه ای کیفیت و سلامت زندگی بیماران ما تضمین می شود.

قوی دل در پایان با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به 8000 بیمار اختلال انعقادی شناخته شده در کشور وجود دارد گفت: اینکه کیفیت زندگی این بیماران تضمین شود و سالم زندگی کنند باید با آخرین روش های موجود دنیا درمان شوند این در حالی است که روند درمان و پیشرفت های علمی در خصوص این بیماران در ایران بسیار کند است البته شاید بتوان با تکیه به محصولات داخلی امیدوار شد که روش های درمانی بیماران هموفیلی هم تغییر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha