سلامت نیوز : بسیاری از والدین می گویند که فرزندانشان با بازگشایی مدارس دچار سرماخوردگی می شوند اما گاهی آبریزش بینی علامت سرماخوردگی نیست بلکه می تواند به دلیل آلرژی پائیزه ایجاد شده باشد.

دکتر جوزف لیجا متخصص آلرژی دانشگاه لویولا در شیکاگو گفت: بیشتر اوقات آبریزش بینی در فصل پائیز نشان دهئده زکام حساسیت پائیز است که به دلیل رگ ویدها ایجاد می شود.رگ وید گیاهی است که موجب بروز آلرژی و تب یونجه می شود. گرده این گیاه در باختر میانه زیاد دیده می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ کپک قارچی یک ماده آلرژیزای دیگر است که در باختر میانه وجود دارد که در سال جاری به نسبت سالهای قبل بیشتر مشکل ساز بوده است و به خاطر اینکه افزایش تعداد این کپکها، سازمان هواشناسی در مورد وجود آنها هشدار داده است.در حالت معمول کپک بیش از 50 هزار در هوا یک هشدار محسوب می شود. در 6 سپتامبر این میزان 60 هزار بود.

افرادی که در مکانهایی زندگی می کنند که در آنجا ذرت برداشت می شود یا محل زندگی آنها نزدیک به این مکانها است بیشتر در معرض آلرژی قرار می گیرند به دلیل آنکه ذرت از خانواده گراس است و آلرژیهای گراس شایع می شود.آکادمی آلرژی، آسم و ایمنی شناسی آمریکا گفت: دلیل مشکل ساز بودن رگ وید این است که تنها یک گیاه آن می تواند یک میلیارد دانه گرده تولید کند.

این دانه ها بسیار سبک هستند و به راحتی در هوا جابه جا می شوند.علائم حساسیت می تواند با توجه به مکان زندگی از اوایل آگوست آغاز شود و تا ماه اکتبر ادامه داشته باشد.افرادی که در جاهایی با آب و هوای گرمتر زندگی می کنند و میزان دی اکسید کربن هوا در محل زندگیشان بیشتر است مدت زمان طولانی تری در معرض این گرده ها هستند.از علائم آلژی پائیزه مشابه آلرژی بهاره می توان به عطسه،  آبریزش بینی، خارش چشم یا پرآب شدن چشم، سردرد،  فشار و درد سینوس اشاره کرد.

تحقیقانت نشان داده است که آلرژیهای رگ وید گاهی اوقات می توانند موجب ایجاد کهیر روی پوست شوند.محققان توصیه کردند که بهتر است افرادی که به آلرژی دچار می شوند قبل از شروع علائم از داروهای حساسیت استفاده کنند. چون در صورت بروز علائم زمان بهبودی طولانی تر خواهد بود.برای کنترل علائم آلرژی برخی از آنتی هیستامینها مثل آلگرا (Allegra)، کلاریتین (Claritin) و زیرتک (Zyrtec) مفید هستند.

استفاده از اسپری بینی استروئید هم که به کوچک شدن بافت ورم کرده بینی کمک می کند برای برخی از افراد پیشنهاد می شود.در صورتی که با استفاده از این داروها بهبودی حاصل نشود استفاده از ایمنوتراپی پیشنهاد می شود اما ماهها طول می کشد تا ایمونوتراپی استاندارد موثر واقع شود.در نوع جدیدتری از ایمونوتراپی که به آن درمان سریع می‌گویند فقط در یک روز 5 تا 10 تزریق انجام می شود و با استفاده از این روش بدن در طول دو هفته ایمنی کاملی پیدا می‌کند.

محققان توصیه کردند: بهتر است تا پنجره ها بسته باشند و هوای داخل منزل مرتباً با تهویه هوا عوض شود و در صورت امکان زمانی که تعداد این گرده ها افزایش می یابد از بیرون رفتن خودداری شود.به گفته محققان، بهتر است قبل از خواب و پس از ورود به خانه دوش بگیرید تا این گرده ها از روی مو و پوستتان جدا شوند.محققان می گویند: در صورت استفاده از داروهای آسم و آلرژی آنها را با یک برنامه مرتب مصرف کنید.

لیجا گفت: در صورتی که کپک برای شما مشکل ساز است به حیاط منزلتان نگاهی بیندازید تا مطمئن شوید هیچ آب ساکنی در آنجا وجود ندارد زیر این نوع آبها می توانند موجب ایجاد کپک شوند.در صورت امکان از کسی بخواهید تا برگهای ریخته شده در حیات منزل شما را تمیز کند اما اگر خودتان می خواهید این کار را انجام دهید حتماً از ماسک استفاده کنید.درصورتی که در منزل کپک دارید ترکیب وایتکس و آب می تواند این هاگهای کپک را از بین ببرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha