یکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 57318
سلامت نیوز : به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ می‌گویند روزی یك تگرگ بزرگ بر فرق سر یك مرد كم‌مو فرود آمد؛ سر مرد شكست، او برآشفت و به خانه رفت دسته هاون را برداشت و رو به آسمان ابری خطاب به دانه‌های درشت تگرگ فریاد زد: «سر كچل شكستن كاری ندارد، اگر مردی سر این را بشكن!»

از آنجا كه شكستن سرهای بی‌مو، آسان است ما هم سراغ این سوژه رفتیم و درخصوص جزئیاتش سروگوشی آب دادیم.

ریزش موی دائم و موقت

بین صد هزار تا 120 هزار مو روی سر شما وجود دارد. روزی هم 50 تا 100 تار آن می‌ریزد كه این میزان طبیعی است، هیچ نگران نباشید، اما اگر از این مقدار خیلی بیشتر بود ورود شما را به انجمن «طاس»‌ها خوشامد می‌گوییم! چه باید كرد؟ حالا باید نوع ریزش موی خود را با كمك یك پزشك حاذق تشخیص دهید، برای آشنایی كلی با این مبحث بهتر است بدانید به طور كلی دو نوع ریزش مو وجود دارد،‌ دائم و موقت كه هركدام هم دارای انواعی است.

ریزش موی دائم سه نوع است؛ كچلی شكل مردانه (طاسی زودرس در مردها)، كچلی شكل زنانه (باریك‌شدن مو در جلو و كناره‌های سر) و آلوپسیای زخمی (عفونت فولیكول‌ها).

ریزش موقتی موی سر هم سه نوع دارد: «آلوپسیای آره‌ آتا» كه دلیل آن نوعی بیماری است؛ «ریان تلوژن» هم یا به دلیل استرس است یا پس از پایان برخی بیماری‌ها رخ می‌دهد و نوع سوم آن «كشش آلوپسیا» است. اگر فردی موی خود را به دلیل نوع آرایش خاصی كش دهد، مثلا‌ دم‌اسبی، فركردن و... دچار این نوع ریزش مو خواهد شد.

اما جدا از انواع ریزش‌های مو برای علل آن دلایل فراوانی ذكر شده است. كارشناسان مواردی همچون؛ تغذیه، ارث و مشكلات هورمونی، مصرف برخی از داروهای خاص تا وضع اعصاب و روان را دلیل این ریزش‌های مو عنوان می‌كنند. توصیه بیشتر متخصصان برای جلوگیری یا حداقل كاهش ریزش مو، مواردی همچون داشتن رژیم غذایی مناسب، پرهیز از چرخاندن و كشیدن مو، خشك شدن مو در هوای آزاد و... است. این را هم فراموش نكنید كه رایج‌ترین علت ریزش گیسوان بانوان استفاده از رژیم‌های غذایی نامناسبی است كه از آن برای لاغری استفاده می‌كنند.

زیبای پر مو

حالا از این بحث‌های علمی و غیرعلمی بگذریم؛ زیبایی هم در این دنیا برای خود منظومه‌ای از تعاریف دارد. «زیبایی، نوعی هماهنگی، تناسب و تعادل بین اجزای یك پدیده با كل آن است كه به وسیله انسان مشاهده می‌شود.» این گفته افلاطون است.

این كه گفته می‌شود زیبایی نسبی است كاملا‌ درست است، چرا كه در این زمینه نیز سلیقه مردم دنیا در زیباتر‌كردن چهره خود از كچلی تا موهای بلند و پرپشت فاصله و اختلاف دارد. به طور مثال «تری وان هی» 50 سال موهای خود را كوتاه نكرد. موهای او به بیش از شش متر رسید.

متفاوت بودن با بقیه شاید اصلی‌ترین عامل چنین کاری باشد. با وجود این هنوز هم افراد بسیاری بر این باورند كه داشتن مو نقش موثر و مهمی در روابط اجتماعی دارد، از این روی آنها با مشاهده ریزش غیر معمول موهای خود به وحشت می‌افتند.

چنین گروهی در صورت طاسی به فكر كاشت یا ترمیم موهای خود می‌افتند؛ اما قصه تنها به همین دسته محدود نمی‌شود، حتما شما هم عده‌ای از پسرهای جوان را مشاهده كرده‌اید كه موهای خود را تا نیم متر بلند می‌كنند و آن را دم اسبی می‌آرایند. در كنار آنها فرد دیگری دوست دارد موهایش ژولیده باشد؛ البته گاهی هم موی بلند مد روزگار می‌شود.

زیبای بی‌مو

تراشیدن موی سر راهی برای متحد شدن بازیكنان تیم فوتبال رومانی بود! افراد این تیم در جام‌جهانی 1998 موهای خود را «دكلره» كردند.تصور آنها این بود برزیل به این دلیل قهرمان شده است که بازیكنان آن سر خود را می‌تراشند. به همین دلیل موهای سرشان را از ته تراشیدند. نتیجه این كار یك مساوی و یك باخت برای این تیم بود! ربطش چه بود ما هم نمی‌دانیم!

«من به عنوان یك طرفدار پروپاقرص تیم ملی اسپانیا به طور رسمی نزد روزنامه ماركا و همه طرفداران تیم ملی اسپانیا متعهد می‌شوم كه در صورت قهرمانی اسپانیا در یورو 2008 تمام تارهای موهای خود را تا آخرین دانه آنها بتراشم.»

این محتوای متن تعهدی بود كه روزنامه ماركا از طرفداران خود گرفت! جالب این كه تنها پس از چند روز از انتشار این فرم 10هزار نفر ثبت‌نام كردند، پس فكر نكنید كه لزوما همه مردم از بی‌مویی در رنجند؛ اصلا چنین نیست حداقل در دوره‌های زمانی مختلفی زیبایی بی‌موها بر پرموها كاملا می‌چربد. داستان مد شدن تراشیدن مو تنها ویژه اهالی ورزش و خانواده سینما نیست، بسیاری از مردم عادی هم بنا به دلایل بسیار موهای خود را از ته می‌زنند، چنان می‌زنند كه سرشان براق می‌شود و صیقلی. البته دخترها هم گاهی دست به چنین ابتكاراتی می‌زنند و هر كس برای خود یك مثنوی دلیل دارد.

در آینه نرم‌افزار

لابد وسوسه شده‌اید كه برای تجربه و آزمایش، یك‌بار هم كه شده موهای سرتان را از ته بتراشید، چنانچه خیلی تمایل دارید تا كله بی‌موی خود را مشاهده كنید، با نصب‌كردن یك نرم‌افزار گرافیكی كه ویژه همین كار است، چهره خود را بی‌مو و صیقل داده شده رویت فرمایید، هر چه باشد نباید بی‌گدار به آب زد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha