شنبه ۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۲
کد خبر: 57256

سلامت نیوز :  در سال 1981 متولد شد درست زمانی كه دیگر صحبتی از آبله به میان نمی‌آمد و فلج اطفال نیز در حال کنترل بود و پزشکی جهان كه به خود افتخار می‌کرد می‌تواند بیماری‌های موجود در جهان را درمان کند، هم‌چنان در درمان آن ناکام مانده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ نام این بیماری عفونی HIV بود، پس از گذشت 30 سال از حضورش در میان انسان‌ها، پزشکان و دانشمندان دنیا با وجود هزینه‌های هنگفت نتوانسته‌اند واکسنی برای پیشگیری و دارویی برای درمان آن بیابند به نحوی كه HIV اکنون توانسته به دورترین نقاط دنیا برسد و نام «طاعون قرن» را به خود اختصاص دهد.

 بر اساس آمار سایت سازمان بهداشت جهانی تا سال 2010 بیش از 34 میلیون نفر مبتلا به HIV در دنیا زندگی می‌کردند که 3.4 میلیون نفر آن‌ها زیر 15 سال سن داشتند، در سال 2011 دو نیم میلیون نفر به این آمار اضافه شده است و در هر ساعت 300 نفر مشکوک به ابتلا به این ویروس در جهان به این آمار اضافه می‌شود. از ابتدای سال جاری میلادی 1.7میلیون نفر بر اثر این بیماری جان باختند که 230 هزار نفراز آن‌ها زیر 15 سال سن داشتند.

کارشناس مسئول بیماری ایدز مرکز بهداشت استان اصفهان بیشترین گروه سنی مبتلا به ایدز در استان اصفهان را 25 تا 34 سال عنوان و اظهار كرد: مهم‌ترین علل ابتلا به ایدز در استان به ترتیب تزریق با سوزن مشترک با 73 درصد، انتقال از طریق رابطه جنسی 16 درصد و 11 درصد نیز به سایر عوامل اختصاص پیدا می‌کند.

مرجان مشکاتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه اصفهان، با بیان این‌که در سال گذشته چهار مورد انتقال ویروس ایدز از طریق مادر به کودک در استان اصفهان ثبت شده است، ادامه داد: متاسفانه این کودکان در سنین یک تا دو سالگی به مرکز بهداشت مراجعه کرده‌اند اما می‌توان با درمان‌های دارویی در دوران بارداری از انتقال ایدز به نوزاد جلوگیری کرد.

این کارشناس مسئول بیماری ایدز مرکز بهداشت استان اصفهان بیان کرد: تاکنون هفت نوزاد که مادران‌شان مبتلا به ایدز بوده‌اند، سالم به دنیا آمده‌اند اما مواردی نیز وجود دارد که بیماری به نوزاد نیز مبتلا شده است.

مشکاتی تاکید کرد: مصرف مواد مخدر تزریقی با استفاده از سوزن مشترک و یا رفتار پرخطر جنسی از عواملی است که می‌تواند موجب انتقال ویروس HIV شود و افراد در صورت داشتن چنین روابطی باید آزمایش‌های لازم را برای اطمینان از سلامت خود انجام دهند.

وی با اشاره به این‌که 17 پایگاه در شهرستان‌های استان اصفهان به مراجعه کنندگان برای آزمایش ویروس HIV خدمات ارایه می‌دهند، اذعان کرد: در شهر اصفهان مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری ابتدا به مراجعه کنندگان مشاوره می‌دهد و در همین مکان نیز آزمایش ایدز انجام می‌شود که این دو فرآیند به صورت کاملا محرمانه است.

کارشناس مسئول بیماری ایدز مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: ابتدا یک آزمایش ساده خون به نام الایزا از فرد گرفته می‌شود كه درصورت جواب مثبت، آزمایش دیگری به نام وسترن‌بلات از فرد گرفته می‌شود که آزمایش دوم به صورت قطعی تشخیص ایدز را اعلام می‌کند.

مشکاتی با اشاره به اینکه باید نگرش فعلی مردم به ایدز تغییر کند و افراد بیشتر به مراکز آزمایشی ایدز مراجعه کنند، افزود: تمام افرادی که رفتار پرخطر دارند و یا زنانی كه احتمال می‌دهند همسرانشان به ویروس ایدز مبتلا هستند باید برای کمک به کنترل بهتر این بیماری در جامعه آزمایشات لازم را انجام دهند.

وی تاکید کرد: نگاه جامعه ما به مبتلایان به ایدز باید تغییر کند متاسفانه این مبتلایان بیشتر از آنکه بیمار محسوب شوند، مجرم شمرده می‌شوند.

این کارشناس بیماری ایدز با بیان این‌که مهم‌ترین نگرانی مرکز بهداشت استان اصفهان از افزایش این ویروس در میان زنان است، ادامه داد: امروزه 10 تا 12 درصد مبتلایان به ایدز را زنان تشکیل می‌دهند.مشکاتی همسران آلوده به ویروس HIV را مهم‌ترین عامل ابتلای زنان به ایدز عنوان و خاطرنشان كرد: اگر زنی احتمال می‌دهد همسرش به ایدز مبتلا شده است باید بدون تردید آزمایشات لازم را در این خصوص انجام دهد.

وی با اشاره به آمار مبتلایان به ایدز در پنج ماهه نخست سال 91 در استان اصفهان بیان کرد: تا پایان تیر ماه سال 91 در استان اصفهان 12 مورد جدید مبتلا به ویروس HIV شناسایی شد که مبتلایان پنج زن، شش مرد و یک کودک هستند.

سال 1366 این ویروس خود را به ایران می‌رساند؛ یک کودک 6 ساله مبتلا به بیماری هموفیلی که از فرآورده‌های خونی وارداتی برای درمانش استفاده شد اولین قربانی این ویروس بود. اینک بیش از بیست سال از ورود این ویروس به ایران می‌گذرد.این ویروس 30 ساله هنوز به کشتار مردم جهان ادامه می‌دهد و به علم پزشکی بی‌اعتنایی می‌کند اما فرد بیمار قبل از این‌که توسط بیماری از پای درآید آثار روانی بیماری و نگاه جامعه است که او را نابود می‌کند چراكه هیچ‌گاه او را بیمار نمی‌شمارد و این یکی از اشتباهات بزرگ جوامع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha