شنبه ۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۵
کد خبر: 57281

گرم كردن و جوشاندن شیرهای استریل، می ‌‌تواند از قدرت جذب كلسیم محلول در شیر کاسته و پروتئین‌ های شیر را 20 تا 25 درصد منعقد و غیرقابل هضم كند.

شیر استریل شده را گرم نکنید
سلامت نیوز :كارشناس آزمایشگاه مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، ضمن بیان این مطلب گفت: به طور معمول در شیر پاستوریزه 10 تا 20 درصد و در شیرهای استریل 40 تا 60 درصد پروتئین ‌های محلول در شیر تخریب شده، هم چنین حرارت بالا اثر نامطلوبی روی برخی ویتامین‌ های حساس به حرارت شیر باقی می گذارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ؛ فریده میرزایی ادامه داد: نكته دیگر آن كه برخی فروشندگان به صرف آن كه شیرهای استریل نیاز به یخچال ندارند، آن ها را مقابل نور آفتاب نگهداری می ‌كنندکه تا حدودی روی طعم و مزه این شیرها تاثیر منفی گذاشته و از طرفی با نفوذ مواد موجود در بسته بندی شیر، ترکیبات آن مضر می شود.

وی با اشاره به دو روش ایجاد ماندگاری در شیر، تصریح کرد: در روش پاستوریزاسیون، میكروب‌ های بیماری زا از بین رفته و میكروب‌ های عامل فساد، باقی می ‌مانند و در روش استریلیزاسیون، به دلیل درجه حرارت بالا، حجم زیادی از میكروب‌ های بیماری زا و عامل فساد موجود در شیر نابود می‌ شوند.

وی اضافه کرد: مدت زمان ماندگاری شیرهای پاستوریزه در یخچال دو تا سه روز بوده و بعد از این مدت، میكروب ‌های عامل فساد حتی در سرمای یخچال فعال می ‌شوند و شیر را غیر قابل مصرف می ‌كنند.

این كارشناس آزمایشگاه مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، تصریح کرد: شیرهای استریل نیز اگرچه به مدت 6 ماه قابلیت نگهداری خارج از محیط یخچال را دارند، اما به محض بازكردن بسته ‌بندی و تبادل هوایی، شبیه به سایر شیرهای پاستوریزه شده و تنها به مدت دو روز می ‌توان آن ها را در یخچال نگهداری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha