علت اصلی دندان قروچه، استرس و اضطراب است. فشار دادن دندان‌ها روی هم هنگام خواب، باعث ساییدگی دندان‌ها می‌شود.

فوت و فن‌های مقابله با دندان قروچه
سلامت نیوز : علت اصلی دندان قروچه، استرس و اضطراب است. فشار دادن دندان‌ها روی هم هنگام خواب، باعث ساییدگی دندان‌ها می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ این عمل مخرب اغلب در طول خواب رخ می‌دهد در حالی كه بسیاری از افراد از انجام چنین كاری بی‌اطلاع هستند. یكی از علائم دندان قروچه، كسل بودن، سردرد مداوم و درد در ناحیه فك است و خود فرد علت این دردها را نمی‌داند. بهتر است با دندانپزشك خود در مورد دهان، فك و علائم دندان قروچه صحبت كنید و دندانپزشك حساسیت فك و ناهنجاری‌های دندان را مورد بررسی قرار دهد.

خطر برای دندان‌های آسیاب
در برخی موارد شكستگی، لق شدن و یا از دست دادن دندان‌های آسیاب به دندان قروچه كردن مربوط می‌شود و فرد مجبور است برای ترمیم، دندان‌هایش را روكش یا ایمپلنت كند و در موارد حادتر كه فرد تمام دندان‌هایش را از دست می‌دهد مجبور است از دندان مصنوعی استفاده كند.عمل دندان قروچه نه تنها باعث تخریب دندان بلكه باعث از دست رفتن تمام دندان‌ها می‌شود زیرا ساییدن دندان‌ها روی یكدیگر باعث می‌شود سطح دندان تخریب شده و مینای دندان از بین برود در نتیجه علاوه بر شكستگی، فك نیز آسیب جدی می‌بیند و در نهایت به تدریج باعث از دست دادن شنوایی فرد نیز می‌شود.

پیشگیری از دندان قروچه
با استفاده از یك محافظ دهان و دندان مناسب و با محافظت از دندان‌های آسیاب در طول خواب و با مشورت گرفتن از دندانپزشك فرد قادر است این عمل را كنترل كند.
استرس یكی از مشكلات اساسی در دندان قروچه است برای كاهش استرس توصیه می‌شود با شركت در كلاس‌های مشاوره كنترل استرس و شروع یك برنامه ورزشی، ملاقات با یك درمانگر و یا گرفتن یك نسخه برای شل‌كننده‌های عضلانی از دندان‌هایتان محافظت كنید.همچنین اجتناب یا كاهش مصرف غذا و نوشیدنی‌های حاوی كافئین مانند كولا، شكلات و قهوه‌ به سلامت دندان‌ها كمك می‌كند. جویدن آدامس در طول روز باعث می‌شود از عضلات فك بیشتر استفاده شود و هنگام خواب فشار كمتری به دندان‌ها و فك وارد شود.

مشكلات كودكان
از این‌رو این مشكل در دندان‌های آسیاب با انجام دندان قروچه فقط به افراد بزرگسال محدود نمی‌شود و حدود 15 تا 35 درصد از كودكان این عمل را انجام می‌دهند. معمولاً كودكانی كه در زمان اوج رشد دندان‌های دائمی خود این عمل را تكرار می‌كنند باعث می‌شوند تا دندان‌های آسیاب خود را در بزرگسالی زودتر از دست بدهند.

نكات خاص برای كودكان
اگر فرزندتان از حساسیت دندان و درد فك شكایت می‌كند علت اصلی‌اش دندان قروچه كردن هنگام خواب است برای جلوگیری از تخریب دندان‌ها بهتر است قبل از این‌كه فرزندتان به رختخواب برود استرس را در كودك كاهش دهید.همچنین با ماساژ دادن و تمرینات كششی به شل شدن عضلات او كمك كنید. در رژیم غذایی كودك مقدار زیادی آب قرار دهید زیرا دندان قروچه با از دست دادن آب بدن در ارتباط است.برای نظارت داشتن بر دندان فرزند او را نزد دندانپزشك ببرید تا با استفاده از روكش‌های موقت یا روش‌های دیگر از دندان قروچه جلوگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha