یکشنبه ۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 57350

تحقیقات جدید نشان داد که استفاده از آنتی بیوتیک در دوران کودکی می‌تواند خطر ابتلا به بیماریهای روده‌ای را افزایش دهد.

سلامت نیوز : محققان گفتند: هر چه کودک زودتر از آنتی بیوتیک استفاده کند خطر ابتلا به بیماریهای روده‌ای مثل بیماری کرون و کولیتهای زخمی در سنین بالاتر در او افزایش می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ دکتر مات کرونمن، استادیار بیماریهای عفونی کودکان در دانشگاه واشنگتن در سیاتل گفت: به نظر می‌رسد که هر چه کودکان بیشتر از آنتی بیوتیکها استفاده کنند این خطر در آنها افزایش می‌یابد.قبلاً تحقیقاتی در مورد رابطه بین بیماریهای روده‌ای و مصرف آنتی بیوتیک انجام شده بود اما بیشتر آنها دارای محدودیتهایی بودند.

در تحقیقات اخیر که به صورت آن لاین در روز 24 سپتامبر در مجله Pediatrics به چاپ رسید، اطلاعات بیش از یک میلیون کودک 17ساله یا کمتر در انگلیس بررسی شد. اطلاعات این کودکان به مدت 2 سال یا بیشتر بین سالهای 1994 تا 2009 پیگیری شد.محققان متوجه شدند 64 درصد از این کودکان حداقل یک بار از آنتی بیوتیک استفاده کرده بودند و حدود 58 درصد از آنتی بیوتیکهای هوازی استفاده کرده بودند.

باکتریهای هوازی باکتریهایی را که برای رشد نیازی به اکسیژن ندارند هدف قرار می‌دهند. آنتی بیوتیکهای هوازی شامل پنی سیلین، آموکسی‌سیلین، تتراسایکلین، مترونیدازول، سفوکستین و غیره می‌شوند.در طول سالهایی که این کودکان تحت پیگیری بودند تقریباً 750 کودک به بیماری کرون یا کولیتهای زخمی مبتلا شدند.علائم شایع این بیماریها که تا هنگام مرگ با بیماران است شامل درد شکمی، اسهال و کاهش وزن می‌شود.

احتمال خطر ابتلا به این بیماریها در نوزادانی که قبل از یک سالگی از آنتی بیوتیکها استفاده کرده بودند در مقایسه با نوزادانی که از آنتی بیوتیک استفاده نکرده بودند 5 برابر بیشتر بود اما با افزایش سن این خطر افزایش می‌یافت.کرونمن گفت: اگر چه که یک افزایش 84 درصدی در ایجاد بیماریهای روده‌ای در افرادی که از آنتی بیوتیک استفاده کرده‌اند وجود دارد اما باید گفت که این تحقیقات رابطه علت و معلولی را اثبات نکرده است بنابراین والدین نباید از مصرف این داروها در هنگامی که به شدت مورد نیاز است خودداری کنند.

در آمریکا سالانه حدود 49 میلیون تجویز برای آنتی بیوتیک کودکان انجام می شود که حدود نیمی از آنها پنی‌سیلین است.محققان گفتند: این نوع تجویزها را باید مرتبط با 1700 مورد ابتلا به بیماری تحریک پذیر روده‌ای در سال دانست.اما کرونمن شک دارد که آنتی بیوتیک هوازی در افزایش خطر ابتلا به این نوع بیماریها نقش داشته باشند زیرا بیشتر باکتریهای روده بی هوازی هستند.

علاوه بر این هیچ رابطه‌ای بین تتراسایکلین که یک داروی آنتی بیوتیک هوازی است و بیماریهای روده یافت نشد.کرونمن گفت: از مصرف آنتی بیوتیک خودداری کنید اما آنها در صورت نیاز ضروری عاقلانه مصرف کنید و اگر در خانواده‌تان قبلًا کسی به بیماری کرون مبتلا شده است حتماً به پزشک کودکتان اطلاع دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha