یکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۹
کد خبر: 57303

سلامت نیوز : باران چند روز اخیر نشان از نزدیک شدن زمستان به روستاها و شهرهای آذربایجان است. جایی که کمتر از 50 روز پیش خانه هایش آوار شد روی سر مردمانی که سقف بالای سرشان از کاه و گل بود. مردم زلزله زده یک چشم به آسمان دارند و یک چشم به بیل‌های مکانیکی. به گفته نماینده مردم ورزقان در مجلس در خوشبینانه‌ترین حالت 50 روز تا آغاز شدت یافتن سرما وقت است. نگاه بدبینانه و احتیاطی اما می‌گوید 25 روز دیگر سرما به کسی رحم نمی‌کند. او از آماده نبودن اتاق‌های اسکان موقت در روستاها و فقدان همین سرپناه‌های موقتی در شهرهای زلزله زده خبر می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ موضوع دیگری که الله وردی دهقانی بر آن تاکید دارد ارایه گزارش از هزینه کرد کمک‌های نقدی جمع آوری شده برای مردم زلزله زده است و اختصاص وام یک میلیون تومانی وعده دولت به خانواده‌های زلزله زده که تا این لحظه اجرا نشده است.

آقای دهقانی گزارش‌های اخیر از روستاهای آذربایجان شرقی حاکی از شدت گرفتن سرماست در حالی که وضعیت سرپناه مردم چندان مناسب نیست، روند ساخت و ساز چگونه است؟

بنده در حال حاضر در منطقه در حال تهیه گزارش هستم، ساخت و ساز دائمی مسکن و محل احشام در روستا‌ها از سوی بنیاد مسکن در حال انجام است و این برنامه‌‌ها هم فاز بندی شده که روستاهای بالای 70 تا 100 درصد تخریب در اولویت قرار دارند. قرار است در فاز اول 11 هزار واحد ساخته شود که اینک مرحله آوار برداری به اتمام رسیده و کار فونداسیون و پی کنی آن آغاز شده و به نظر می‌رسد اگر با روند فعلی کار پیش رود 40 روز تا 2 ماه آینده این تعداد ساختمان‌‌ها آماده می‌شوند.

با این سرعت فکر می‌کنید خانه‌‌ها تا 2 ماه آینده برای زلزله‌زده‌‌ها آماده باشد؟

در ساخت و ساز خانه‌های دائمی روند خوب به نظر می‌رسد چراکه کار دیگری نمی‌توان کرد وقتی قرار است خانه‌‌ها در همان فضایی که همه چیز خراب شده ساخته شود باید ابتدا زیرسازی کرد و در جاهایی که خانه‌های قدیمی وجود داشتند کار ساخت و ساز شروع شده اما واقعیت این است که همه نگرانی ما از کمبود وقت است. در خوشبینانه‌ترین حالت 40 تا 50 روز وقت داریم و در نگاه بدبینانه بیشتر از 25 تا 30 روز تا شروع فصل زمان نداریم. در هر دو حالت وقت کمی در اختیار داریم و انتظار ما از دولت این است که با تمام توان و اعتبارات لازم اقدام کنند چراکه معتقدیم در تامین مصالح می‌توانستیم بهتر از این مدیریت کنیم تا هرچه سریعتر نسبت به ساخت خانه‌‌هایی که واجب است تا شروع فصل سرما ساخته شوند، اقدام شود. با وجود این جا دارد از دوستانی که مسئولت ساخت و ساز را برعهده دارند تشکر شود و امیدواریم تا 50 روز آینده آن 11 هزار واحدی که ساخت‌شان در اولویت است به مرز 60 تا 70 درصد آمادگی برسد.

در صورتی‌که خانه‌‌ها در زمان مقرر آماده بهره‌برداری نباشند تکلیف مردم چیست؟ برنامه‌ای برای اسکان موقت دیده شده است؟

متاسفانه کار در زمینه آماده سازی سازه‌های پیش ساخته هم به کندی پیش می‌رود. قرار است اتاق‌های سه در چهار متری در کنار مسکن‌های دائمی تعبیه شود تا احتمالا اگر قرار است خانه‌های در دست ساخت دیرتر آماده شود، زلزله زدگان در آنجا به طور موقت اسکان داده شوند. این اتاق‌‌ها به تعداد 10 هزار تایی پیش‌بینی شده‌اند که فقط در روستاها ساخته می‌شوند و در شهر هیچ اتاق پیش ساخته‌ای قرار نیست تعبیه شود. این موضوعی بود که مورد انتقاد ما هم بود و از مسئولان خواستیم که حداقل به مردم شهر ورزقان که تعداد زلزله زدگانشان چندان زیاد نیست در کنار خانه‌های تخریبی شان هم چنین اتاق‌‌هایی اختصاص دهند. چیزی که در پاسخ می‌گویند این است که برنامه‌‌ها برای ساخت مسکن که از سوی بنیاد مسکن اعلام شده بر این قرار است که اقدامات بازسازی فقط در روستاها انجام شود و مردم در شهر‌‌ها خودشان بایداقدام به گودبرداری کنند و همین موضوع که مردم آمادگی مالی لازم را ندارند زمان بر است.

وضعیت وام‌‌هایی که قرار بود به مردم برای ساخت خانه‌هایشان داده شود چگونه است؟

برنامه‌‌ها در ستاد تسهیلات وام هم با مشکلاتی روبروست و در حالیکه که قرار بود وام مسکن مهر به زلزله زدگان داده شود به تازگی اعلام شده براساس ماده‌ای در قوانین اعطای تسهیلات مسکن مهر گیرنده وام باید خودش با هزینه شخصی اقدام به گودبرداری و فونداسیون کند سپس با ارائه گزارش پیشرفت فیزیکی اقدام به دریافت تسهیلات کند. اما چنین چیزی برای مردم زلزله زده‌ای که پول و وجه نقدی با خود ندارند ممکن نیست. پیشنهاد ما به مسئولان این بود که پس از صدرو پروانه ساخت، قسط اول وام را به وام گیرنده برای شروع کار اختصاص دهند که معمولا یک سوم وام و در حدود 8 میلیون تومان است اما تا این لحظه اقدام خاصی در این زمینه انجام نشده است.

با این وجود زلزله زدگان نه امیدوار به داشتن خانه دائمی هستند و نه گرفتن تسهیلات برای بازسازی؟

به دلیل همین مشکلات است که به شدت خواستار این هستیم که تا پیش از شروع فصل سرما مسئولان اقدام به تهیه اتاق‌های پیش ساخته در کنار ساختمان‌های مخروبه در شهر ورزقان کنند.

ظاهرا بارش‌‌هایی در استان صورت گرفته که مردم اسکان داده شده در چادر را با مشکل مواجه کرده است؟

متاسفانه باران و برفی و تگرگی که در منطقه بارید آب به چادرهای زلزله زدگان نفوذ کرده و وضعیت مردم در این چادرها به هم ریخته است. ما این مسئله را مسئولان گوشزد کرده بودیم تا نسبت به تامین اسکان اضطراری اقدام و افراد را از چادر به اسکان موقت منتقل شوند. متاسفانه اتاق‌های سه در چهار متری در روستاها تا حد استقرار اسکلت پیش رفته و فاقد در و پنجره هستند.

از اختصاص کمک‌های نقدی که مردم کشور به مردم زلزله زده استان آذربایجان شرقی داشتند گزارشی در دست دارید؟

علاوه بر کمک‌های مردمی که کم هم نبود، دولت هم اعتباراتی به استانداری استان اختصاص داد که براساس آن قرار بود به هر خانواده زلزله زده یک میلیون تومان به‌عنوان کمک برای تامین معیشت داده شود که هنوز داده نشده است.

ظاهرا غذای ماهانه در منطقه هم رو به پایان است؟

از نظر غذا چندان وضعیت بد نیست اما در حال حاضر مسئولان باید برای تامین امکانات بهداشتی و مکانی برای استقرار احشام اهتمام بورزند. از وزارت بهداشت هم انتظار داریم تا نسبت به استقرار اکیپ‌های معالجات رایگان اقدامات موثرتری ترتیب دهند.

محل اسکان احشام آماده شده است؟

وضعیت ساخت آغل برای احشامی که معطل مانده‌اند مناسب نیست در حالیکه انتظار می‌رفت در روستاها آغل‌های دائمی که 18 تا 24 متری هستند درست شده باشد اما همچنان مسئولان در حال برنامه ریزی دراین زمینه اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha