شنبه ۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 57229
سلامت نیوز : سیب اول را برمی‌داریم. سیب بعدی چند قدم آن طرف‌تر. سیب‌ها از اتاق خواب تا پشت در حیاط به فاصله چند قدم چیده شده‌اند... حدستان كاملا درست بود این همان تصاویر فیلم «حسن كچل» است. حسن چون خجالتی بود از خانه بیرون نمی‌رفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ به همین دلیل مادر مهربانش با چیدن سیب‌ها تا پشت در خانه او را بیرون فرستاد... این فیلم را مرحوم علی حاتمی ساخت. حالا ما هم قرار است از خانه بیرون برویم و پا در دنیای آدم‌هایی بگذاریم كه ظاهر آنها شبیه حسن دوست‌داشتنی قصه ماست؛ شاد و پرهیجان! بعد به ادامه فیلم باز خواهیم گشت.

كچل برای شما چه معنی دارد؟ اول مهر و كچل‌شدن دانش‌آموزان، رفتن به سربازی و شروع آش‌خوری یا كلی ضرب‌المثل‌های دیگر كه درباره كچلی گفته‌اند... اما حالا دیگر نیازی نیست برای بیرون رفتن از خانه همچون حسن‌كچل سیب‌ها را بچینیم. كافی است جستجویی در اینترنت بكنید تا كلی تبلیغات مختلف از مراكز كاشت، داشت و برداشت مو اعم از مجاز، نیمه مجاز و غیرمجاز با كلی استانداردهای بین‌المللی، ملی و محلی به شما معرفی شود!

نورمن وارد می‌شود

كم‌مویی برای همه انسان‌ها به هیچ‌وجه قابل تحمل نبود تا این كه در همان سال‌های دهه 40 كه سر ایرانیان به تصویب قانون انجمن‌های ایالتی و ولایتی گرم بود، در آمریكا یك متخصص پوست به نام نورمن اورنتریخ برای سرهای كویری و بی‌مو راه‌حلی اساسی یافت. او برای نخستین‌بار با فن برداشت مو از پشت سر و پیوند آن به مناطق برهوت جلوی سر موفق شد سرهای بسیاری را در جهان بار دیگر آباد كند و مراكز زیادی را پررونق سازد! اما ابداع نورمن پایان كار نبود. پس از او پای روش‌های دیگری به اتاق‌های عمل باز شد. كاشت مو دیری نپایید كه به یكی از عمل‌های پرطرفدار در ایران تبدیل شد. برای اثبات این موضوع كافی است آماری از مراكز مجاز و غیرمجاز فعال در عرصه ترمیم و كاشت مو بگیرید.

برداشت و كاشت در یك نما

اما پیوند مو چیست؟ یك عمل جراحی ساده و سرپایی بهترین تبلیغ برای جذب مشتری است. اما همین عمل ساده كه حسابی جیب را به لرزه و تكان می‌اندازد، چند جلسه مشاوره و غیره زمان می‌برد این هم بسته به متقاضی است كه میزان طاسی سر او به چه میزان است؟ می‌خواهد چقدر موهایش پرپشت باشد و... از این مسائل كه بگذریم در عمل پیوند مو یك نوار باریك از پشت سر مبارك فرد كچل برداشته می‌شود و در منطقه‌ای از قبل آماده شده، كاشت یا همان پیوند خواهد شد. كاشت مو كلی روش‌های مختلف دارد همچون روش فوت و فیت. در روش FUT یك نوار باریك پشت سر برداشته می‌شود و در محدوده مورد نظر كاشته می‌شود، در روش FIT فولیكول برداشته شده و در قسمت‌های لازم كاشته می‌شود و روش PRP كه تزریق پلاكت است. در این روش حدود ده سی‌سی خون از یك رگ پرخون دست بیمار گرفته می‌شود و پس از انجام عملیات تخصصی آن را به سر تزریق می‌كنند. روش PRP بسیار ساده و ایمن است كه در آن تنها یك تزریق موضعی وجود دارد و... با وجود این هركس و هر مركز نباید سرنگ به دست گیرد و چاقوی جراحی خود را بر فرق سر افراد بی مو فرود آورد. ‌همین عمل بظاهر ساده كلی تخصص می‌خواهد. این كار باید در مكانی مجهز و با حضور پزشك مجرب صورت گیرد. طی ماه اول بعد از عمل، موهای كاشته شده می‌ریزند، در حالی كه ریشه آنها زیر پوست باقی مانده و چهار تا شش ماه بعد موی جدید از آن رشد خواهد كرد. رشد تمام موهای كاشته شده 9 تا 12 ماه بعد كامل می‌شود. شما كه قصد دارید صفایی به سر خود دهید حتما پیش از آن با متخصص مشورت كنید و یقین بدانید این عمل ساده چندان كه می‌گویند و تبلیغ می‌شود بدون عارضه هم نیست. تورم خفیف در پیشانی، بی‌حسی و مور مور شدن خفیف در محلی كه از آن برداشت شده است، درد در بخشی كه مو پیوند شده، خارش و... حالا باز هم برای پیوند مو آماده هستید؟!

ترمیمی برای سر پرسودا

شاید می‌خواهید موهای سرتان را ترمیم كنید. درست حدس زدید. ترمیم مو با كاشت مو متفاوت است. به طور طبیعی كاشت مو برای ریختگی كم توصیه می‌شود، در حالی كه از روش ترمیم مو برای هر نوع طاسی و ریختگی می‌توان استفاده كرد. در كاشت مو تارهای مو با دقت و به‌صورت تك‌تك برداشته و كاشته می‌شوند كه درنهایت به رشد مو منجر خواهد شد، اما ترمیم مو مقوله‌ای متفاوت است. از روش‌های ترمیم مو در قدیم می‌توان به بافت و كلیپس اشاره كرد كه به هیچ وجه مورد رضایت مشتریان نبوده و نیست. با وجود این، دانش نیز به مدد این روش آمد و در حال حاضر از روش‌هایی همچون نتورك، شبكه‌ای، رویال، كریستال، هالیوودی و... استفاده می‌شود كه به گفته متخصصان، روش‌های شبكه‌ای و رویال از بقیه مناسب‌تر هستند.

فكرش را هم نكنید كشوری همچون چین كه بازار دنیا را تسخیر كرده است نسبت به بازار پررونق كچلان و طاس‌ها بی‌تفاوت باشد. در حال حاضر موهای ابریشمین كه به نام جنس آمریكایی روی سر برخی افراد خودنمایی می‌كند، ساخته و بافته كشور محترم چین است. این موها همچون دیگر اجناس بی‌كیفیت چینی بیش از یك‌سال عمر ندارند. چنین موهایی مانع تماس آب با پوست سر و شست‌وشوی مناسب آن می‌شود.

اعتماد به نفس می‌د‌هد خیلی!

ریزش مو علل فراوانی دارد كه به برخی از آنها اشاره شد، اما افراد كم‌مو هم برای ترمیم یا كاشت مو انگیزه‌های بسیار بیشتری دارند. به باور روان‌شناسان، برخی با ریزش موهایشان دچار كاهش اعتماد به نفس می‌شوند، حتی پسران داشتن مو را نوعی برتری و امتیاز در مراسم خواستگاری خود تلقی می‌كنند. بالاخره آقا داماد نباید كچل باشد. درست از این منظر می‌توان به نگاه برخی درخصوص اهمیت مو در داشتن ارتباطات اجتماعی موفق دست یافت.

عرفان ـ م، 23 سال دارد و می‌گوید به ریزش موی زودهنگام مبتلا شده است. او حالا می‌خواهد مرحله كاشت را آغاز كند. او درباره انگیزه خود به «جام‌جم» می‌گوید: بی‌مویی حس خوبی ندارد، حتی گاهی دستمایه شوخی برای جمع‌های خانوادگی می‌شویم. وی به این نكته هم اشاره می‌كند پس از آن كه ریزش موی او مشهود شده است كمتر در جمع‌های خانوادگی و دوستانه حضور یافته است. عرفان حتی از رفتن به مسافرت همراه تور گردشگری هم خودداری می‌كند. اما او هنوز نمی‌داند مراكز مجاز، پیوند مو را برای افراد زیر 25 سال انجام نمی‌دهند.

یكی از پزشكان كه تمایلی ندارد نامش عنوان شود، می‌گوید: برای افرد زیر 25 سال چون پیش‌بینی میزان طاسی او در آینده دشوار است عمل پیوند مو انجام نخواهد شد. البته این موضوع تنها برای آقایان مصداق دارد برای خانم‌ها سن چندان مطرح نیست.

خانم چهل ساله‌ای كه پس از كلی مشاوره و هزینه موفق به كاشت مو شده است از نتیجه كار رضایت ندارد. وی انتظار خود را پرپشت‌شدن موی خود عنوان می‌كند، در حالی كه به گفته متخصصان هدف از ﮐﺎﺷﺖ ﻣﻮ تنها بهبود پرپشتی آن نسبت به قبل است. چنانچه بانوان انتظار دارند موهای پرپشت‌تری داشته باشند باید سركیسه را شل كنند و بر آمار موهای كاشته شده بیفزایند.

به هر حال انگیزه و واكنش همه افرادی كه دچار ریزش مو می‌شوند نسبت به این مسأله یكسان نیست. حسین رضایی، هرچند داشتن مو را موهبت الهی عنوان می‌كند، اما انگیزه چندانی هم برای ترمیم و جایگزینی موهای از دست رفته خود ندارد.

«مو فرفری! پارتی بازی نكن!» او كارمند بانك است و این جمله را یكی از مشتریان بانك به او گفت.

قصه ما و فیلم حسن كچل

حسن كچل حالا انگیزه‌ای برای چیدن سیب‌ها و بیرون رفتن از خانه ندارد. او پشت رایانه خود می‌نشیند و مراكز ترمیم و كاشت مو را جستجو می‌كند. گاهی هم به یكی از آنها زنگ می‌زند. او خود اكنون در انواع روش‌های كاشت و ترمیم مو استاد شده است، اما مبلغ چهار میلیون تومان پول ناقابل هم ندارد، مدام به مادرش نق می‌زند كه به جای چیدن سیب روی زمین، این پول را برایش فراهم كند، اما او اگر از خانه بیرون می‌رفت می‌دید در این روزگار بی‌مو شدن هم برای خودش مد شده است. خیلی هم زیباست اصلا...! همان‌طور كه شاعر می‌فرماید: «كچلی را تو خرد مگیر‌/‌ كچلان عاقلند و با تدبیر»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha