برخلاف تصور عمومی نوشیدن آب زیاد در زنان باردار با افزایش حجم ادرار، دفع نمك و عدم احتباس آب در بدن از مسمومیت حاملگی جلوگیری می‌كند.

دكتر فاطمه قائم‌ مقامی جراح و متخصص زنان، زایمان و نازائی و عضوهیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت و گو با ایسنا، این بیماری را سومین عامل مرگ و میر مادران در دوران بارداری دانست و گفت: معمولاً 12 تا 23 درصد بارداری‌ها با فشارخون همراه است و حدود 5 تا 7 درصد این موارد منجر به مسمومیت حاملگی می‌شود.

وی افزود: شیوع مسمومیت حاملگی در سنین بالای 35 سال و حاملگی‌های بار اول بیشتر است. همچنین فشار خون همراه با ادم یا افزایش وزن و دفع بیش از mg300 پروتئین در ادرار 24 ساعته نیز از علائم هشدار دهنده بروز این بیماری است.

وی ادامه داد: سابقه فشارخون مزمن در زنان چند زا و بالای 35 سال از عوامل ایجاد كننده این بیماری است. همچنین در اولین بارداری، مواردی نظیر حاملگی چند قلو، بچه خوره، دیابت و به طور كلی هر عاملی كه باعث بزرگ شدن سطح جفت شود جزء ریسک فاکتورهای آن محسوب می شوند.

این متخصص زنان در خصوص نشانه‌های نوع شدید مسمومیت‌ حاملگی بیان داشت: اختلالات بینایی، ادم ریوی، سردرد، تاری دید، درد بالای شكم در اثر كشیده شدن كپسول كبدی، افزایش رفلكس‌های عضلانی، كاهش حجم ادرار، كمبود پلاكت و سندرم HellP (همولیز، افزایش آنزیم‌های كبدی و کاهش پلاکت‌ها) از جمله علائم این بیماری می باشند که در صورت بروز، ختم حاملگی تنها راه درمان است. در این رابطه نیز باید دو فاكتور شدت مسمومیت و سن حاملگی را در نظر داشت.

این استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: نارسایی كلیوی، خونریزی مغزی در اثر فشارخون و مشکلات قلبی عروقی به دلیل ادم و اختلالات انعقادی از عوامل خطر مسمومیت حاملگی هستند كه ممکن است به مرگ بیمار منجر شود.

وی ادامه داد: این بیماری در برخی موارد نیز با مشكلاتی نظیر نارسایی و اختلال رشد جنین، مرگ داخل رحمی و جدا شدن جفت از رحم همراه است.

این جراح زنان، زایمان و نازائی در خصوص نحوه پیشگیری از این بیماری بیان داشت: بررسی سابقه فرد در بدو مراجعه به پزشك متخصص، معاینات مرتب، اندازه‌گیری فشارخون و ارتفاع رحم و بررسی ضربان قلب جنین در پیشگیری از بروز این بیماری موثرند. همچنین در زنان با سابقه ابتلا به مسمومیت حاملگی، مصرف مقادیر كم آسپرین و كلسیم توصیه می‌شود.

دكتر قائم‌ مقامی خاطرنشان كرد: توصیه به بارداری در سنین کمتر از 35 سال، همچنین پرهیز از غذاهای پرنمک مانند آجیل، خیارشور و مصرف مایعات فراوان از دیگر موارد پیشگیری می‌باشند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha