سلامت نیوز : یك فیزیوتراپ گفت: با تقویت عضلات كف دست می‌توان به راحتی از ابتلا به عارضه "سندروم تونل كارپال" جلوگیری كرد.

دكتر علی‌اصغر ارسطو در گفت‌وگو با (ایسنا)‌ ، اظهار كرد: سندروم تونل كارپال یا تنگی كانال دست عارضه شایعی است كه در مچ دست دیده می‌شود. این عارضه ناشی از فشار بر روی عصب میانه بوده و شایع‌ترین مشكل عصب محیطی است، اعصاب محیطی همواره در معرض فشار، كم‌خونی، كشیده شدن یا قطع كامل هستند.

وی افزود: این عارضه در افرادی كه با دست حركات استاتیك زیادی انجام می‌دهند، دیده می‌شود. این عارضه در زنان خانه‌دار و افرادی كه زیاد می‌نویسند، بیشتر دیده می‌شود. در این عارضه حالت تونل‌ مانند غلاف رتیناكلوم دست در اثر فشار، تغییر یافته و كانال را تنگ كرده و موجب بالا رفتن فشار روی مچ دست می‌شود.

ارسطو تصریح كرد: تظاهرات این عارضه به صورت سوزن‌ سوزن‌ شدن و اختلالات حسی در دست است. این سندرم در موارد شدید حتی می‌تواند تا بی‌حسی كامل نیز پیش برود و در آخر نیز فرد توان تمایز دو نقطه را از دست می‌دهد. علایمی مانند درد، لاغری عضلات كف دست و اختلال حركت نیز ممكن است ایجاد شود.

این فیزیوتراپ عنوان كرد: متاسفانه بسیاری از افرادی كه كار زیادی با دست خود انجام می‌دهند، تمرینات تقویت عضلات دست را جدی نمی‌گیرند، در حالی كه با قوی‌ شدن دست این عارضه ایجاد نخواهد شد. حركاتی مانند حلقه گرفتن و دست‌ها را روی به روی هم نگه‌داشتن و كشیدن می‌تواند در تقویت عضلات كف دست موثر باشد.

وی ادامه داد: برای درمان عارضه تنگی كانال دست برخی پزشكان به صورت مستقیم دارو را به مچ دست تزریق می‌كنند و در برخی موارد نیز می‌توان از آتل و فعالیت‌های فیزیوتراپی برای درمان استفاده كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha