به دلیل هرج و مرج، استرس و اضطرابی که برای بازماندگان پیش می‌آید، چگونگی مدیریت بیماری‌های عفونی از کنترل خارج و مشکلات بسیاری را پدید می‌آورد.

خطر چه نوع بیماری‌هایی زلزله‌زدگان را تهدید می‌كند؟

سلامت نیوز : یک متخصص عفونی با بیان اینکه بلایای طبیعی مثل زلزله نه تنها درد و رنج خاص خود را دارد بلکه بعد از آن بیماری‌های عفونی شایع می‌شود، گفت: با ارائه آموزش صحیح می‌توان از بیماری‌های عفونی که پس از زلزله شایع می‌شوند، جلوگیری کرد.

دکتر مهرناز رسولی نژاد در گفت وگو با ایسنا ، با تاکید بر اینکه بعد از زلزله چگونگی مدیریت بیماری‌های عفونی دچار اختلال می‌شود، افزود: به دلیل هرج و مرج، استرس و اضطرابی که برای بازماندگان پیش می‌آید، چگونگی مدیریت بیماری‌های عفونی از کنترل خارج و مشکلات بسیاری را پدید می‌آورد.وی ادامه داد: با رعایت نکات بهداشتی می توان از شیوع بیماری‌های عفونی جلوگیری کرد تا در مواقع بحرانی و حساس از آن بهترین استفاده را کرد.

این متخصص عفونی با اشاره به اینکه احداث چادر از دیگر نکات بهداشتی برای جلوگیری از بیماری‌های عفونی است، اظهار داشت: بازماندگان بعد از حوادث طبیعی ممکن است به پناهگاه‌هایی مانند چادرها، انتقال داده شوند که امکان طولانی بودن اقامت افراد وجود دارد بنابراین این افراد نکات بهداشتی را باید رعایت کنند تا ابتلا به بیماری‌های عفونی کمتر شود. افراد ساکن در چادر می‌توانند با رعایت نکات بهداشتی از ابتلا به بیماری‌های عفونی جلوگیری کنند.

دکتر رسولی نژاد در خصوص اینکه به دلیل کمبود سرویس‌های بهداشتی امکان انتقال بیماری‌های عفونی در درون چادرها وجود دارد، تصریح کرد: با از بین رفتن خانه و زندگی افراد، افراد با مشکلاتی زیادی شامل نداشتن لباس کافی، امکان کم شستشوی لباس و دفع زباله روبه رو خواهند شد به همین دلیل بیماری‌های اسهال، استفراغ و عفونت‌های تنفسی در این مکان‌ها به راحتی منتقل می‌شود.

آب آلوده از مهمترین مشکلات مردم زلزله زده!

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، آلودگی آب آشامیدنی را یکی از مهمترین مشکلات مردم آسیب دیده دانست و گفت: زمین لرزه موجب قطع لوله کشی آب‌ها در شهرها و روستاها و گسترش بیماری‌های عفونی در بین مردم زلزله زده می‌شود.این متخصص عفونی با بیان اینکه باکتری‌ها و انگل‌های داخل آب آلوده موجب انتقال عفونت به فرد دیگری می‌شود، افزود: به دلیل دفع اشتباه زباله‌ها، آب مصرفی افراد به انواع زباله‌ها و مدفوع‌های حیوانی و انسانی آلوده می‌شود در نتیجه افراد آسیب‌دیده باید نسبت به مصرف آب هوشیار باشند و تنها از آب‌هایی که به سلامت آن مطمئن هستند استفاده کنند.

دکتر رسولی نژاد با اشاره به اینکه پس از یک حادثه طبیعی مانند زلزله خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی در مناطق مختلف متفاوت است، اظهار داشت: شیوع بیماری وبا و حصبه در کشورهای پیشرفته کم و در کشورهای در حال توسعه رو به افزایش است.این متخصص عفونی با تاکید براینکه پس از حوادث طبیعی، عوامل بیماری زا مانند انگل، ویروس و باکتری می‌تواند موجب بروز بیماری‌ها شود، اظهار کرد: ایجاد میکروب در آبهای راکد موجب انتقال بیماریهای عفونی می‌شود در نتیجه اگر از سالم بودن آب اطلاعی ندارید ابتدا آن را کاملا بجوشانید سپس آن را بنوشید و یا در پخت غذا استفاده کنید.

رعایت نکات بهداشتی یکی از راه‌های جلوگیری از ابتلا به بیماریهای عفونی

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران پیرامون اینکه رعایت نکات بهداشتی درحوادث طبیعی یکی از راه های جلوگیری از بیماری‌های عفونی است، گفت: قبل از استفاده از غذاهای بدون بسته بندی باید آن را گرم کنند. همچنین در زمان مصدوم شدن در طی حادثه در اسرع وقت زخم خود را ضدعفونی یا به تیم‌های پزشکی مراجعه کنند.

وی ادامه داد: قبل از مصرف غذا و بعد از رفتن به سرویس‌های بهداشتی باید دست های خود را با آب و صابون بشویند تا از ابتلا به بیماری‌های عفونی جلوگیری کنند. همچنین می‌توانند جای زخم را با آب گرم شستشو دهند تا از ابتلا به بیماریهای عفونی پیشگیری کنند.

دکتر رسولی نژاد دست زدن به اجساد فوت شدگان را یکی دیگر از علل شیوع بیماری‌های عفونی دانست و افزود: پس از وقوع زلزله اجساد زیادی در زیر آوارها مدفون می‌شوند که مدتی طول می‌کشد تا از زیر آوار خارج شوند در نتیجه افراد باید مراقب باشند که از این محیط‌ها دور بمانند و مسئولین باید سطح شهر را از وجود اجساد خالی کنند.

وی با تاکید براینکه ویروس ایدز پس از مرگ فرد نیز می‌تواند به دیگران انتقال یابد، تصریح کرد: افراد امدادرسان در زمان جمع آوری جنازه‌ها باید ویروس ایدز را در نظر داشته باشند. همچنین بیماری سل تا مدت‌ها می تواند در جسد زنده بماند و افراد دیگر را نیز آلوده کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: افراد امدادگر باید از دستکش استفاده کنند و از دست زدن مستقیم به آسیب دیدگان و جنازه‌ها خودداری کنند. همچنین استفاده از تجهیزات دیگر مانند ماسک و لباس مخصوص و عینک نیز توصیه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha