یکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 57300

شناسایی مزاج و پرداختن به آن در طول زندگی یكی از مهم‌ترین و كاربردی‌ترین شیوه‌ها برای حفظ سلامت، تندرستی و نشاط عمومی بدن است. شناسایی ویژگی‌ها و خصوصیات بدنی و پرداختن به آن‌ها نقش بزرگی در عملكرد صحیح و مناسب اندام‌ها و اعضای درونی بدن دارد.

مزاج بدن تان باید دستتان باشد!
سلامت نیوز : شناسایی مزاج و پرداختن به آن در طول زندگی یكی از مهم‌ترین و كاربردی‌ترین شیوه‌ها برای حفظ سلامت، تندرستی و نشاط عمومی بدن است.  شناسایی ویژگی‌ها و خصوصیات بدنی و پرداختن به آن‌ها نقش بزرگی در عملكرد صحیح و مناسب اندام‌ها و اعضای درونی بدن دارد.  مصرف مواد‌غذایی مناسب و همسو با مزاج و طبع افراد كمك می‌كند تا ما در زندگی كمتر با اختلال‌ها، بیماری‌ها و تنش‌های جسمی و روحی روبه‌رو شویم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛ با مطالعه این مطلب و بررسی چارت‌هایی كه در این شماره و شماره‌های بعدی  در همین صفحات منتشر خواهد شد، می‌توانید تا حدود زیادی با نوع مزاج و طبع خود آشنا شوید.  اگرچه برای شناسایی دقیق‌تر و مطمئن‌تر مزاج و طبع بدن توصیه می‌كنیم با یك متخصص طب سنتی در این زمینه مشورت كنید.به‌منظور شناسایی نوع مزاج خود این جدول را تكمیل كرده و نتایج به دست آمده از آن را برای اضافه كردن به جدول بعدی مزاج‌شناسی حفظ كنید.  هریك از 13 موردی كه در پایین صفحه توضیح داده شده را برای مشخص كنید و در جدول روبه‌رو علامت بزنید.

گرم و خشک
گرم و تر
سرد و خشک
گرم
تر

شناسایی مزاج در 10 مرحله

برای شناسایی مزاج لازم است تا 10 خصوصیت و ویژگی در بدن افراد مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.  برای این منظور بررسی میزان گوشت و چربی بدن، بررسی ویژگی محل لمس شده در بدن از قبیل نرمی و سفتی، رنگ پوست، ویژگی‌های مو، شكل و خصوصیات اعضا، چگونگی خواب و بیداری، كیفیت و خصوصیات فضولات بدن، فعل و انفعالات حركتی همگی از جمله مواردی است كه برای تشخیص مزاج و طبع جبلی افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه تك تك اندام و اعضای بدن نیز علاوه بر مزاج جبلی كه حاكم بر بدن است مزاجی جداگانه دارند و گاهی ممكن است با غلبه یكی از اخلاط بدن در یكی از اندام‌ها روبه‌رو شوند و این مسئله اختلال‌هایی در عملكرد آن‌ها پدید آورد. با مطالعه هر یك از سرفصل‌هایی كه در این شماره و شماره‌های بعدی سیب سبز ارائه می‌شود و با جمع زدن علامت‌هایی كه در مقابل هر یك از انواع مزاجی می‌زنید، تا حدود زیادی می‌توانید نوع مزاج خود را تشخیص دهید.

گرمی یا سردی؟

یكی از شیوه‌های پی بردن به گرمی یا سردی مزاج كه یكی از مراحل تشخیص نهایی نوع مزاج محسوب می‌شود، لمس كردن بدن است.  با لمس بدن توسط فردی كه مزاج معتدل داشته باشد می‌توان به نتایج جالبی رسید.

1- اگر هنگام لمس كردن بدن فردی، گرمی احساس كنیم.  این فرد دارای یكی از ویژگی‌های افراد گرم مزاج است.

2- اگر با لمس بدن فردی، سردی احساس كنیم.  او دارای یكی از ویژگی‌های افراد سرد مزاج است.

تاثیر خواب و بیداری بر مزاج

بررسی میزان خواب افراد در كنار كیفیت و كمیت آن یكی دیگر از فاكتورهایی است كه درمانگران طب سنتی برای بررسی و شناسایی نوع مزاج افراد از آن بهره‌مند می‌شوند.  توجه به كیفیت و كمیت خواب در زندگی روزمره یكی از مهم‌ترین علائم برای شناسایی مزاج است.
 
3- افرادی كه زیاد می‌خوابند، یعنی ساعت خواب آن‌ها از 8 ساعت بیشتر است دارای سردی و رطوبت مزاج هستند.

4- افرادی كه كمتر از 8 ساعت می‌خوابند و میزان بیداری آن‌ها در طول روز زیاد است دارای گرمی و خشكی مزاج هستند.

نرمی یا خشكی؟

با بررسی نرمی و سفتی بدن در كنار سردی و گرمی آن می‌توان ویژگی‌ها و خصوصیات بیشتری را برای تشخیص نوع مزاج هر فرد كشف كرد و با كنار هم قرار دادن این جزئیات به یك نتیجه نهایی رسید.

5- فردی كه هنگام لمس بدنش علاوه بر گرما، نرمی نیز احساس شد او علاوه بر گرمی مزاج دارای رطوبت نیز هست.  پس او یكی از علائم مزاج گرم و مرطوب را دارد.
 
6- فردی كه با لمس كردن بدنش در كنار گرما، خشكی نیز احساس شد او علاوه بر گرمی مزاج دارای خشكی نیز هست. پس او یكی از علائم مزاج گرم و خشك را دارد.

7- اگر پس از لمس بدن فردی علاوه بر سردی، نرمی نیز احساس كردید او علاوه بر سردی مزاج دارای تری نیز هست.  پس او یكی از علائم مزاج سرد و مرطوب را دارد.

8- و در نهایت اگر پس از لمس بدن فردی علاوه بر سردی با سختی و سفتی روبه‌رو شدید او علاوه بر مزاج سرد، خشكی مزاج نیز دارد. پس او یكی از ویژگی‌های مزاج سرد و خشك را دارد.

رنگ پوست و نوع مزاج

با مشاهده رنگ پوست نیز می‌توان یكی دیگر از علائم تشخیص مزاج را مورد بررسی قرار داد.  درمانگران طب سنتی برای شناسایی نوع مزاج علاوه بر رنگ پوست به رنگ چشم‌ها و سطح زبان نیز برای شناسایی نوع مزاج افراد توجه می‌كنند.  با وجود این برای شناسایی اولیه نوع مزاج، بررسی وضعیت و رنگ پوست یكی از مهم‌ترین ویژگی‌ها برای تشخیص نوع مزاج است.

9- اگر فردی پوست سفید رنگ داشته باشد؛ این رنگ یكی از علائم كم خونی و سردی مزاج است.  

10- درصورتی كه رنگ پوست فردی قرمز یا مایل به قرمز باشد؛ این مسئله نشان‌دهنده پرخونی او و گرمی مزاج اوست.

11- درصورتی كه پوست فردی زرد رنگ یا مایل به زرد بود؛ این مسئله نشان از غلبه صفرا در بدن او و همینطور از نشانه‌های گرمی و خشكی مزاج است.

12- اگر رنگ فردی تیره، كدر و به‌اصطلاح بادنجانی رنگ بود، این مسئله نشانه غلبه سودا بر مزاج او و یكی از نشانه‌های خشكی و سردی مزاج اوست.
 
13- اگر رنگ پوست فردی از سفیدی مایل به رنگ گچی بود یا گچی رنگ بود، این مسئله نشان‌دهنده غلبه بلغم در مزاج او و یكی از علائم بروز مزاج سرد و مرطوب در اوست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha