سلامت نیوز :سازمان جهانی بهداشت در اطلس جهانی كنترل و پیشگیری از امراض قلبی و عروقی به مناسبت روز جهانی قلب اعلام كرد كه تا سال 2030 میلادی تقریبا 23/6 میلیون نفر بر اثر ابتلا به امراض قلبی و عروقی جان خود را از دست خواهند داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ در حال حاضر بیماریهای قلبی و عروقی عامل اصلی مرگ و میر و ناتوانی در بین مردم جهان هستند.این سازمان گزارش داد: با وجودی كه درصد زیادی از بیماریهای قلبی و عروقی قابل پیشگیری هستند؛ اما هنوز به دلیل ناكافی بودن اقدامات پیشگیرانه، شمار مبتلایان به این بیماریها به طور چشمگیری رو به افزایش است.

بنا بر گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان جهانی بهداشت، تازه ترین آمار منتشر شده به مناسبت روز جهانی قلب حاكی است: محاسبات نشان داده است كه حدود 17/3 میلیون نفر در سال 2008 میلادی بر اثر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی مانند بیماریهای قلبی و سكته مغزی جان خود را از دست داده‌اند كه 30 درصد از كل آمار مرگ و میرهای جهانی را شامل می‌شود.امسال در روز جهانی قلب، فرصتی برای بررسی دقیق تر این موقعیت و كاهش تاثیرگذاری این قبیل بیماریها از طریق دنبال كردن رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی مداوم و ترك دخانیات فراهم شده است.

در این گزارش آمده است: بیماریهای قلبی و عروقی از مهمترین عوامل مرگ و میر در سراسر جهان هستند و موثرترین فاكتورهای خطرزا در بروز بیماریهای قلبی و سكته شامل افزایش فشار خون، كلسترول و قند و نیز استعمال دخانیات و اضافه وزن، كاهش مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها، چاقی و بی تحركی هستند.

سازمان جهانی بهداشت با مشاركت و همكاری فدراسیون جهانی قلب به مناسبت این روز و با هدف افزایش سطح آگاهی عمومی در مورد این بیماریها و اهمیت حفظ سلامت قلب در بیش از 100 كشور مختلف جهان برنامه‌های گوناگونی از قبیل راه پیمایی‌های برنامه ریزی شده، جلسات دوندگی و تناسب اندام، گفت و گوهای عمومی، نمایش‌ها، گردهمایی‌های علمی، نمایشگاه‌ها، كنسرت‌ها و حتی مسابقات ورزشی را نیز ترتیب داده‌اند.

در اطلس جهانی كنترل و پیشگیری از امراض قلبی و عروقی هم چنین آمده است كه بیش از 80 درصد از مرگ و میرهای ناشی از این بیماریها در كشورهای كم درآمد و با درآمد متوسط اتفاق می افتد.در این اطلس هم چنین دستورالعمل‌های كلیدی برای مراقبت از سلامت قلب ارائه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha