یکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۸

سلامت نیوز :تحقیقات جدید حاکی است مدیران در مقایسه با افرادی که موقعیت شغلی پایین تری دارند کمتر دچار استرس می شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ نتایج این یافته‌ها اثبات نمی‌کند که مدیریت به طور طبیعی موجب کاهش استرس شود اما احتمالاً افرادی که پست بالای شغلی دارند کمتر دچار اضطراب می‌شوند.با این حال گاری شرمن، فوق دکترای دانشگاه هاروارد و سرپرست گروه محققان گفت: این تحقیقات به اهمیت کسب مدیریت و احساس کنترل اشاره دارند که می‌توانند در جلوگیری از استرس نقش داشته باشند.

محققان در تحقیقات خود از 148 مدیر و 65 غیر مدیر سوالاتی در مورد میزان استرسشان پرسیدند. علاوه بر این سطح کورتیزول آنها را نیز بررسی کردند. کورتیزول هورمونی است که در ایجاد اضطراب نقش دارد.مدیران شرکت کننده در تحقیقات در عرصه های مختلف مثل عرصه مالی، املاک و مستقلات و خدمات اجرایی فعالیت داشتند و بسیاری از آنها کارمند دولت بودند.

بیشتر آنها مرد بودند و از نظر مالی وضع بهتری داشتند، بیشتر ورزش می‌کردند، بیشتر از کافئین استفاده می‌کردند، کمتر سیگار می‌کشیدند و زودتر از خواب بیدار می‌شدند (به طور متوسط 6 صبح) در حالی که غیر مدیران به طور متوسط 7:30 صبح از خواب بیدار می‌شدند. علاوه بر این کمی کمتر از غیر مدیران می‌خوابیدند.محققان متوجه شدند: مدیران کمتر از غیرمدیران دچار استرس می‌شوند. سطح کورتیزول آنها نیز 27 درصد کمتر از غیر مدیران بود.

در تحقیقات دیگر، محققان سطح استرس را در مدیران و کارمندانی که پست شغلی پایین تری داشتند (به طور کلی 75 نفر) با هم مقایسه کردند. باز هم مشخص شد که میزان استرس در افرادی که پست شغلی بالاتری دارند کمتر است. با افزایش درجه شغلی میزان استرس کمتر می شد.ریچارد الیوت ونر استاد روانشناسی محیطی در انستیتو پلی تکنیک دانشگاه نیویورک گفت: حس کنترل و پیش بینی پذیری در کاهش استرس نقش بسیاری دارند . اگر رئیس هستید بیشتر عوامل مهم را تحت کنترل دارید.نتایج این تحقیقات  به صورت آن لاین در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences به چاپ رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha