سلامت نیوز : محمد شریعتی در گفت و گو با فارس، افزود: مهمترین اقدامی که هم اکنون برای پیشبرد برنامه پزشک خانواده در حال تکمیل است، ارتقای دیتاسنتر وزارت بهداشت برای اینکه پاسخگوی سامانه های مختلف مرتبط با خدمات وزارت بهداشت به خصوص سامانه ثبت نام پزشکان و مردم در برنامه پزشک خانواده یا همان سامانه www.1590.ir و سامانه www.ihs.ir  یا سامانه پرونده الکترونیک سلامت باشیم.

وی ادامه داد: فعالیت این دوسامانه نقش اساسی در پیشبرد برنامه پزشک خانواده دارند و تعداد زیادی از پزشکان و کادر مورد نیاز برای برنامه پزشک خانواده از طریق سامانه 1590 آمادگی خود را برای همکاری با این برنامه اعلام کرده‌اند و تعداد زیادی از مردم نیز برای قرار گرفتن تحت پوشش برنامه پزشک خانواده از این طریق ثبت نام کرده‌اند.

وی گفت: سامانه پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان نیز یک سامانه بسیار پیشرفته است که تمام اطلاعات مرتبط با سلامت همه مردم ایران در آن ثبت خواهد شد و دسترسی به اطلاعات آن نیز به صورت سطح بندی شده رمزگذاری می‌شود به طوری که پزشک مرتبط فقط می‌تواند اطلاعات مربوط به جمعیت تحت پوشش خود را داشته باشد.

وی افزود: در سطوح بالاتر مسئولان وزارت بهداشت به اطلاعات شخصی و تک تک افراد دسترسی نخواهند داشت اما در عوض گزارشهایی مربوط به شیوع و پراکندگی بیماریها را مشاهده می‌کنند و مثلاً رئیس یک دانشگاه علوم پزشکی در مرکز استان که قائم مقام وزیر بهداشت در آن استان است، می‌تواند در مورد یک بیماری تعداد مبتلایان و پراکندگی بیماری را در منطقه خود ببیند و مسئولان ستاد وزارت بهداشت می توانند همین اطلاعات را در کل کشور مشاهده کنند.

رئیس مرکز توسعه شبکه وزارت بهداشت تأکید کرد: در مورد روند پیشرفت برنامه پزشک خانواده نیز باید گفت، مسئولان تعداد زیادی از استانها برای افتتاح رسمی این برنامه در استان خود اعلام آمادگی کرده‌اند اما سیاست وزارت بهداشت این است که از این پس سختگیری بیشتری برای افتتاح رسمی این برنامه خواهد شد.

وی گفت: یک چک لیست حاوی 57 آیتم مورد نیاز برای افتتاح رسمی برنامه پزشک خانواده به تمام دانشگاههای علوم پزشکی کشور ارسال شده است و از این پس زمانی این برنامه با حضور مسئولان عالی رتبه کشور از وزارت بهداشت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افتتاح می شود که 80 تا 90 درصد زیرساختهای اعلام شده در این شاخصها در استان مربوطه آماده شده باشد. در غیر این صورت اجازه افتتاح رسمی برنامه داده نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha