سلامت نیوز : رئیس سازمان بهزیستی از تشکیل شورای ملی سالمندان در آذرماه خبر داد و گفت: در حال حاضر 20 هزار سالمند که اغلب آنها مجهول الهویه هستند در مراکز شبانه روزی سازمان بهزیستی نگهداری می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ همایون هاشمی در نشست خبری که روز شنبه به مناسبت 10 مهرماه روز سالمند و روز ناشنوا برگزار شد، گفت: تصویب سند ملی سالمندان و همچنین تشکیل شورای عالی سالمندان مدتی است به تاخیر افتاده که به زودی مشکل برطرف شده و با کمک دانشگاهیان، فرهیختگان و انجمن‌های معلولان بازنگری در سند ملی صورت گرفته به طوری که به زودی تغییرات به پایان می‌رسد و نسخه نهایی آن برای دستگاه‌های مختلف برای دریافت نظارت آنها ارسال خواهد شد که این کار 1.5 ماه به طول می‌انجامد.

به گفته وی امیدواریم بتوانیم پس از دریافت نظرات دستگاه‌های مرتبط به امر سالمندان شورای ملی سالمندان را تشکیل دهیم.وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 6 میلیون سالمند در کشور زندگی می‌کنند گفت: سازمان بهزیستی حدود 20 هزار سالمند را در مراکز شبانه روزی خود نگهداری می‌کند که عمده این افراد نیز مجهول‌الهویه هستند.

رئیس سازمان بهزیستی تاکید کرد: در حال حاضر 87 مرکز روزانه به سالمندان خدمات ارایه می‌دهند و همچنین طرحی نیز برای ویزیت سالمندان در منزل راه اندازی شده است که هم اکنون 127 مرکز و اکیپ که شامل پزشک، مددکار، فیزیوتراپ و پرستار هستند برای ویزیت رایگان سالمندان به منازل آنها می‌روند.

وی افزود: بیمه مراقبتی سالمندان یکی از مواردی است که فقدان آن در کشور دیده شده به طوری که پس از تصویب سند ملی سالمندان و تصویب این بیمه در شورای عالی بیمه سالمندان در دوران نیاز از خدمات بیمه برخوردار می‌شوند.

هاشمی در مورد ارایه تسهیلات به سالمندان نیز گفت: به منظور ارایه خدمات و تسهیلات بیشتر به سالمندان تسهیلات ویژه‌ای برای آنها در نظر گرفته شده به طوری که دیگر نیازی نباشد که این افراد در بانک‌ها، ادارات و ... در نوبت باشند و همچنین در سیستم ایاب و ذهاب آنان نیز تسهیلاتی دیده شده است.

وی در مراسم رونمایی سند ملی سالمندان و همچنین سایت سالمندان که امروز برگزار شد، گفت: دستگاه‌هایی مختلفی مانند وزارت بهداشت، تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی، صدا و سیما، وزارت ورزش و جوانان و ... عضو ستاد ملی سالمندان هستند که امیدواریم با تشکیل شورای عالی سالمندان بسیاری از مشکلات این افراد برطرف شود.

رئیس سازمان بهزیستی از تاسیس بنیاد فرزانگان خبر داد و گفت: این مراکز به صورت تخصصی ویژه سالمندان برای ارایه خدمات مختلف به آنان در تمامی استان ها راه اندازی شده است و همچنین در حال تهیه و تدوین طرح تکریم سالمندان در دبیرخانه ستاد ملی سالمندان هستیم که امیدواریم طی ماه‌های آینده نهایی شود.

وی در خصوص مناسب سازی محیط شهری نیز گفت: در حال حاضر محیطهای شهری آماده پذیرایی از سالمندان نیست که امیدواریم با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های مختلف بتوانیم در خصوص مناسب سازی نیز اقدامات لازم و اساسی برای استفاده بهتر و راحت‌تر سالمندان و معلولان انجام دهیم.

هاشمی با اشاره به اینکه هیچ دستگاهی بعد از هدفمندی یارانه‌ها نتوانسته بن به مددجویان خود ارایه دهد گفت: بهزیستی تنها سازمانی است که دو بار در این خصوص بن به مددجویان داده به طوری که برای بن ماه رمضان 22 میلیارد تومان هزینه کردیم و همچنین برای اولین بار است که شهریه‌های مهد کودک به صورت استانی تعیین شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha