شنبه ۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 57216
سلامت نیوز : آیا شما هم جزو کسانی هستید که بعد از مدتی پیاده‌روی، احساس می‌کنند شست پایشان درد گرفته و در حال شکستن است؟ آیا درد شست پایتان راه رفتن را برای شما دشوار کرده است؟ اگر پاسختان مثبت است باید هر چه زودتر به یک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. چون این هشدار است بر وضعیت بحرانی شست پای شما. اگرچه نقرس هم معمولاً با درد شست پا اعلام حضور می‌کند اما در بیشتر مواقع، التهاب استخوان کوچکی پایین انگشت شست باعث این درد می‌شود. در واقع در زیر مفصل اصلی شست دو استخوانچه کوچک بنام سزاموئید وجود دارد که در صورت آسیب یا التهاب می‌توانند موجب بروز درد و ناراحتی برای فرد شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اطلاعات ؛ این دو استخوان کوچک به اندازه یک نخود کوچک هستند که به آنها استخوان‌های کنجدی می‌گویند. این استخوانچه‌ها موجب می‌شوند تاندون خم کننده شست از مفصل شست کمی فاصله گرفته و قدرت تاندون‌ها افزایش پیدا کند. همچنین این استخوانچه‌ها باعث جذب نیروهای ضربه‌ای می‌شوند که در موقع راه رفتن به شست پا وارد می‌شوند و اصطکاک بافت نرم در زیر مفصل شست را کاهش می‌دهند. اما علت درد انگشت شست چیست؟ این درد به علل مختلفی می‌توانند به وجود بیاید. دویدن و یا حرکات ورزشی به مدت طولانی می‌تواند با حرکت دادن مداوم و مکرر استخوان‌های کنجدی موجب التهاب بافت‌های اطراف آن و در نتیجه بروز درد شود. یک ضربه شدید به زیر پنجه پا هم می‌تواند موجب شکستگی این استخوان‌ها و بروز درد در آن شود. ضربات مکرر به زیر شست پا هم می‌تواند موجب بروز شکستگی‌های استرسی در این استخوان‌ها شود.

عامل بعدی، التهاب مفصل بین استخوان‌های کنجدی و استخوان شست پا است. التهاب این مفصل در کسانی که قوس کف پای زیادی دارند بیشتر دیده می‌شود. در این افراد به علت تغییر در بیومکانیک کف پا فشار زیادی به این مفصل وارد می‌شود.گاهی اوقات خون رسانی به استخوان کنجدی از بین رفته و بیماری‌ای به نام استئوکندریت را در این استخوان ایجاد می‌کند. واکنش بدن به این وضعیت رسوب کلسیم در بافت‌های اطراف استخوان است که موجب بروز درد و تورم در ناحیه می‌شود.در نهایت، قرار گرفتن مداوم شست در حالت خمیده به پشت، مثل وقتی که برای طولانی مدت کفش پاشنه دار می‌پوشید، فشار زیادی به استخوان‌های کنجدی وارد می‌کند و باعث درد آنها می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha