دبیر كل خانه پرستار با انتقاد از مشخص نبودن جایگاه مدیریت پرستاری، این مشكل را از معضلات جدید جامعه پرستاری و نظام سلامت كشور عنوان كرد.

محمد شریفی مقدم در گفت و گو با ایسنا گفت: متاسفانه جایگاهی كه برای مدیران پرستاری در نظر گرفته شده است در شان این افراد نیست. در این شرایط مسئولیت‌های مدیر پرستاری زیاد اما اختیارات وی بسیار كم تلقی شده است.

وی با انتقاد از آنچه كه «پزشك محوری» نظام سلامت كشور می‌داند، اظهار داشت: روسای بیمارستان‌ها بدون در نظر گرفتن معیارهای درست و مشخص به طور مستقیم اقدام به انتخاب مدیران پرستاری می‌كنند.

دبیركل خانه پرستار، افزود: برخلاف سایر كشورها كه روسای بیمارستان‌ها تخصص مدیریت خدمات بهداشت و درمان دارند، در كشور ما روسای بیمارستان‌ها پزشك هستند و به طور قطع این افراد صلاحیت كافی برای انتخاب مدیران پرستاری را ندارند.

شریفی مقدم با بیان این كه در 20 سال گذشته بروز ندادن مشكلات از سوی مدیران پرستاری نظام سلامت كشور را دچار بحران كرده است، یادآور شد: مدیران پرستاری به دلیل نداشتن اختیارات كافی و در بعضی مواقع ترس از نالایق پنداشته شدن، در شرایط سخت كاری، ‌مشكلات را بروز نداده و خدمات را به طور نامناسب ارائه می‌دهند.

وی با برشمردن سه جایگاه بیمارستان، دانشگاه و وزارتخانه برای مدیران پرستاری، گفت: جایگاه این افراد در بیمارستان‌ها ضعیف و در دانشگاه‌های علوم پزشكی ضعیف تر قلمداد می‌شود.

دبیركل خانه پرستار در ادامه ادعا كرد: در وزارت بهداشت دفتر پرستاری حذف شده و به نظر می‌رسد كه عنوان مدیریت پرستاری تا حد واحد پرستاری تنزل كرده است.

شریفی مقدم گفت:‌ مدیران پرستاری دانشگاه‌ها كه حداقل 10 بیمارستان را تحت نظر خود دارند در دانشگاه‌های كوچك با عنوان كارشناس و در دانشگاه‌های بزرگ تر با عناوین كارشناس و كارشناس مسئول و در برخی دانشگاه‌های بزرگ با عنوان اداره پرستاری فعالیت می‌كنند.

وی افزود: با توجه به اینكه سیاست‌های نظام سلامت كشور «پزشك محور» است، حتی ادارات پرستاری دانشگاه‌ها هم از قدرت ناچیزی برخوردارند.

دبیر كل خانه پرستار نبود جایگاه مناسب و اختیارات كافی را از یك سو و نادرست بودن معیارهای انتخاب مدیران پرستاری را از سویی دیگر از مشكلات پیش روی مدیریت پرستاری دانست و ابراز عقیده كرد: در انتخاب مدیران پرستاری باید سوابق كاری، خوشنامی و نظر سایر پرستاران در نظر گرفته شود.

شریفی مقدم با ابراز ناخرسندی از این كه انتخاب مدیران پرستاری به طور مستقیم از سوی روسای بیمارستان‌ها انجام می‌شود به ایسنا گفت:‌ این انتخاب باید با پیشنهاد روسای بیمارستان و به تایید اداره پرستاری و یا كارشناسی پرستاری در دانشگاه‌ها صورت گیرد.

وی از جمله شرح وظایف مدیران پرستاری را هماهنگی نیروی‌های پرستاری و نظارت بر ارائه خدمات پرستاری خواند و خاطرنشان كرد: شرح وظایف مدیران پرستاری نیز به طور مبهم و ضعیف تعریف شده است.

شریفی مقدم با اعلام این كه گاهی روسای بیمارستان‌ها در امور مدیران پرستاری مداخله می‌كنند، از آنچه انحصار قدرت در دست مدیران بیمارستان‌ها خواند انتقاد كرد و خواستار افزایش اختیارات مدیران پرستاری شد.

وی با اعلام اینكه در حال حاضر پرستاران طرحی و تازه فارغ التحصیل 85 تا 90 درصد نوبت شب بیمارستان‌های پایتخت را اداره می‌كنند بر لزوم وجود مدیریت پرستاری قوی تاكید كرد.

دبیر كل خانه پرستار در پایان با بیان این كه نبود مدیریت پرستاری كارآمد در حال حاضر از بحران‌های نظام سلامت كشور به شمار می‌آید، از مسئولان امر خواست تا نسبت به نحوه انتخاب و اختیارات این افراد توجه بیشتری داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha