سلامت نیوز : مدیرکل مراکز توانبخشی و توانپزشکی سازمان بهزیستی از تحت پوشش قرار گرفتن 50 درصد موالید کشور در طرح غربالگری شنوایی خبر داد و گفت: عامل 50درصد اختلالات شنوایی، ژنتیکی است.

زهرا نوع‌پرست در گفتگو با مهر در آستانه روز ناشنوا ( 9 مهر ) با بیان این مطلب افزود: براساس آمارهای جهانی نرخ بروز اختلالات شنوایی سه تا شش در هر هزار نفر است و برهمین اساس 10 درصد از افراد هر جامعه دچار معلولیت هستند که از میان آنان 2 تا 3 درصد نیز دچار اختلالات شنوایی و بینایی هستند .وی با اشاره به اینکه 10 درصد از افراد جامعه نیز دچار کم شنوایی هستند، گفت: با تشخیص به موقع و سریع و زودهنگام کم شنوایی می توان آن را به خوبی مهار کرد .

به گفته وی، 50 درصد از اختلالات شنوایی در بدو تولد به علت بیماریهای ژنتیک است و برهمین اساس شبکه کشوری مشاوره ژنتیک دولتی و غیر دولتی تحت پوشش سازمان بهزیستی ایجاد شده و به متقاضیان خدمات و مشاوره ارائه می دهد.

مدیر کل مراکز توانبخشی سازمان بهزیستی از تولد 20 تا 30 کودک با اختلالات شنوایی در هر روز خبر داد و تاکید کرد : چنانچه در سالهای 2 تا 2.5 سالگی که سن تشخیص ناشنوایی است اقدامات و مداخلات لازم انجام داده نشود فرد دچار مشکلات زبانی ، ارتباطی ، اجتماعی ، روانی ، تحصیلی ، شغلی ، فرهنگی و ... می شود بنابرانی با تشخیص زودرس اختلالات شنوایی در کمتر از سه ماهگی و شروع اقدامات طبی و توانبخشی در کمتر از 6 ماهگی از بسیاری از مشکلات می توان کاست.

نوع پرست با اشاره به اینکه سال گذشته 50 درصد موالید کشور تحت پوشش برنامه های غربالگری شنوایی قرار گرفتند، گفت: به منظور پیشگیری از اختلالات شنوایی طی سالهای اخیر اقدامات زیادی از سوی سازمان بهزیستی انجام شده بطوریکه توانسته ایم از بروز نیمی از این اختلالات جلوگیری کنیم.

به گفته وی، مداخلات توانبخشی شنوایی، ارائه وسایل کمک شنوایی ، غربالگری ، گسترش مراکز گفتاردرمانی ، کاشت حلزون، ایجاد مراکز خانواده و کودک کم شنوا و ناشوا و.. از جمله اقداماتی است که بهزیستی برای کودکان دارای اختلالات شنوایی انجام می دهد.

وی افزود: در نیمه اول سال جاری تعداد مراکز خانواده و کودک کم شنوا و ناشنوا به 50 مرکز در سطح کشور رسیده است واین مراکز درشش ماه نخست امسال به هزار و 759 کودک کم‌شنوا و ناشنوا اخدمات ارائه داده اند.وی گفت: براساس آـمارهای موجود در حال حاضر114 هزار نفر دارای اختلالات شنوایی در سازمان بهزیستی پرونده داشته و تحت پوشش هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha