سلامت نیوز : یك اپتومتریست از ساخت نوع جدیدی از لنزهای تماسی در دنیا كه دیابت را كنترل می‌كند خبر داد و گفت: بالا رفتن قند خون در بیماران دیابتی باعث تغییر رنگ این لنزهای تماسی می‌شود.

فرشاد عسگری‌زاده در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینكه لنزهای طبی به چند گروه تقسیم‌بندی می‌شوند، اظهار كرد: از این میان می‌توان به لنزهای نمره‌دار جهت درمان عیوب انكساری، لنزهای رنگی با كاربرد زیبایی و لنزهای درمانی چون لنز تماسی بانداژاشاره كرد.

وی افزود: در كنار لنزهای تماسی بانداژ كه برای ترمیم زخم‌های قرنیه به كار می‌روند، امروزه لنزهایی ساخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند كه حاوی دارو هستند.

این اپتومتریست با بیان اینكه وظیفه این لنزها به اصطلاح «تحویل دارو به زخم» است و دارو را به تدریج از خود آزاد می كنند، گفت: در اینجا به عنوان مثال لنز را در آنتی بیوتیك خیس می كنند و سپس بر روی زخم قرنیه قرار می‌دهند. لنز به تدریج آنتی بیوتیك را آزاد كرده و دارو به خوبی بر روی زخم اثر می‌گذارد. مزیت این لنزها نسبت به قطره‌های چشمی این است كه قطره به صورت لحظه‌ای اثر می‌كند و مقدار اضافی آن از چشم دفع می شود، ولی با تحویل دارو توسط كانتكت لنز تجویز دارو به چشم با ثبات بیشتر و با نظم‌تر انجام می‌شود.

عسگری‌زاده افزود: نوع جدید دیگری از لنزها به تازگی ساخته شده است كه به منظور مانیتورینگ بیماری‌های چشمی به كار می رود. این لنز می تواند فشار داخل چشم بیمار را مانیتور كند. بر روی این لنز یك چیپ الكترونیكی تعبیه شده كه به نرم افزار یك رایانه متصل شده و پیغام‌ها را از طریق بلوتوث به نرم افزار ارسال می‌كند.

وی با بیان این كه در تمام مدتی كه لنز بر روی چشم بیمار قرار دارد، فشار چشم اندازه گیری می شود، اظهار كرد: این لنز برای بیمارانی كه گلوكوم یا آب سیاه دارند به كار می‌رود، در این بیماری فشار داخل چشمی بالا می‌رود و عصب اپتیك آسیب می‌بیند، در نتیجه ممكن است فرد بینایی خود را از دست بدهد.

این اپتومتریست اضافه كرد: این لنز تماسی فشار داخل چشم بیمار را در تمام مدت شبانه‌روز و حتی زمانی كه خواب است اندازه گیری می‌كند. به این طریق می توان بیماری را تحت كنترل درآورد. این لنزها از نظر شكل ظاهری تفاوتی با لنزهای دیگر ندارند و تنها یك چیپ در داخل آنها تعبیه شده است.

وی با اشاره به اینكه اكنون بیماران ممكن است ماهانه یك مرتبه برای اندازه گیری فشار چشم‌ خود به مراكز درمانی مراجعه كنند، گفت: با وجود این وسیله فشارشان به طور دقیق مانیتور می‌شود.عسگری زاده در ادامه از ساخت نوع دیگری از لنز تماسی در دنیا كه دیابت را كنترل می‌كند خبر داد و گفت: اگر بیمار مبتلا به دیابت باشد، زمانی كه قندش بالا می‌رود، رنگ لنز تغییر پیدا می‌كند.

این اپتومتریست با اشاره به اینكه این لنزهای جدید هنوز وارد ایران نشده‌اند، گفت: لنز تماسی كنترل فشار چشم عرضه و وارد بازار جهانی شده است؛ اما قیمت بالایی دارد. البته باید توجه داشت كه برای ورود و بكارگیری این لنزها در كشور بایستی فرهنگ استفاده از لنز تماسی در میان بیماران جا بیافتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha