چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5731

اسفناج علاوه بر اسید اگزالیک حاوی نیترات نیز بوده و در صورتی که پس از پخت همان روز مصرف نشود؛ احتمال ایجاد یک ترکیب پایدار بین نیترید و هموگلوبین به وجود می آید که این ترکیب باعث کاهش اکسیژن رسانی به بافت‌های بدن می شود.

دکتر« ضیاء الدین مظهری » متخصص تغذیه و رژیم درمانی و رییس انجمن تغذیه ایران در گفت و گو با ایسنا، با بیان این مطلب گفت: اسفناج ماده غذایی مفید است که دارای اسید فولیک بالایی بوده و اسید فولیک موجود در آن علاوه بر شرکت در خون سازی از بزرگی گلبول‌های قرمز نیز جلوگیری به عمل می آورد.

دکتر مظهری با اشاره به این که در مصرف اسفناج باید برخی نکات مراعات شود؛ اضافه کرد: متاسفانه کم خونی فقر آهن در کشور ما بین مردان و زنان شایع است که البته در زنان به علت بلوغ زودتر و سیکل ماهانه، مقداری آهن از بدن دفع می شود.

وی، انتقال آهن بدن مادر به جنین در دوران بارداری را یکی دیگر از عوامل فقر آهن در زنان عنوان کرده و افزود: متاسفانه میزان فقر آهن زنان در برخی از استان‌های کشور به 60 درصد می رسد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی برای پیشگیری از فقر آهن توصیه کرد: عدم استفاده از جوش شیرین در نان، عدم مصرف چای بلافاصله قبل و بعد از غذا و افراط نکردن در مصرف فیبرهایی که برای کاهش اشتها استفاده می‌شوند، همچنین استفاده از میوه‌ها و سبزیجات تازه و عدم استفاده از لبنیات همراه با غذاهای حاوی آهن، از راه‌های جلوگیری از کمبود آهن در بدن به شمار می آیند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha