یکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 57315
سلامت نیوز :  این روزها هراس از ریختن موهای سر و روبه‌رو شدن با طاسی برای بسیاری از مردان و زنان تبدیل به كابوس شده است. شاید به همین دلیل كار و بار مراكز كاشت و ترمیم مو سكه است كه مجاز و غیرمجاز در گوشه و كنار شهر به فعالیت مشغول هستند و قارچ‌وار رشد می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ شاید شما هم از این دست تبلیغات را دیده باشید؛ «كاشت 20 هزار تار مو در یك جلسه بدون درد و خونریزی» یا «كاشت با استفاده از سلول‌های بنیادی» و.... اما چقدر این شعارها واقعی است؟ دكتر علیرضا ذاكر، متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با جام‌جم درباره این تبلیغات و شیوه كار می‌گوید.

ترمیم و كاشت مو به چه شكل انجام می‌شود؟

در طول تاریخ، بشر همواره به موهایش اهمیت می‌داده و در واقع استفاده از كلاه‌گیس تاكیدی بر این مطلب است. ترمیم مو همواره از موی طبیعی انسان یا موهای مصنوعی انجام می‌شود و در واقع همان استفاده از كلاه‌گیس‌ها یا اكستنشن است كه در آرایشگاه‌های زنانه انجام می‌شود، اما كاشت مو یك كار درمانی است و به چند روش قابل انجام است: یكی FIT یا برداشت واحد‌های فولیكولی به طور جداگانه و یكی FUT یا برداشت نواری از پوست پشت سر به وسیله تیغ جراحی.

وقتی دقیق به پوست سر نگاه كنیم متوجه می‌شویم موها انفرادی رشد نمی‌كنند. آنها در گروه‌های یك، دو، سه و چهار تایی از سطح پوست خارج می‌شوند. ریشه‌های این دسته‌های مو توسط یك غشای ظریف احاطه و مانند واحدهای مجزا از هم، در پوست سر توزیع می‌شوند كه به هركدام یك واحد فولیكولی گفته می‌شود. موها در هر واحد فولیكولی در سطح پوست كاملا نزدیك یكدیگرند. هر واحد شامل ریشه‌های موی نزدیك به یكدیگر، غدد چربی كوچك، رگ‌های خونی تغذیه‌كننده و رشته‌های عصبی است. این واحدهای فولیكولی یك تا 5‌/‌1 میلی‌متر از یكدیگر فاصله دارند. در روش اول از ناحیه پشت سر واحدهای فولیكولی جداگانه با ابزار خاص این روش (غیرجراحی) برداشته شده و با ابزار بسیار ظریف دیگری در قسمت طاس یا كم‌پشت سر، كاشته می‌شود. بین 2000 تا 3000 گرافت در هر جلسه كاشته می‌شود كه هر گرافت شامل یك تا چند تار موست كه در قسمت‌های خالی قرار می‌گیرد، اما در روش دوم از قسمت پشت سر به وسیله تیغ جراحی به صورت نوار جدا می‌شود و در گرافت‌های مخصوص جای می‌گیرد.

كدام‌یك از این دو راه بی‌ضررتر است؟

این دو روش طبیعی‌ترین راه‌های پیوند مو است و تنها روشی است كه به طرز موفقیت‌آمیزی، فرم طبیعی مو را تقلید می‌كند. از بی‌عارضه‌ترین و موثرترین روش‌های كاشت مو متد FIT است.

به نظر می‌رسد كه باید خیلی دردناك باشد.

بیمار متوجه نمی‌شود، چون منطقه‌های مورد نظر بی‌حس می‌شود.

عمل آن چقدر طول می‌كشد؟

عمل كاشت از یك روز تا چند روز، بسته به شدت طاسی متفاوت است.

فرد بعد از عمل نیاز به مراقبت خاصی دارد؟

خیر. نیاز به مراقبت خاصی ندارد.

می‌گویند این موها قابل رشد است. بعد از كاشت موها كی شروع به رشد می‌كنند؟

بله، سه تا چهارماه بعد از پیوند، فولیكول‌های مو شروع به رشد می‌كنند كه ابتدا نازك بوده و از چهار تا شش ماه بعد بیمار متوجه تغییرات در ناحیه طاسی خواهد شد.

اگر موها را از پشت سر شخص بردارید جایش خالی نمی‌شود؟

خیر، به هیچ وجه محل برداشت مو مشخص نمی‌شود.

آیا موهایی كه به این شیوه كاشته می‌شود باز هم می‌ریزد؟

این موها دائمی است و تا آخر عمر فرد این منطقه دچار ریزش نمی‌شود، چون از موهای پشت سر برداشته شده است که به این منطقه بانك سر گفته می‌شود. اگر دقت كرده باشید پیرمردها نیز در پشت سرشان مقداری مو دارند.

کاشت مو آیا فقط درخصوص سر کاربرد دارد؟

خیر، برای كاشت ابرو، ریش و سبیل هم از این روش استفاده می‌شود.

بیشتر مراجعه‌کنندگان مراکز کاشت مو خانم‌ها هستند یا آقایان؟

آقایان. تعداد خانم‌ها خیلی محدود است. به نظرم خانم‌ها بیشتر سراغ راه‌های دیگر می‌روند مثل اكستنشن یا كلاه‌گیس.

در زمینه كاشت ابرو چطور؟

نه. این نوع كاشت در خانم‌ها كمك زیادی به زیبایی نمی‌كند، چون از موهای پشت سر برای پیوند استفاده می‌شود. اصطلاحا مو خوب نمی‌خوابد و رشدش هم به نسبت موی ابرو زیاد است. از طرفی بیشتر خانم‌هایی كه ابرو ندارند از تاتو استفاده می‌كنند. این نوع كاشت برای مردهایی كه به دلیل سوختگی یا تغییرات هورمونی موهای ابرو، ریش و سبیلشان را از دست داده‌اند مناسب است.

کسانی که از کاشت مو استفاده می‌کنند، افراد چه طیف سنی را شامل می‌شوند؟

از 16 تا 85 سال وجود داشته است.

به نظر شما این افراد آدم‌های ظاهربینی بوده‌اند؟

نه لزوما، تعداد زیادی از این افراد تحصیلكرده هستند یا در جامعه دارای موقعیت اجتماعی خوبی هستند، اما همان‌طور كه گفتم می‌خواهند بی‌نقص باشند. افراد تحصیلكرده و كسانی كه از نظر درآمدی وضع بهتری دارند بیشتر مشتری ما هستند؛ چون این كار مربوط به زیبایی است و هزینه‌بر است.

این عمل تحت پوشش بیمه‌ها كه نیست؟

نه. متاسفانه همان‌طور كه پر كردن یك دندان هزینه زیادی دارد این كار هم هزینه‌بر است.

هزینه‌اش چقدر است؟

متفاوت است.

می‌گویند هر موسسه‌ای هر مبلغی را كه بخواهد می‌گوید. آیا نظارتی وجود ندارد؟

ببینید، متاسفانه برای انجام كاشت و ترمیم مو تعرفه‌ای وجود ندارد، همین باعث تفاوت در قیمت‌ها می‌شود كه البته این هم یكی از معایب است، در صورتی كه خیلی از افراد ممكن است به این عمل نیاز داشته باشند، مثلا كسی كه دچار سوختگی شده و موهایش را از دست داده، این عمل فقط برای او جنبه زیبایی ندارد. هزینه این كار از 200 هزار تومان تا چهار میلیون تومان بسته به نوع منطقه طاسی و شدت طاسی سر متفاوت است. البته این مبلغ به نسبت بقیه كشورها چیزی نیست و در حال حاضر بسیاری از خارجی‌ها برای كاشت مو به ایران می‌آیند، چون به نسبت كشورهای اروپایی اینجا ارزان‌تر است.

پس کاشت مو درآمد زیادی دارد كه بسیاری به این كار روی آورده‌اند؟

متاسفانه در سطح شهر بسیاری از افراد بدون تخصص و تجربه دست به این كار می‌زنند، در حالی كه این كار باید حتما زیر نظر متخصص پوست و مو یا در بیمارستانی كه دارای بخش پوست و مو باشد انجام شود، ولی من شنیده‌ام كه در مراكز غیرمجاز از روش دوم، یعنی جراحی استفاده می‌كنند، بدون این‌كه فرد بداند چه عوارضی تهدیدش می‌كند.

چه خطری این افراد را تهدید می‌كند؟

این كار باید حتما در یك محیط كلینیكی و در حضور متخصص انجام شود، چون سر دارای سیستم‌های عصبی است، بخصوص منطقه پشت سر كه از آن ناحیه برداشت صورت می‌گیرد. اگر از روش FUT هم قرار باشد استفاده شود، چون جراحی انجام می‌شود نیاز به بیهوشی وجود دارد و بنابراین همه اینها به حضور پزشك نیاز دارد.

در تبلیغات بعضا از اعداد و ارقام عجیب و غریب سخن به میان می‌آید، مثلا می‌گویند كاشت 16 هزار تار مو در یك جلسه؛ چقدر این تبلیغات واقعی است؟

هیچ‌كس نمی‌تواند آمار دقیقی بگوید. مگر كسی می‌داند چند تار مو روی سرش قرار دارد كه حالا بخواهد تخمین بزند؟! هر قسمت روی سر می‌تواند شامل چند فولیكول مو باشد كه این متفاوت است؛ گاهی شامل تنها یك تار موست و گاهی ممكن است پنج ریشه در آن منطقه باشد. این افراد كه آمار چند هزارتایی می‌دهند در واقع ذهنی حساب می‌كنند كه اگر در هر منطقه پنج ریشه مو وجود داشته باشد اینقدر خواهد شد، در حالی كه همیشه این‌طور نیست. اگر حجم زیادی از مو بدون بررسی دقیق كاشته شود حتی اگر 16 هزار تار مو باشد تعداد بسیار زیادی از بین خواهد رفت و این یك تبلیغ كذب و مشتری جمع‌كن است.

واقعا موهایی که کاشته می‌شود مثل موهای خود فرد می‌شود؟

هیچ‌كس نمی‌تواند در كار خدا دخالت و آنچه را خدا آفریده درست كند، بنابراین با وجود همه پیشرفت‌هایی كه شده ممكن است باز تا حدی قابل رویت باشد.

در تبلیغات از روش‌های دیگری مثل PRP و استفاده از لیزر هم نام برده می‌شود. این روش‌ها چقدر واقعی است؟

چند وقت قبل وزیر بهداشت هم در خصوص تبلیغاتی كه در مورد روش PRP برای درمان چین و چروك‌های صورت یا رشد مو و... می‌شود اخطار داده بود. در این روش از خون فرد پلاكت‌هایش را استخراج و به بدن فرد تزریق می‌كنند تا موها دچار رویش مجدد شود كه این كار انجام‌شدنی نیست. در مورد تزریق سلول‌های بنیادی هم فقط تبلیغات است و تا جایی كه من می‌دانم در خارج از كشور در حال مطالعه روی این موضوع هستند. در مورد لیزر هم در تبلیغات خیلی مانور می‌دهند، اما در واقع این طور نیست. این روش با تاباندن لیزر به دنبال تحریك و رشد مجدد موها هستند. البته در مورد جراحی FUT مدتی برای برش جراحی از لیزر استفاده كردند، اما خیلی زود منسوخ شد.

نكته‌ای برای من خیلی جالب بود؛ بسیاری از متخصصان پوست و مو را دیده‌ام كه موهایشان ریخته بود. چرا آنها برای خودشان اقدام به كاشت مو نمی‌كنند؟

نمی‌دانم، شاید علت روانی داشته باشد. نداشتن مو سن را بالاتر می‌برد و مردم به دكترهای مسن بیشتر اعتماد دارند، از طرفی این كار یك كار جدید است و معمولا كارهای جدید در میان خود پزشكان دیرتر همه‌گیر می‌شود، بعلاوه بیشتر پزشكان وقت این كار را ندارند. برای كاشت مو باید فرد موهای باقیمانده را با ماشین بزند. همین مسأله ممكن است به حضور آنها در اجتماع لطمه بزند. البته در بین پزشكانی كه خیلی نزدیك چشم مردم نیستند مثل پزشكانی كه در آزمایشگاه‌ها و مراكز رادیولوژی كار می‌كنند مورد كاشت مو داشته‌ایم. به نظرم مجموع این عوامل باعث می‌شود خیلی سراغ این كار نروند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha