سلامت نیوز :محققان در دانشگاه بوستون گفتند: بیماری نقرس می‌تواند تا حد زیادی با یک کاسه پر از گیلاس کنترل و درمان شود.

گروهی از محققان در دانشگاه بوستون با انجام یک مطالعه از 633 نفر دریافتند که آن دسته از بیمارانی که از این میوه خوردند حمله نقرس در آنها بیش از 33 درصد کاهش یافته است.دکتر یوکینگ ژانگ ژانگ، نویسنده این تحقیقات گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد که مصرف گیلاس یا عصاره گیلاس خطر ابتلا به حمله نقرس را کاهش می‌دهد.بر پایه این تحقیقات، ترکیب داروی آلوپورینول، گیلاس یا عصاره آن خطر حمله نقرس را تا 75 درصد کاهش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ با تایید این یافته ها توسط آزمایش بالینی ثابت شد که گیلاس برای مبارزه با این بیماری بسیار مفید است.نقرس یک اختلال متابولیسم بازهای آلی پورین است و با آرتریت حاد و هیپراوریسمی شناخته می‌شود. بیماری نقرس را بیماری پولدارها می‌نامند چرا که این بیماری بر اثر مصرف میزان بالای پروتئین پدید می‌آید و از آنجایی که مواد غذایی حاوی پروتئین‌هایی با کیفیت مانند گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ جزو غذاهای گران قیمت بشمار می‌آیند این بیماری را بیماری پولدارها نام نهاده‌اند.

بیماران مبتلا به نقرس عموماً دچار حمله‌های شدید همراه با درد می‌شوند که اصولاً در مناطق حساس دست و پا و اکثراً مفصل‌ها پدید می‌آید، حمله‌های نقرسی بسیار شدید و دردناک است، معمولاً درد در ناحیه شصت پا شروع می‌شود و به نحوی دردناک است که از خواب بیدارتان می‌کند.البته درمان این بیماری ساده ‌است و با تجویز داروهایی مانند کولشی سین به سرعت درد مرتفع می‌شود. نقرس بیماری است که خود را با افزایش اسیداوریک خون، التهاب دردناک مفاصل، رسوب کریستال‌های اورات سدیم و سنگ‌های کلیوی اسیداوریکی نشان می‌دهد.

10 درصد موارد نقرس بر اثر تولید بیش از حد اسیداوریک و 90 درصد آن بر اثر کاهش دفع اسیداوریک است.برخی از داروها و اختلالات و بیماری‌ها هم می‌توانند عامل افزایش غلظت اسید اوریک باشند. داروهایی که می‌توانند در این زمینه نقش داشته باشند عبارتند از: مصرف طولانی مدت و زیاد داروهای مُدر، لوودوپا، اسید نیکوتینیک، پیرازینامید و …. مصرف الکل و مشروبات الکلی نیز از عوامل افزایش اسید اوریک خون است.

برای افزایش دفع اسید اوریک لازم است، بیماران رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات (مثل نان، برنج، ماکارونی، غلات و …) و کم‌چربی داشته باشند و خصوصاً در وعدهٔ شام از خوردن غذاهای سنگین و زیاد پرهیز کنند.

کنترل و حفظ وزن مطلوب برای این بیماران از اهمیت خاصی برخوردار است. بنابراین باید سعی کنند با رعایت رژیم غذایی متعادل و انجام حرکات ورزشی و خصوصاً پیاده‌روی وزن خود را در حد ایده‌آل حفظ کنند.برای رقیق کردن ادرار و تسریع در دفع اسید اوریک و پیشگیری از رسوب اسید اوریک در کلیه‌ها و تشکیل سنگ‌های کلیوی، نوشیدن آب و مایعات به مقدار فراوان برای این بیماران توصیه می‌شود، طوری که روزانه نوشیدن حدود 3 لیتر مایعات برای این بیماران ضروری است.

بیماران باید از نوشیدن نوشیدنی‌های حاوی الکل اجتناب کنند، زیرا الکل دفع اسید اوریک توسط کلیه‌ها را مهار می‌کند.داشتن وزن ایده‌آل و رژیم غذایی مطلوب و مناسب می‌تواند تا حدود زیادی بیماران را از مصرف دارو و عوارض حاصل از بیماری محفوظ نگه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha