یکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۷
کد خبر: 57320
سلامت نیوز : داشتن چهره‌ای زیبا وآراسته وبدون نقص خواست و آرزوی همه ماست، از این روست كه برای دستیابی به این خواست مراكز وكلینیك‌های بسیاری رشد و نمو یافته‌اند كه با اعمال و جراحی‌های متعدد آرزوی بشر امروزی را برآورده می‌كنند.

جراحی بینی، گونه، لیپوساكشن‌ها، برطرف كردن چین و چروك‌های صورت و از بین بودن انواع خال ازجمله این روش‌هاست كه انسان‌ها را برای دستیابی به زیبایی ظاهری كمك می‌كند.یكی از همین روش‌ها وجراحی‌ها كه چند سالی است بازار آن داغ است و مشتریان بسیاری را نیز به دست آورده است ترمیم و كاشت مو است.در این جراحی برخلاف دیگر جراحی‌ها كه خانم‌ها مشتریان پروپاقرص آن هستند آقایان علاقه‌مندی بیشتری نشان می‌دهند.

اگر تا چند سال پیش ریزش مو در آقایانی كه حساسیت زیادی به ظاهر خود داشتند، نگرانی‌هایی را به وجود می‌آورد و با استفاده از انواع داروهای گیاهی و شیمیایی درصدد رفع آن برمی‌آمدند و سر آخر هم به نتیجه‌ای نمی‌رسیدند، ولی امروز با پیشرفت‌هایی كه در روش كاشت مو و انواع جراحی‌های زیبایی دیگر به وجود آمده است، دیگر جای نگرانی نیست، فقط جیبی پر پول می‌خواهد كه آن هم برای فردی كه خوره زیباتر شدن به جانش افتاده بالاخره تامین می‌شود.

میل به زیبایی امروزه دیگر مخصوص خانم‌ها نیست، بلكه آقایان هم وارد این حوزه شده‌اند، حتی جراحی بینی كه زمانی فقط متقاضی آن خانم‌ها بودند، اما اگر سری به مطب پزشكان جراحی پلاستیك زده شود مشاهده می‌شود كه چیزی نزدیك به نیمی از مشتریان این پزشكان را آقایان تشكیل می‌دهند و همه ساله نیز تعداد این مشتریان رو به افزایش است، میل به زیبایی چه در آقایان و چه در خانم‌ها از نگاه روان‌شناسان و روانپزشكان به شكل فزاینده‌ای رشد یافته است.

به اعتقاد آنان این جراحی‌ها بیشتر برای احساس رضایت از ظاهر و به تعبیری افزایش اعتماد به نفس انجام می‌شود و بخش زیادی از این افراد نیز مبتلا به اختلالات شخصیت، خودشیفتگی و وسواسی و همچنین اختلالات اضطرابی مانند بیماری وسواس یا اختلال افسردگی هستند.

دكتر مریم‌السادات مرعشی، روان‌شناس در گفت‌وگو با جام‌جم درباره این میل و دست یافتن به زیبایی بیشتر و این كه این میل طبیعی یا غیرطبیعی است، می‌گوید: میل به زیبایی امری طبیعی است، ولی هرگاه فرد حاضر می‌شود ریسك یك جراحی را به جان بخرد این رفتار ناشی از كمبود اعتماد به نفس است، به همین خاطر در برخی افراد این جراحی‌ها باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا لازم است به این نیاز پاسخ داده شود، می‌افزاید: توجه به زیبایی و ایجاد تغییر در ظاهر یك امر سلیقه‌ای است. هنگامی كه این تغییر بتواند در حد طبیعی و معمول صورت گیرد و برای فرد باعث افزایش اعتماد نفس شود، مشكلی وجود ندارد و ضروری است، ولی توجه بیمار گونه به این موضوع و ناراضی بودن از خود در هر شرایطی باید روان درمانی شود.

به اعتقاد مرعشی، افرادی كه اعتماد به نفس بالایی دارند هیچ گاه گرفتار ظواهر جسمی خود نمی‌شوند، در واقع اعتماد به نفس بالای آنها براحتی عیوب ظاهری‌شان را می‌پوشاند، اما در افرادی كه اعتماد به نفس پایینی دارند این عیوب ظاهری است كه همه چیز را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

این روان‌شناس ریشه روانی پرداختن به موضوعاتی نظیر جراحی‌های زیبایی و كاشت مو برای آقایان را ناشی از خودآگاهی فرد و نیاز درونی می‌داند و می‌گوید: یكی از دلایل روی‌آوری به این كار چشم و همچشمی است كه در جوامع مدرن این رفتار بیشتر دیده می‌شود و ربطی هم به طبقات فرهنگی ندارد. چه بسیار افرادی هستند كه از طبقات اجتماعی بالایی برخوردارند، ولی به دلیل تمایل به بهتر بودن و كسب قدرت بیشتر و مطرح شدن دست به چنین كارهایی می‌زنند.

از دیدگاه مرعشی زمانی باید به این میل پاسخ داد كه انجام آن روند معمول زندگی فرد را دچار اختلال نسازد و این در تمام روش‌های جراحی كه برای زیبایی انجام می‌شود یكسان است و چنانچه بار احساسی به‌دنبال داشته باشد و عمل به آن پاسخ دادن به یك احساس و نیاز باشد، رفتاری معقول و منطقی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha