تعدادی از بیماران دیالیزی صبح امروز در اعتراض به آنچه «مشكلات ناشی از كمبود سهمیه بنزین» نامیدند، در محل انجمن حمایت از بیماران كلیوی تجمع كردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این افراد با بیان این كه بیماران دیالیزی علاوه بر بیماری كلیوی از مشكلات بسیاری رنج می‌برند، اظهار كردند كه به علت كمبود بنزین ناچار به «كاهش دفعات دیالیز» خود شده‌اند.

مریم قدوسی یكی از افراد حاضر در این تجمع كه علاوه بر مشكل كلیوی، از بیماری قلبی و پوكی استخوان شدید نیز در رنج است، با بیان این كه در هفته سه بار برای انجام دیالیز مسافتی طولانی را از جنوب تهران تا بیمارستان شهید عیوض‌زاده واقع در خیابان شیخ بهایی طی می‌كند، به خبرنگار «ایسنا» گفت: علاوه بر این كه در هفته باید سه روز را به انجام دیالیز اختصاص دهیم، در اغلب روزهای دیگر نیز همواره برای خرید دارو و انجام آزمایش‌ها در رفت و آمد هستیم.

این بیمار 33 ساله با بیان این كه بیماران كلیوی پیش از این نیز با مشكلات بزرگی دست به گریبان بودند، «سهمیه كم بنزین» اختصاص یافته به آنها را مشكل مضاعفی برای بیماران دانست و گفت: با سه لیتر بنزین در روز حتی نمی‌توانیم مسیر خانه تا بیمارستان را برای انجام دیالیز طی كنیم؛ حال آن كه در روزهای دیگر هم پی در پی در رفت و آمد هستیم.

یكی از همراهان بیماران نیز كه برای درخواست افزایش سهمیه بنزین به انجمن حمایت از بیماران كلیوی مراجعه كرده است، اظهار كرد: بیماران دیالیزی اغلب از كار افتاده هستند؛ بنابراین استفاده از وسایل نقلیه عمومی، بویژه با «شرایط نامطلوب» كنونی برای آنها بسیار دشوار و حتی «غیرممكن» است.

مرادی به بیماری مغز استخوان و استخوان درد شدید پدرش اشاره كرد و گفت: در این شرایط، یك روز در میان، 40 كیلومتر راه از آریاشهر تا بیمارستان سینا در میدان امام خمینی (ره) برای انجام دیالیز پدرم طی می‌كنیم اما آیا سهمیه كنونی بنزین، كفاف طی این مسافت را می‌دهد؟

این دانشجو كه تنها راه مناسب رفت و آمد برای پدر خود و بسیاری از بیماران دیالیزی دیگر را استفاده از خودروهای كرایه (آژانس) می‌داند، خاطرنشان كرد: در این صورت باید برای هر بار دیالیز، مبلغ 8 هزار تومان هم به عنوان كرایه آژانس بپردازیم و پرداخت این هزینه برای بیماران دیالیزی كه اغلب با مشكلات مالی نیز مواجه هستند، بسیار سخت به نظر می‌رسد و این در حالی است كه كرایه آژانس‌ها نیز بعضا با سهمیه بندی بنزین افزایش یافته است.

این اظهارات از سوی بیماران و خانواده‌های آنها در حالی صورت می‌گیرد كه رییس انجمن حمایت از بیماران كلیوی نیز به مسافت طولانی بیشتر بیماران نیازمند به دیالیز اشاره كرد و می‌گوید: در این میان بسیاری از بیماران از كرج و اطراف تهران برای انجام دیالیز به بیمارستان‌های واقع در تهران مراجعه می‌كنند. «در كرج 800 بیمار دیالیزی وجود دارد كه ازاین تعداد تنها امكان دیالیز برای 300 نفر از آنها فراهم است».

بنابراین بیمارانی كه مسافت بسیار طولانی را از محل زندگی تا بیمارستان در هفته چند بار طی می‌كنند با سهمیه‌بندی بنزین با مشكل شدید روبرو شده‌اند. «بیماران نمی‌دانند كه پس از اتمام سهمیه بندی بنزین خود،‌ چه كنند؟»

قاسمی به خبرنگار ایسنا می‌گوید: اغلب بیماران دیالیزی، از بیماریهای دیگری نیز رنج می‌برند و اغلب نیازمند استفاده از ماشین شخصی و یا آژانس هستند. اما با شرایط موجود استفاده از آژانس به طور قطع برای آنها امكانپذیر نیست.


وی با بیان این كه اغلب بیماران دیالیزی دچار ناراحتی های استخوانی شدید هستند وبیماران پیوند شده نیز توانایی حضور یافتن در مكان های پر ازدحام را ندارند،خاطرنشان كرد:بنا براین، این افراد برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی با مشكلات زیادی مواجه‌اند.

به گفته رییس انجمن حمایت از بیماران كلیوی، برخی از بیماران برای صرفه جویی در بنزین تعداد دفعات دیالیز خود را از سه بار در هفته به دو بار كاهش داده‌اند و این خطرات بسیاری را برای آنها ایجاد می‌كند.

قاسمی با بیان اینكه انجمن در مكاتباتی با شركت نفت و وزارت كشور خواستار رسیدگی به مشكلات این گروه از بیماران خاص در رابطه با سهمیه بندی بنزین شده است، تصریح كرد: تاكنون هیچ پاسخی در این رابطه دریافت نكرده‌ایم.

مدیرعامل انجمن حمایت از بیماران كلیوی در حالی خواستار توجه مسئولان امر به این مشكل بیماران كلیوی می‌شود كه بر خاص بودن این بیماران تاكید كرده و یادآور شد: در صورت بروز مشكلات جدی در رفت و آمد این دسته از بیماران خاص با مشكلات جانی جدی نیز روبرو می‌شوند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha