شنبه ۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 57231

سلامت نیوز : همیشه در بحث آلودگی هوای تهران یک سوال مهم و یا دقیق‌تر، یک چالش مهم وجود داشته است؛ « آیا باید منابع تولید آلودگی را کنترل کرد یا راهکارهایی برای کاهش آلودگی تولید شده پیدا کرد؟» اگرچه که به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین دغدغه در مواجهه اصولی با آلودگی تهران، پاسخ به همین پرسش باشد اما مسئولان به جای اتحاد در رویه اتخاذ شده، همواره در برابر این پرسش به دو دسته تقسیم شده و هر یک به دنبال پاسخی در بخش مورد قبول خود بوده است.برخی معتقدند که برای آلودگی تهران فقط یک راه وجود دارد و آن کاهش منابع آلوده کننده هوا و محیط‌زیست شهر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ به همین مناسبت بارها و بارها از تعداد خودروهای تهران و کیفیت پایین خودروهای داخلی انتقاد کرده‌اند. انتقادی که به وضعیت سوخت خودرو، قطع درختان برای توسعه حریم تهران، منحرف‌کردن مسیر رودخانه‌ها و کاریزها و... وجود داشته و به نظر می‌رسد که همچنان نیز وجود داشته باشد. اما برخی به دنبال روش‌هایی برای کاهش آلودگی تولید شده می‌گردند. به این ترتیب یک‌بار از آب پاشی تهران سخن به میان می‌آید، بار دیگر از مه پاشی. زمانی تردد خودروها در شهر محدود می‌شود و در نهایت وقتی که آژیر به صدا در‌آمد، به تهرانی‌ها یک روز استراحت می‌دهند تا شش‌های پایتخت بتوانند دوباره به کار بیفتند!

یک آزمون و خطای تازه

در بحبوحه آغاز پاییز، دورنمای زمستان آلوده از همین حالا مسئولان را وادار کرده که از برنامه‌ای تازه پرده‌برداری کنند. سال قبل این برنامه، آب پاشی در هوای تهران با چند هواپیمای ملخی بود. طرحی به گفته طراحش، مشابه همان طرح سال قبل با این فرق که این‌بار دیگر قرار نیست چنین تصمیمی از سوی دولت به راحتی به اجرا درآید؛ مخالفان این ایده از هنگام طرح آن توسط معاون استاندار رو‌در‌روی آن ایستاده‌اند و حاضر نیستند دوباره تهران تن به آزمون و خطا بدهد. اما سخنان روز گذشته محمودی، معاون عمرانی استانداری تهران نشان می‌دهد که دولت مصمم است تصمیمی را که حتی رئیس سازمان محیط‌زیست موافق آن نیست به اجرا در آورد. محمودی گفته که براساس مصوبه کارگروه آلودگی هوا، دستگاه‌های ذی‌ربط (یعنی شهرداری) باید هر‌چه‌زودتر دستگاه‌های مه‌پاش را خریداری کرده و نقاطی را که در تهران تولید آلودگی می‌کنند، مه‌پاشی کنند! او همچنین به منتقدان این طرح در حلقه مدیران شهری هم طعنه‌ای غیر‌مستقیم زده و گفته«هنگامی که کارگاه‌های عمرانی از سطح‌شهر حذف شوند از آلودگی هوا نیز کاسته می‌شود.» و در پایان این دستگاه‌ها را چند منظوره دانسته است که هم در کار برف‌روبی شهر به‌کار می‌آیند و هم سم‌پاش مناسبی هستند و هم قابلیت شست‌وشوی درختان را دارند.

چه چیزی مه‌پاشی خواهد شد؟

هفته گذشته بیش از یک‌میلیون دانش‌آموز، مهر تحصیلی خود را در ترافیک سنگینی آغاز کردند درحالی که رئیس ستاد معاینه فنی خودروها در تهران اعلام کرد که مقابل دهان هر یک از این دانش‌آموزان حدود 10 اگزوز وسیله نقلیه قرار گرفته است. بنابراین آیا می‌شود دود ناشی از 10 میلیون خودرو را که اولا کیفیت چندان بالایی ندارند، در ثانی، سوخت مناسبی استفاده نمی‌کنند و از همه بدتر این که نرخ دریافت معاینه فنی‌شان تا 30 درصد کم شده را با مه‌‌پاشی از بین برد؟ رئیس سازمان محیط‌زیست، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، رئیس گروه خشکسالی پژوهشکده هواشناسی کشور، رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، مشاور محیط‌زیست معاون شهردار تهران و بسیاری از کارشناسان محیط‌ زیست تا به حال مخالفت خود را با چنین روشی اعلام کرده‌اند از طراحان این طرح خواسته‌اند که دست از این طرح بردارند! مجری طرح مه‌پاشی متوسط قیمت هر یکی از این دستگاه‌ها را اگر تولید خارج باشد 300 میلیون تومان عنوان کرده و اگر تهران حداقل 100 دستگاه نیاز داشته باشد 30میلیارد تومان قرار است صرف طرحی شود که حتی بزرگان محیط‌زیست کشور مخالف اجرای آن هستند و معلوم نیست که چرا گروهی از دولتیان به اجرای آن پافشاری دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha